کنکوری‌ها حواستان باشد جوگیر نشوید؛ در علم جایی برای جوگیرها نیست!

سه سال پیش، مطلبی نوشتم در مورد تجربه‌هایی که در دوران کارشناسی فیزیک پیدا کرده بودم. آن نوشته را به این امید نوشتم که ایده‌ای بدهد به تازه‌واردها یا کسانی که قصد دارند وارد رشته فیزیک شوند. امروز که کارشناسی ارشدم در فیزیک هم تمام شده، کماکان آن نوشته را نوشته خوبی می‌دانم و نظرم در مورد کلیت فیزیک خواندن همان است. با این وجود، به نظرم بد نیست که حاشیه‌ای بنویسم بر آن نوشته، بالاخره یکی دو پیراهن از آن زمان بیشتر پاره شده در این راه!

حاشیه‌ای بر نوشته «چهار سال فیزیک!»

فیزیک شبیه به ساقه طلایی است نه راحت‌الحلقوم!

راستش اگر کسی این‌ روزها از من بپرسد که «به نظر شما من فیزیک بخوانم یا نه؟» جوابم این است که به دنبال جواب ساده و کوتاهی یا حاضری کمی با هم گپ بزنیم!؟ اگر جواب کوتاه را انتخاب کند، می‌گویم که خیر قربان/سرکار و سریع راهم را کج می‌کنم و می‌روم! اما اگر بگوید گپ بزنیم، آن موقع تا آن‌جا که وقت باشد با هم صحبت خواهیم کرد! علت این کار هم این است که در فیزیک، جواب‌های ساده و سرراست یا میان‌برهای کنکوری نداریم! راستش هر چه گذشته به خاطر شامورتی‌بازی موسسات کنکور و دلقک‌بازی‌هایی که تحت عنوان آموزش فیزیک به بچه‌ها از طریق رسانه ملی(!) یا شرکت در کلاس‌های کنکور داده شده، بچه‌ها به دنبال این هستند که یک راه حل تستی برای هر مسئله فیزیک پیدا کنند. این وضع به قدری بد شده که یک‌بار در مواجهه با دوستی با این عبارت روبه‌رو شدم که «نه، تو بلد نیستی، حتما این مسئله یک راه سریع‌تر دارد، راهی که در ۳۰ ثانیه بشود به پاسخ رسید!». و این بلا نه تنها در مقطع کارشناسی بر سر دانشگاه نازل شده که امروز دانشجوی ارشد و دکتری‌ ما هم با همین دوپینگ‌ها وارد دانشگاه می‌شود.

فیزیک سخت است. باور کنید!

خلاصه بهتر است گربه را دم حجله بکشیم؛ اگر کسی از همین اول کار به دنبال راحت‌الحلقوم است، خب چه کاری است که وارد فیزیک شود! آن هم وقتی فیزیک شبیه به ساقه طلایی است و نه راحت‌الحلقوم! فیزیک سخت است. از همه نظر. چه از لحاظ حجم کار چه از لحاظ ملاحظات مالی و اجتماعی. راستش را بخواهید برای آن‌که فیزیک بخوانید عشق به تنهایی کافی نیست! اگر هم باشد برای آن‌که فیزیک را ادامه بدهید نیاز به چیزهای بیشتری دارید. چیزهایی مثل همت و انگیزه بالا که در شرایط سخت، بازی را نبازید و به راه خود با همان ایمان روزهای آغازین ادامه دهید. لطفا اگر حال و حوصله کلنجار رفتن با ریاضیات یا دیباگ‌ کردن کدهای شبیه‌سازی یک پدیده فیزیکی را ندارید، الکی به خودتان دلداری ندهید که درست می‌شود، برویم فیزیک بخوانیم! این کار مانند آن است که با یک معتاد ازدواج کنید به این امید که او ترک می‌کند و زندگی روبه‌راه می‌شود! اگر در آستانه ورود به دانشگاه هستید، احتمال زیاد هنوز ۲۰ سالتان نشده، برای همین حواستان باشد که فیزیکدان شدن، خانواده خوب و حمایتگر هم می‌خواهد؛ خانواده‌ای که چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ روانی و عاطفی به شما در این مسیر کمک کند. در غیر این صورت، «افق تاریک، دنیا تنگ و نومیدی توانفرسا» خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنم بر اساس مستندهای هیجان انگیز یا فعالیت‌های نجوم آماتوری انتخاب رشته نکنید!

