رفتن به نوشته‌ها

چهارسال فیزیک!

چهارسال گذشت و دوره کارشناسی فیزیک من تموم شد. چهارسال پر از فراز و نشیبی که با تمام لذت‌ها و هیجان‌ها، سختی‌ها و فشارها بالاخره به پایان رسید (من ورودی ۹۱ فیزیک دانشگاه شهیدبهشتی بودم). قصد دارم طی این نوشته، تجربه‌های خودم از دوران کارشناسی فیزیک رو بنویسم. امیدوارم این نوشته‌ برای کسایی که قصد دارن فیزیک رو به صورت آکادمیک شروع کنن و برای کسانی که به تازگی وارد فیزیک شدن مفید واقع بشه! لطفا اگر شما هم چنین تجربه‌ای داشتید و می‌تونید به این نوشته چیزی اضافه کنید حتما در قسمت نظرات بهش اشاره کنید.

  •  فیزیک اون چیزی که فکر می‌کنید نیست: حکایت سیب و نیوتون رو فراموش کنید!

درخت سیب معروف نیوتون - کمبریج
درخت سیب معروف نیوتون – کمبریج

چیزی که ما توی دبیرستان به عنوان فیزیک می‌خونیم -صرف نظر از نوع مدرسه و معلم‌هایی که داشتیم – یا چیزهایی که در جامعه در مورد فیزیک‌ یافیزیک‌دان‌ها گفته میشه کلا یک سری چرند و پرنده! داستان‌های علمی و قصه‌هایی که به عنوان فیزیک توی دوران دبیرستان می‌خونیم با فیزیک واقعی فرق زیادی داره. به عنوان مثال، ماجرای برخورد سیب با سر نیوتون و کشف قانون گرانش عمومی رو در نظر بگیرید. احساسی که شما نسبت به این ماجرا دارید قبل و بعد از کارشناسی فیزیک متفاوته! درستی این داستان رو نمیشه انکار کرد چون توی منابع مختلفی اومده، با این وجود اینکه شما بفهمید چه عظمتی پشت این ماجرا وجود داره، نیازمند زمانی برای تامل در فیزیکه. منظورم از عظمت، فهمیدن اینه که سقوط سیب و گردش زمین به دور خورشید در حقیقت یک علت داره! این چیزی بود که نیوتون فهمید، نیوتون یک وحدت زیبا رو کشف کرد! شاید بگید: «نه، این که خیلی واضحه! هر بچه‌ دبیرستانی اینو می‌فهمه!» ولی باور کنید احساسی که به این موضوع دارید و هیجانی که از درک عظمت کار نیوتون درک می‌کنید واقعا متفاوت خواهد بود. احساس و شهود شما به مراتب تغییر خواهد کرد و این دلیل اصلی ادعا من بر اینه که پس از تموم شدن دوره کارشناسیتون می‌فهمید که فیزیک اون چیزی که قبلا فکر می‌کردید نیست. البته به شرطی که دانشجوی خوبی بوده باشید 😉