من یک وبلاگ‌نویسم و به شدت طرفدار بیان کردن علم به زبان مردم! به شدت هم علاقه‌مند به ایده روایتگری هستم. اما هدف از روایتگری علم چیزی است غیر از ملاکی برای انتخاب رشته. ساخت‌ مستندهای علمی خیلی خوب است. فعالیت‌های ترویجی خیلی مهم است. ولی همه این‌ چیزها ساخته نشده‌اند که ملاک انتخاب رشته باشند!

اگر می‌خواهید غواص شوید، راهش دیدن مستندات نشنال جئوگرافیک یا شنیدن سخنرانی یک غواص در TED نیست! باید دل به اعماق دریا بزنید. کار حرفه‌ای غیر از عشق و علاقه اولیه نیاز به کسب تجربه‌ در یک محیط حرفه‌ای به همراه خون دل و همت بالا دارد!

اگر از دیدن مستندات یا سخنرانی‌هایی در مورد مکانیک کوانتومی به وجد می‌آیید یا سریال بیگ‌بنگ تئوری، سریال مورد علاقه‌تان است هیچ دلیل نمی‌شود که بیاید و فیزیک بخوانید! من شخصا از شنیدن آواز همایون شجریان یا از بازی آل‌پاچینو لذت می‌برم ولی آیا این دلیل می‌شود که بروم خواننده یا بازیگر شوم؟! خیلی چیزها در زندگی، مانند آواز دهل است، فقط از دور خوش هستند! اکثر مردم دوست دارند جای رونالدو یا مسی باشند بدون آن‌که بتوانند یک روز از زندگی حرفه‌ای آن‌ها را تجربه کنند! خلاصه اگر عاشق آینشتین و هاوکینگ هستید یا فیلم میان‌ستاره‌ای را بیش از ده بار دیده‌اید دلیلی نمی‌شود که بیایید و فیزیک بخوانید دوست من! از طرف دیگر، فراموش نکنید که کتاب‌ها یا مستندهای عامه‌پسند به منظور جذب مردم به علم ساخته شده‌اند. این آثار بهانه‌ای هستند که مفاهیم علمی حداقل یک‌بار به گوش مردم کوچه و بازار رسیده باشد. برای همین تا جایی که شده مفاهیم ساده شده‌اند و از ابزارهای گرافیکی مختلفی برای ارائه شهود نسبی به بیننده استفاده کرده‌اند. چیزهای عامه‌پسند، فیزیک نیستند! فیزیک یک کار حرفه‌ای است و این‌ها تبلیغ‌هایی عوام‌پسند برای جذب مخاطب هستند. بماند که این روزها خیلی‌ها بیشتر برای گیشه می‌نویسند تا ترویج علم. چند وقت پیش دکتر رضا منصوری گفتند که «کتاب‌های هاوکینگ را نخوانید!» به نظرم حرفشان به جا بود، لااقل برای کسانی که می‌خواهند وارد فیزیک شوند یا در فیزیک هستند!

حکایت فعالیت‌های نجوم آماتوری هم تقریبا همین است. در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا دانشکده‌‌ای به اسم «دانشکده فیزیک و نجوم» وجود دارد. به بیانی می‌شود گفت که نجوم هم فیزیک است هم نیست! توجه کنید که شکی در عظمت نجوم و بده بستان‌های بین نجوم و علم مدرن – به خصوص فیزیک – وجود ندارد، اما غرض من چیز دیگری است. قدمت نجوم بسیار زیاد است و فعالیت‌هایی که در نجوم شکل می‌گیرند بسیار شبیه به چیزهایی است که در فیزیک انجام می‌شود، شاید به همین خاطر است که در دنیا، دانشکده‌هایی که منحصرا به اسم نجوم و مستقل از دانشکده فیزیک هستند تعدادشان انگشت‌شمار است. بخش بزرگی از فعالیت‌ها در نجوم، «نجوم آماتوری» است که اتفاقا فعالیت‌های مهمی هستند ولی خب، از یک‌جایی به بعد فاصله معناداری با فیزیک به عنوان یک رشته دانشگاهی پیدا می‌کنند. برای همین اگر به نجوم علاقه دارید، ممکن است انتخاب فیزیک به عنوان رشته‌‌ی تحصیلی برای شما چندان پرفایده نباشد. اگر قسمتی از درس مکانیک کلاسیک که به پایداری مدارها و سیستم‌های دینامیکی می‌پردازد را کنار بگذاریم، در اکثر دانشگاه‌های ایران، در دوره کارشناسی فیزیک شما یک خط هم نجوم نمی‌بینید!

وقتی شما در ایران زندگی می‌کنید، در ایران هم درس می‌خوانید!

نسبت به ۳ سال پیش که نوشته «چهار سال فیزیک!» را منتشر کردم، وضع کشور به مراتب از هر نظر بدتر شده. هنوز هم عزم ملی برای توسعه علم در ایران وجود ندارد! به فراخور اوضاع کشور، وضع دانشگاه‌ها هم بد شده. گرانی سبب شده تا دانشگاه‌ها به جای دانشجوی روزانه، دانشجوی شبانه و پردیس بگیرند، چرا که آن‌ها پول به دانشگاه می‌آورند. تابستان به دانشجوها خوابگاه نمی‌دهند چون دانشجو مصرف کننده آب و برق و غذای با یارانه است! تالارهای خود را به هر کس و ناکسی کرایه می‌دهند چون دانشگاه پول ندارد و این کارها پول به دانشگاه‌ می‌آورد. مشتری پر و پا قرص دانشگاه‌ها در این مورد هم، همان موسسات کنکوری هستند که اساتید دانشگاه از شنبه تا چهارشنبه در مذمتشان سخنرانی ایراد می‌کنند و پنج‌شنبه و جمعه دانشگاه‌ بهترین سالن‌ها و تالارهایش را به آن‌ها اجاره می‌دهد! این وسط حراست محترم هم کلا قوانینی که برای یک دانشجو یا استاد در نظر گرفته را برای آن فرد ثروتمندی که تالار را اجاره کرده در نظر نمی‌گیرد! بالاخره از قدیم گفته‌اند که با پول روی سبیل پادشاه هم می‌شود نقاره‌خانه ساخت، رفع گیرهای اخلاقی حراست که دیگر جای خود! همه این حرف‌ها را زدم که بگویم حتی در این شرایط بد اقتصادی، اکثر دانشگاه‌‌ها هیچ راه موثری برای کسب درآمد ندارند!

در ایران دانشگاه پولش را از راه ارتباط با صنعت به دست نمی‌آورد، دانشگاه‌ها این روزها به شکلی با تن‌فروشی کسب درآمد می‌کنند! این مقدمه را گفتم که بدانید در این اوضاع، کشور حتی به دانشکده‌های فنی-مهندسی هم نیاز ندارد چه برسد به دانشکده‌های علوم پایه! چند نوشته از بعضی عزیزان، چه دوست و چه اساتید محترم دانشگاه، خواندم که فیزیک مادر علوم مهندسی است یا اگر فیزیک توسعه نیابد، مهندسی و صنعت کشور هم دچار آسیب می‌شود! راستش را بخواهید، این حرف‌ها برایم کمی عجیب است. نمی‌فهمم چه‌طور یک فرد خردمند در دانشگاه‌های ایران می‌تواند فیگور یک فرد غربی را بگیرد! ما اگر دانشکده‌های فنی‌ را تعطیل کنیم، مگر چیزی از صنعتمان کم می‌شود که بگوییم فیزیک فلان اثر را بر وضع کشور دارد؟! دانشکده‌های علوم پایه – به‌طور متوسط – بسیار از صنعت و حتی دانشکده‌های مهندسی فاصله دارند و اینکه اگر چند دانشگاه مانند صنعتی شریف توانسته چند گام در این حوزه بردارد نمی‌توان این ارتباط را به کل دانشگاه‌هایمان تعمیم داد! ساده‌لوحانه‌ است که بگوییم این همه دانشکده فیزیک در ایران ربطی به صنعت کشور دارند!

از سوی دیگر، وقتش رسیده که بگوییم تعداد اساتیدی که در دانشکده‌های علوم پایه، روزانه مشغول به فعالیت در حوزه دلالی ارز، مسکن و خودرو یا کارهای مشابه هستند کم نیست! دانشجوی فیزیک انتظار دارد استادش دانشمند و پژوهشگر باشد نه کاسب بازاری چرک و ناپاک که وطنش را دچار تنش‌های اقتصادی می‌کند. البته منظورم این نیست که همه اساتید این گونه هستند یا این‌که عمده فعالیت‌های کاری خارج از دانشگاه اساتید دچار شبهه است! حرفم این است که در شرایطی که وضع کشور این گونه است حرف زدن از این‌که فیزیک مهم است چون صنعت به آن نیاز دارد برای یک دانشجوی تازه وارد فقط یک شعار است! شعاری که دانشجوی بیچاره تا آینده نزدیک هیچ چهره عملیاتی از آن نمی‌بیند. فراموش نکنیم که در این میان، آن فیزیک‌خوانده‌ای که کارش تدریس کنکور و المپیاد است بدش نمی‌آید که مردم به فیزیک خواندن علاقه‌مند شوند و بازار علوم پایه هم داغ بماند. اما در سیتپور، مرام ما این است که برای فیزیک دکان باز نکنیم!