خلاصه اینکه کم‌کم احساساتون نسبت به فیزیک، حین دوره کارشناسی، دچار تغییر و به‌روزرسانی میشه تا اینکه پس از مدتی به این می‌رسید که: اگر این فیزیکه پس اونیکه قبلا بهش می‌گفتیم فیزیک چی بود؟! و این تبعاتی داره؛ بعضی‌ها از این شناخت هیجان‌زده میشن ولی بعضی‌ها – که تعداد این گروه‌ از قضا بیشتره – مکافات میگیرن! تفاوت عمده از این‌جا شروع میشه که توی دانشگاه ما فیزیک رو به همراه چارچوب ریاضی محکم و استواری که فیزیک برش بنا شده یاد می‌گیریم، به نحوی که هر گزاره یا ادعایی که مطرح می‌کنیم رو باید با یک عبارت دقیق ریاضی بیانش کنیم. زبان فیزیک، ریاضیاته و فیزیک بدون ریاضی، گنگ و لاله! ویدیوهای مختلف که به عنوان ویدیوهای عامه‌پسند (popular science) توسط بعضی از دانشمندا ساخته میشه فاقد ریاضی و پر از حرف‌های هیجان انگیز و عجیب‌وغریب هستن. برای همینه که مردم ازشون خوششون میاد و این گمان رو می‌کنن که فیزیک همینه! به همین‌ خاطر، خیلی‌ها موقع دست و پنجه نرم کردن با ریاضیات، اون حس خوبی که نسبت به فیزیک داشتن رو از دست می‌دن و کم‌کم فیزیک براشون تبدیل به یک کابوس میشه. کابوسی که ۴ سال همراهشونه و رهاشون هم نمی‌کنه! البته هستند عده‌ای که این کار اونا رو به وجد میاره و از هماهنگی بی‌نظیر طبیعت و ریاضیات لذت می‌برن، اما کم هستن متاسفانه! (شکرخدا من از این دسته بودم). برای همین پیشنهاد می‌کنم اگر اهل این نیستید که برای لیسانس فیزیک تقریبا اندازه یک لیسانس ریاضی (کمتر البته!)، ریاضی یادبگیرید و به کارببندید بی‌خیال فیزیک بشید! متاسفانه رشته فیزیک این‌جوریه که در هر لحظه ممکنه شما ازش متنفر بشید! تعارف که نداریم، سخته و زمان‌بر! راه میون‌بر هم نداره. روزی بطلمیوس یکم سوتر(حاکم وقت) از اقلیدوس پرسید: «آیا راه میون‌بری برای یادگیری هندسه وجود داره» و اقلیدوس جواب داد: «هیچ راه شاهانه‌ای برای هندسه وجود نداره!» برای یادگیری فیزیک هم همین‌طور، هیچ راه شاهانه‌ای وجود نداره و شما به راحتی نمی‌تونید یک فیزیک‌دان خوب بشید! 

«سیستم‌های پیچیده» یکی از گرایش‌های جدید فیزیک است جزو علوم بین‌رشته‌ای حساب می‌شود.
«سیستم‌های پیچیده» یکی از گرایش‌های جدید فیزیک است که جزو علوم بین‌رشته‌ای حساب می‌شود.

یکی دیگه از مواردی که سبب میشه دیدتون نسبت به قبل در مورد فیزیک عوض بشه اینه که با گذشت زمان، کم‌کم با شاخه‌های مختلف فیزیک آشنا میشید و کاربردهای عجیب و غریب فیزیک رو می‌بینید و حیرت‌زده میشید. اما باز هم وقتی وارد مشغول گذروندن دروس تخصص یک گرایش یا مشغول تحقیق در یک گرایش خاص می‌شید ممکنه حس حیرت به نفرت تبدیل بشه و یا اینکه دیگه همه‌چی عادی بشه ولذتی نبرید! یکی از مثال‌های خوب، گرایش هسته‌ای هست! فیزیک‌هسته‌ای در ایران به خاطر شهرتی که به سبب مسائل سیاسی پیدا کرده برای خیلی از مردم جذاب به نظر می‌رسه، خوبه که بدونید، معمولا دانشجوهای فیزیک، بعد از گذروندن درس «فیزیک هسته‌ای ۱ و آزمایشگاه» از علاقه‌شون به مقدار زیادی کاسته میشه. زمانی هم که وارد حوزه تحقیق و پژوهش میشن که دیگه واویلا! البته فیزیک هسته‌ای به خاطر شرایط خاص سیاسی حاکم بر اون کمی با سایر گرایش‌ها فرق داره با این وجود در سایر رشته‌ها هم مشکلات متعددی وجود داره. خیلی از دانشجوهایی که به نجوم علاقمند بودن و در زمان دانش‌آموزیشون فعالیت‌های نجوم آماتوری هم انجام می‌دادن،‌ کم‌کم در دانشگاه دچار تردید‌های زیادی در مورد ادامه تحصیل در گرایش‌های نجوم، اخترفیزیک و کیهان‌شناسی میشن! ادله‌ی خیلی از این دسته هم اینه که دیگه برامون جذاب نیست، خیلی سخت یا تخصصی شده! البته باز هم عده‌ای هستن که هر چی می‌گذره بر هیجانشون افزوده میشه! این دسته کسایین که وجودشون دلگرمی به آدم میده. این‌ها همون کسایی هستن که امید رو در دل دانشگاه زنده نگه می‌دارن. مشکل این دسته در کم بودن تعدادشونه! یکی دیگه از گرایش‌های فیزیک، فیزیک ماده چگال هست که صرف نظر از پایه‌های نظری استوار، کاربردهای وحشتناک زیبایی داره! فیزیک ماده چگال ارتباط و همپوشانی زیادی با بقیه علوم داره و نزدیک‌ترین پل بین فیزیک و سایر رشته‌ها حساب میشه. این قضیه سبب میشه که بچه‌ها کنجکاوانه و با تمایل شدیدی سراغ ماده ‌چگال برن، اما زمانی که مشغول گذروندن درس «حالت جامد۱» و «حالت جامد۲» هستن باید قیافه‌هاشونو ببینید! به هر حال، زیبایی و سخت بودن فیزیک همیشه به طور تنگاتنگی در زمان تحصیل یک دانشجوی فیزیک وجود داره و این خود دانشجو هست که انتخاب می‌کنه که کدوم رو ببینه: سختی رو یا زیبایی رو!