و اما در ستایش فیزیک، یا این‌که چرا با این همه مصیبت خوب است که فیزیک بخوانیم!

چون «فیزیک، فقط فیزیک نیست!» و «از فیزیک به همه جا راه است!». به نظرم برای کسانی که به دنبال فیزیک خواندن هستند این دو نوشته دلیل‌های خوبی به حساب می‌آیند. اگر کسی مرد راه باشد، فیزیک پر است از ماجراهای هیجان انگیز! هرچند که منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید

خلاصه که در انتخاب مسیر آینده با منطق تصمیم‌گیری کنید و نه احساسات. مراقب جوگیر شدن باشید، حتی ممکن است این نوشته هم شما را جوگیر کند! در علم باید تصمیم‌ها را بر اساس دلیل و برهان بگیریم.

اگه قرار است فیزیک بخوانید، همه شرایط را بررسی کنید! توانایی‌ها، عادات شخصی و علایقتان را با هم به میدان انتخاب بیاورید. حداقل کتاب‌های سال اول و دوم فیزیک را ورق بزنید ببینید اصلا می‌توانید با این چیزها کنار بیاید یا نه!

در انتها به نظرم بد نیست به این نکته اشاره کنم که دانشگاه فقط محل برگزاری یک سری کلاس نیست! شما می‌توانید کلاس‌های دانشگاه‌های مختلف دنیا را به کمک اینترنت ببینید یا در دوره‌های آنلاین شرکت کنید. اما همه چیز که کلاس درس نیست! دانشگاه خوب، جایی است که ایده‌های خوب شکل بگیرد، دانشگاه خوب جایی است که هم‌صحبت‌های خوب داشته باشید. یک دانشگاه خوب جایی است که از گفتگو با آدم‌هایش، استاد و دانشجو، لذت ببرید و در فضای حرفه‌ای ایجاد شده بتوانید رشد کنید. دانشگاه فقط در و تخته و یک مشت کارمند نیست. اگر بعد از این نوشته تصمیم گرفتید که فیزیک بخوانید، در دانشگاهی بخوانید که این ویژگی‌ها را داشته باشد. من در ایران چندتایی از این دانشگاه‌ها را سراغ دارم، پس نگران نباشید 😉

Liked it? Take a second to support عباس ریزی on Patreon!
منتشر شده در آموزشینجوم

1. […] کنکوری‌ها لطفا جوگیر نباشید؛ در علم جایی برای جوگیرها … در «می‌خواهمت اگر چه دلم با تو صاف نیست!» به‌مناسبت روز نجوم! […]

2. مینا مینا

سلام آقای کریمی. واقعا ازتون ممنونم بابت نوشتن این مطالب. با اینکه چند بار به شما ایمیل زده بودم اما باز هم به این فکر میکردم که کاش میشد شما رو از نزدیک ببینم و یه بحث طولانی میداشتیم…اما شما همه چیز رو اینجا نوشتید.
    و خیلی خیلی به من و امثال من کمک کردید. سپاس فراوان.

3. سارا رشیدی فر سارا رشیدی فر

ممنون آقای کریمی .
    توضیحات بسیار عالی و دقیقی بود ، من بعد کسی ازم بپرسه فیزیک بخونم ویا چرا داری فیزیک میخونی به این لینک ارجاعش میدم .

4. امیررضا امیررضا

سلام آقای کریمی
    سپاس فراوان بابت مطلبتون که
    دو سوال :
    ۱.با توجه به این فیزیکی که تو دبیرستان میخونیم میتونیم بفهمیم که به طور کلی تو فیزیک استعداد و علاقه داریم؟ یا نه فیزیک دانشگاهی یک چیز دیگست وفرق داره؟(یجایی همچین چیزی شنیدم)
    ۲.اخر مطلب از چندتا دانشگاه خوب در ایران گفتید. میشه چندتا از مصداق هاشو بگید؟ آیا دانشگاه فردوسی هم جزوشونه؟

5. Ali Ali

سلام میشه لطف کنید اسم اون چندتا دانشگاهی که گفتید بگید.
    به نظر شما اگر در دانشگاهی مثل شریف و تهران رشته فیزیک بری برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بعد از کارشناسی راهت باز هست؟

• سلام. این ماجرای ادامه تحصیل بیشتر از دانشگاه به خودتون برمیگرده راستش.
      به نظرم، شریف،‌بهشتی، تهران، علم و صنعت، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، اصفهان، فردوسی مشهد، شیراز و تبریز خوبن.

6. Asal haghnia Asal haghnia

ممنون از توضيحات خوبتون كه راهنماييمون كرديد
    سؤالي از شما داشتم كه شما چگونه علاقه مند به فيزيك شديد؟ و از چه سني؟
    و بايد اين علاقه چگونه به وجود بيايد كه ما متوجه شويم واقعا به فيزيك علاقه داريم و ميتوانيم ان را ادامه دهيم؟!

• سلام. راستش نمی‌دونم. از زمان دبیرستان از فیزیک خوشم میومد و از بقیه درسا بدم میومد. کتابای هالیدی و کنت‌اس‌کرین رو هم می‌خوندم و با اینکه نمی‌فهمیدم درست ولی به نظرم جالب میومد.

من هیچ موقع معلم فیزیک خوبی نداشتم. برای همین مطمئن بودم که علاقمندیم به خاطر هیجان تدریس خوب نیست.

7. محمدحسین محمدحسین

به نظر من فیزیک سخت نیست
    بلکه سخت رو آسان میکنه
    توضیح پدیده های طبیعت بدون فیزیک کار سختیه و حتی غیر قابل تصور
    اما فیزیک این کار رو در قالب فرمول بندی ها و مفاهیم برای ما راحت میکنه
    لطفا منظورتان را از سختی بیان کنید؟؟

8. محمد محمد

به نظر من فیزیک سخت نیست
    بلکه سخت رو آسان میکنه
    توضیح پدیده های طبیعت بدون فیزیک کار سختیه و حتی غیر قابل تصور
    اما فیزیک این کار رو در قالب فرمول بندی ها و مفاهیم برای ما راحت میکنه
    لطفا منظورتان را از سختی بیان کنید؟؟

9. مجتبی فدائی مجتبی فدائی

احسنت بر تو و قلمت که سالها تجربه را به زبان ساده و شیوا در اختیار نوپا ها قرار دادی.
    برات در این راه آرزوی سعادت دارم.

10. عاطفه عاطفه

سلام با تشکر فراوان از اینکه وقت میزارید و برای امثال من که علاقه وافری برای ورود به رشته فیزیک دارند مینویسید!!!
    شاید مطرح کردن سوالم در اینجا کار درستی نباشه ولی واقعا از شدت درماندگی از همه به اینجا پناه اوردم! خوشحال میشم اگه منو برای پاسخگویی به سوالم لایق بدونید و اگر توانایی راهنمایی کردن من در این مورد را دارید به من این افتخار را بدید ! من رشته ام تجربی بوده و امسال کنکور هم دادم و با کلی کلنجار با خانواده و دوستان بدلیل نداشتن علاقه به رشته های تجربی انتخاب رشته نکردم به امید اینکه امسال کنکور ریاضی بدهم و اگر رتبه مورد نظر برای فیزیک را بدست اوردم انتخاب رشته کنم و در رشته ی مورد علاقه ام ادامه تحصیل بدم! اما بنظر شما من میتونم خودم را به بقیه برسونم و درس هایی که بچه های ریاضی خوندن را بتونم برای کنکور خودمو برسونم و بخونم؟؟ در دانشگاه ایا به مشکل بر میخورم بخاطر پایه ضعیف تر از بچه های ریاضی در درس هایی مثل حسابان و هندسه و گسسته و…. ؟
    پیشاپیش از پاسخگویی شما صمیمانه سپاسگزارم و ارزوی موفقیت روزافزون را برای شما دارم!

• سلام. تجربی یا ریاضی خوندن توی دبیرستان چندان فرقی نداره. مهم اینه که اگه وارد دانشگاه شدین با جدیت درس بخونید.