purity
افراد مختلف، سلایق مختلفی دارند، در انتخاب رشته تحصیلی به سلیقه خود احترام بگذارید!

فیزیک نه فلسفه‌ است و نه ریاضی! مهندسی هم که اصلا نیست! اگر به فلسفه علاقمندید و فکر می‌کنید که خب فیزیک و فلسفه یک چیز هستن، سخت در اشتباهید! درسته که در جاهایی تعاملاتی بین فیزیک و فلسفه وجود داره و این دو بر هم اثر میذارن، ولی این که به عنوان رشته تحصیلی فیزیک رو به جای فلسفه انتخاب کنید خیلی اذیت میشید، بهتر بگم، نه تنها خودتون اذیت می‌شید بلکه بقیه رو هم اذیت می‌کنید! همین طور اگر شدیدا به ریاضی علاقمند باشید، درسته که فیزیک نزدیک‌ترین رشته به ریاضی هست، با این وجود به خاطر تفاوت‌هایی که بین نگاه‌های فیزیک‌دان‌ها و ریاضی‌دان‌ها به مسائل وجود داره باز هم ممکنه اذیت بشید! البته افرادی که به جای فلسفه یا ریاضی وارد فیزیک می‌شن نسبت به کسایی که به جای مهندسی وارد فیزیک می‌شن خیلی کمه! قسمت بد ماجرا اینه که خیلی‌ها (مخصوصا تهرانی‌ها و ساکنین شهرهای بزرگ ایران!) که امیدی به قبولی در رشته‌های مهندسی ندارن، میگن خب فیزیک مادر مهندسیه، اشکالی نداره، فیزیک هم می‌زنیم! این افراد رومخ‌ترین ورودی‌های دانشکده فیزیک هستن! برای اینکه خیلی زود می‌فهمن که فیزیک از اون «تو بمیری‌»ها نیست! شدیدا توصیه می‌کنم اگر مهندسی رو دوست دارید، مهندسی بخونید. این طرز تفکر که فیزیک خوندن توی شهر خودتون بهتر از مهندسی خوندن توی یه شهر دیگه‌س، به نظر من، یک طرز تفکر احمقانه‌ است! با آینده خودتون بازی نکنید! فیزیک خیلی راحت می‌تونه تمام انگیزه‌هاتون رو از بین ببره و شما رو تبدیل به یک آدم به درد نخور برای جامعه کنه. اینو جدی بگیرید!

به طور خلاصه، تجربه نشون داده کسایی که واقعا عاشق فیزیک نیستن، هر چقدر باهوش یا هر چیز دیگه باشن، اگر سراغ فیزیک بیان پیشیمون میشن!  

 

  •  خبری از بازار کار مناسب،  امنیت شغلی، رفاه بالا و مازراتی نیست! فیزیک و  قناعت در هم‌تنیده هستند!

در جامعه‌ای که علم ارزشی نداشته باشد، عالم موجودی به دردنخور تلقی می‌شود!
در جامعه‌ای که علم ارزشی نداشته باشد، عالم موجودی به دردنخور تلقی می‌شود! اگر علم و صنعت هم بی‌ارتباط باشند که دیگر بدتر!