11. یک نفر یک نفر

سلام آقای کریمی خواستم بدونم شیمی هم چنین وضعیتی داره ؟ خیلی افراد میگن کار نیست ولی عده ای هم میگن هست . من واقعا سردرگم شدم

12. M. Ab M. Ab

سلام خیلی ممنون از سخنان خوبتون ممنون که با حرفاتون ما روتا حدی از توهم خارج کردید انشا.. با کمک خدا همه ادما از توهم خارج شیم

13. علی علی

14. XCOSMOS XCOSMOS

وقت بخیر آقای کریمی
    اول اینکه می خواستم از شماا برای سایت خوبتون تشکر کنم . از سایت شما اطلاعات زیادی به دست آوردم و به آینده ی خودم امیدوار شدم .
    من 13 ساله هستم و ما بین دو انتخاب فیزیک و کیهان شناسی مردد موندم .
    از نظرتون اول در کدوم زمینه مطالعه کنم ؟

• سلام. ممنون از لطف شما.
      کیهان‌شناسی بخشی از علم فیزیکه و برای اینکه کیهان‌شناسی بخونید باید اول فیزیک بخونید. یعنی اول لیسانس فیزیک بگیرین و بعد در مقطع فوق‌لیسانس وارد گرایش کیهان‌شناسی بشین.
      اما چیزی که الان مهم‌تره اینه که سعی کنید تا ۱۸ سالگی همه درس‌هاتونو خیلی خوب یادبگیرین و در کنارش زبان انگلیسی و برنامه‌نویسی رو بهش مسلط بشین کامل.

15. حامد حامد

با عرض سلام و خسته نباشید
    وقتتون بخیر آقای کریمی
    بنده یه سوال داشتم راجع به این بخش از متنی که نوشتین :
    “اگه قرار است فیزیک بخوانید، همه شرایط را بررسی کنید! توانایی‌ها، عادات شخصی و علایقتان را با هم به میدان انتخاب بیاورید”
    برای اینکه بدونیم آدم فیزیک خوندن هستیم چه توانایی های خاصی باید داشته باشیم و عادات شخصی ما چگونه باید باشن؟
    خیلی ممنون از مطالب خوبی که مینویسین

16. زهرا زهرا

سلام..من 18 سالمه امسال قراره کنکور بدم..من احساس میکردم خیلییی ب فیزیک علاقه دارم و شاید با خوندن این مقاله ی تلنگری خوردم ک شاید واقعا دوس ندارم..ولی من واقعا از خوندن فیزیک لذت میبرم..ولی نمیدونم چی کار کنم..خانوادم ب شدت مخالفن ک من فیزیک بخونم..اونا دوس دارم من معلم شم..تربیت معلم بخونم..ولی من میخوام برم دانشگاه شریف و با این وضع درسم احتمالش 90 ب بالاس ک من از رشته فیزیک دانشگاه شریف در بیام..هیچکی درست و حسابی راهنماییم نمیکنه..هیچکی..میرم مشاور میگه علوم پایه کار نداره ک.. میرم سمت معلم ی چیزی میگه..خلاصه ی جوابی نگرفتم ولی فک کنم شما ب خاطر تجربه ای ک دارین میتونین بهم کمک کنین..بحث ی عمر زندگیه..ممنون میشم جواب بدین

• سلام. برای معلم شدن لزومی نداره که برین دانشگاه تربیت معلم حتما! اگه واقعا فیزیک رو دوست دارین بهتره که توی بهترین دانشگاه ممکن بخونیدش. بعدش می‌تونید تصمیم بگیرین که معلم بشین یا نه!

• حسین حسین

17. Sophia Sophia

سلام خسته نباشید
    و وقتتون بخیر :”)
    ممنون بابت تمام توضیحات مفیدتون
    من یه سوال مهم دارم (یعنی برای خودم کاملا حیاتیه!)
    سوالم اینکه آیا امکانش هست که از طریق کنکور تجربی وارد رشته ی فیزیک شد یا اینکه فقط باید رشته ی ریاضی باشیم؟؟ من امسال کنکور دارم و این موضوع برام خیلی حیاتیه ~ به علتی مجبور بودم که وارد رشته ی تجربی بشم و تا قبل از سال یازدهم علاقه و استعدادم توی فیزیک رو کشف نکرده بودم چون قرار بود برای پزشکی بخونم (اینجانب علاقه ای به پزشک شدن ندارد!) ، در مورد انتخاب فیزیک کاملا مطمئنم ، نه براساس فیلم نگاه کردن یا خوندن مطالب توی فضای مجازی و مستند نگاه کردن و… بلکه کتاب فیزیک هالیدی رو بعد از متوجه شدن علاقه ام به فیزیک مطالعه کردم و باعث شد که بیشتر به فیزیک علاقه مند بشم و کتاب های زیادی در زمینه ی فیزیک مطالعه کنم ، خانواده ام هم کاملا با اینکه رشته ی فیزیک درس بخونم موافق هستن و خودم هم از سختی های راه آگاه. حالا میخوام بدونم که آیا امکانش هست که از تجربی وارد فیزیک بشم ؟ و اگه تا رتبه ی خاصی رو میپذیرند یا هر چیز دیگه لطفا برام توضیح بدید. سپاسگزارم و ببخشید که متن طولانی شد.

• سلام.
      من از قوانین آموزشی خبر ندارم. باید به دفترچه انتخاب رشته نگاه کنید یا از مشاور مدرسه‌تون بپرسید.
      ولی فکر کنم که نمیشه.

18. حسين حسين

خيلى ممنون از مطالب مفيدتون
    من ١٨ سالمه و خيلى فيزيك دوس دارم(يعنى فك كنم كه دوس دارم)
    همين طور كه خودتون گفتيد (حداقل کتاب‌های سال اول و دوم فیزیک را ورق بزنید ببینید اصلا می‌توانید با این چیزها کنار بیاید یا نه!) من رفتم يه نگاه انداختم و منطقى فكر كردم و ديدم ديناميك و حركت شناسى و نوسان و موج و جارى و ساكن و مغناطيس رو خيييلى دوس دارم ( مخصوصا ديناميك و حركت شناسى و نوسان ) و از فيزيك هسته اى و اتمى و ترموديناميك خوشم نمى اد و اينكه با حل كردن مسائل عشق مى كنم مخصوصا وقتى يه مسئله خيلى سخت رو حل مى كنم و به جواب درست مى رسم هميشه هم امتحاناى كتبى رو ٢٠ مى شم ولى خب تستيام رو خوب نمى تونم بدم چون بر خلاف چيزى كه تو كنكور از ما مى خوان (سريع مسائل رو حل كنيم و سوالاى سخت رو حل نكنيم و رد بشيم ازش )من هم نمى تونم بدون استدلال و از روش هاى تستى مسخره حل كنم و وقتى به يه سوال سخت مى رسم دوس دارم اون سوال رو حل كنم و يهو كل تايم اون ازمون رو مى زارم رو يه تست سخت كه سوال اوله ولى با اين حال از اينكه درصد بدى گرفتم ناراحت نمى شم و خوشحالم از اينكه سوالى كه هيچ كس حل نكرده رو من حل كردم هميشه هم همه دوستام و معلماى فيزيك و رياضيم مى گن كه تو برعكس همه از درسايى كه سختن و همه ازش فرار مى كنن خوشت مياد
    ولى چيزى كه باعث شد اينا رو بگم اين بود كه گفتين (اگر عاشق آینشتین و هاوکینگ هستید یا فیلم میان‌ستاره‌ای را بیش از ده بار دیده‌اید دلیلی نمی‌شود که بیایید و فیزیک بخوانید) و من علاوه بر اين چيزايى كه گفتم عاشق اينشتين و هاوكينگم و ميان ستاره اى رو ٣، ٤ بار ديدم
    يه چيز ديگه هم مى خواستم بگم من عاشق مسئله هايى هستم كه خيلى استدلال مى خواد و ٢ ساعت بايد فكر كنى تا اينكه تو فرمول جا گذارى كنى
    حالا با توجه به اين چيزايى كه من گفتم به نظرتون مى تونم برم فيزيك بخونم يا اينكه كم ميارم و از اون دسته از ادمايى هستم كه فك مى كنه عاشق فيزيكه؟! ( هرچند قبل از خوندن مطالب شما مطمئن بودم فيزيك دوست دارم)
    ممنون مى شم جواب بدين
    خيلى معذرت مى خوام كه وقتتون رو گرفتم

• سلام.
      راستش کسی نمی‌تونه با قطعیت به این سوال جواب بده.
      اما اگه فکر می‌کنید که واقعا فیزیک رو دوست دارین و شرایط آینده رو هم مدنظر قرار دادین، چرا که نه!

موفق باشید

19. نرگس نرگس

واقعا ممنونم ازتون ، منو از سردرگمی نجات دادید ، حالا با خیال راحت فیزیک مبخونم.خدا خیرتون بده.

20. هانا هانا

سلام عباس جان با تشکر فرااااوووووون از وبلاگ بسیار مبتکرانه و سوپر کول ، دوپ ، لیت ، و هر گونه واژه غربی که به خفن بودن اشاره میکنه . من با این که رشتم فیزیک نیست اما از پست هاتون واقعا لذت میبررم و زمانی که تو سیتپور میگذرونم میدونم جز عمرم محسوب نییست انقدر که لذت میبرم از تک تک مطالب من یه جا دیدم یه کاربری گفته بود سایت بسیار ارزش منده و باید تبلیغ شه من میگم بهترین کار اینه که به ادمین های توییتر های دانشجویی که خودتم حتما در جریانشون هستی بگی که سایت رو معرفی کنند و همین طور کانال “ارتیاد ” که هر سال قبل انتخاب رشته دانشجو ها میان و تجربه هاشون رو از اون رشته بیان میکنن تا کمکی بشه برای کنکوری ها ، حالا من خودم حتما به ادمین ارتیاد میگم اما نمیدونم چرا ادمین های توییتر ها چیز هایی که معرفی میکنیم رو نمیذارن حالا من گفتم شاید اگه خودت زحمت بکشی نتیجه بهتری بگیری اما اگه دسترسی نداری من در خدددمتممم فیل فیری تو تل می

21. هانا هانا

راستی عباس جان من میدونم که واقعا هر مبلغی در مقابل ارزش این سایت و زمانی که براش اختصاص دادی واقعا ناچیزه با این حال من خیلی دوست داشتم به عنوان یه تشکر خیلی ناقابل به سیتپور کمک مالی کنم اما شماره حساب مال شماست و شمام که ایران نیستی پس چ کنم به نظرت ؟

• سلام.
      ممنون از پیشنهاد‌های شما. حتما بهشون فکر می‌کنیم.
      همین‌طور ممنونم بابت لطف شما. برای حمایت مالی از سیتپور، همون شماره حسابی که در صفحه حمایت از سیتپور هست، گزینه خوبیه.

22. محمدمهدی محمدمهدی

درود بر شما عباس جان. کسی که دوره دکتری رو در دانشگاهی مثل اسلو و برگن بگذرونه، با گرایش ذرات بنیادی، برگرده ایران میتونه به جز تدریس، کاری با درآمد خوب پیدا کنه ؟ همون کشور چطور ؟

23. زهرا زهرا

سلام بنظرتون برای کارشناسی فیزیک اولویت بندی دانشگاه های تهران به چه شکله؟

24. زهرا زهرا

ممنون از جوابتون. با توجه به مطالبتون متوجه ترجیح امیر کبیر به بهشتی شدم و امسال فیزیک بهشتی آوردم. من ورودی ۹۳ فیزیک خواجه نصیر بودم و به دلیل کم کاری خودم اخراج شدم. به دلیل شرف نسبی ای که به واحد های درسی و طریقه اپلای دارم میخوام بدونم به بنظرتون با این تفاسیر امکانش هست تو مقطع کارشناسی بتونم دانشم رو به حدی برسونم که دو سه مقاله آی اس آی بدم و برای ارشد از یه دانشگاه خوب فاند کامل بگیرم؟برای همچین هدفی باید واحد های ارشد رو هم پاس کنم و یا حداقل خودم بخونم درسته؟(به گرایش ذرات بنیادی علاقه دارم)

• سلام. راستش این به چیزهای مختلف بستگی داره.
      اول اینکه برای رفتن به یک دانشگاه خوب نیازی نیست که حتما دو سه تا مقاله آی‌اس‌آی داشت. از طرف دیگه عمده دانشگاه‌های اروپا در مقطع کارشناسی ارشد فاند چندانی نمی‌دن. در امریکا شما بعد از لیسانس می‌تونید دوره دکتریتون رو شروع کنید که اغلب هم فاند میدن.
      دوم این‌که ملاک باسواد شدنه در دوره لیسانس. یعنی اینکه شما باید سعی کنید به خوبی درس‌های پایه رو یاد بگیرید و سعی کنید مدل بالای داشته باشید. پژوهش در مرتبه بعدی قرار می‌گیره.

25. عارف عارف

اول بگم که قلم خوبی داری
    دوم یه سوال داشتم
    دیروز رشته فیزیک فردوسی قبول شدم و میخوام چند کتاب فارسی بهم معرفی کنید که از پایه شروع کنم، ممنون

26. پویا پویا

سلام
    من بین مکانیک و فیزیک موندم کلا عاشق فیزیکم و یادگیری عمیقش هستم بنظر شما کارشناسی رو فیزیک بخونم بعد برای ارشد برم یکی از گرایش های مکانیک یا هر رشته مهندسی دیگه ای یا اینکه از اول مکانیک بخونم..
    میخواستم نظر شمارو درباره دانشگاه صنعتی اصفهان بدونم ایا رشته فیزیکش واقعا خوبه ؟

• سلام.
      در مورد صنعتی اصفهان بله جای خوبیه.
      اما در مورد مکانیک یا فیزیک،‌واقعا انتخاب به این راحتی‌ها نیست!

• پویا پویا

منطورتون چیه ؟؟
        بنظرتون از همون اول مکانیک بخونم بهتره؟