هر کسی دوست داره که بازار کار مناسب و امنیت شغلی داشته باشه، چیزی که بچه‌های فیزیک‌ کم‌کم می‌فهمن ندارن! اگر فیزیک اومدین زیاد توقع شغل پردرامد رو نداشته باشین! مخصوصا فیزیک نظری! فیزیک‌دان‌ها با وجود حجم کار زیادی که انجام می‌دن، به طور متوسط، درامد زیادی ندارن. فرصت‌های شغلی فیزیک در مقایسه با سایر رشته‌ها خیلی کم هست. در ایران، بیرون از دانشگاه واقعا خیلی سخت میشه برای یک فیزیک‌پیشه شغل مناسب با تحصیلاتش پیدا کرد، اگر هم بشه، تعدادشون انگشت‌شماره! برای همین، یکی از سخت‌ترین قسمت‌های زندگی یک فیزیک پیشه، داشتن دکتری فیزیک با جیب خالیه! در خارج از کشور باز شرایط بهتره، ولی باز هم در مقایسه با سایر رشته‌ها، فیزیک فرصت چندانی به شما نمی‌ده (هرچند که اخیرا فرصت‌های زیادی در موسسات مالی و شرکت‌های مختلفی برای فیزیک‌دان‌ها پیش‌اومده). شاید بهتره این جوری بگم، اگر قصدتون ثروت‌مند شدنه، فیزیک گزینه مناسبی نیست! شما به عنوان یک فیزیک‌پیشه، از علم لذت می‌برید و علم براتون هیجان‌انگیزه، برای همین با وجود اینکه لباستون فلان مارک خاص نیست یا اینکه ماشینتون یک پرایده زیاد اذیت نمیشید، چون سرتون به جای دیگه گرمه. اما ممکنه زن و بچه‌تون مثل شما دیگه فکر نکنن! برای همین این یک مسئله‌ نگران‌کننده میشه اگر خونواده شما مثل خودتون نتونن قناعت پیشه کنن! البته اگر بخوام جانب انصاف رو رعایت کنم، باید بگم کسایی هم هستن که رشته‌شون فیزیک بوده و الان پول خوبی به جیب می‌زنن! ولی یادتون باشه، من دارم یک بحث آماری می‌کنم، به این معنی که معمولا پزشک‌ها یا مهندس‌ها درآمد بیشتری نسبت به فیزیک‌پیشه‌ها دارن!

  •  اشتباهات دوران کارشناسی فیزیک من!

این بخش، کاملا شخصی هست، به این معنی که ممکنه مواردی که من به عنوان اشتباه طبقه‌بندی می‌کنم از نظر بعضی‌ها اشتباه نباشه و از طرف دیگه ممکنه من طی چهار سال گذشته کارهایی انجام داده باشم که از نظر بعضی‌ها اشتباه بوده باشه ولی من لیستش نکردم! با این وجود به نظرم حرف‌هایی که می‌زنم حرف‌های معقولی هستن! به من اعتماد کنید 🙂

۱) به نظرم بزرگترین اشتباه من در دوران کارشناسی، کم مسئله حل کردن بود! حقیقتش، تا زمانی که مجبور نبودم، مسئله‌ای حل نمی‌کردم. حتما باید استاد درسی تمرینی مشخص می‌کرد یا اینکه شب امتحان میشد تا من دست به قلم می‌شدم! اما الان فهمیدم که حل مسئله باید رویه ثابت هر دانشجوی علو‌م‌پایه باشه. حل مسئله باید پیوسته باشه و نه فقط در روزهای خاص (مثلا شب قبل روزی که باید تمرین‌های الکترومغناطیس رو تحویل داد!). اشتباه دیگه در مورد مسئله حل کردن، گارد گرفتن در مورد نوع مسئله‌ بود! گاهی اوقات واکنش من به بعضی از مسئله‌هایی که خارج از کلاس درس مطرح میشد این بود که مثلا من الان مکانیک تحلیلی خوب یادم نیست، یا الان باید فقط مسئله‌های فلان درس رو حل کنم، یا اینکه الان روابط فلان چیز رو فراموش کردم، یا الان وقتش نیست! الان فهمیدم که آدم همیشه باید با گارد باز با هر مسئله‌ای روبه‌رو بشه و تا جایی که می‌تونه کلنجار بره. مهم‌ترین نکته اینه که آدم بیخیال مسئله نشه! خیلی از اوقات وقتی آدم واقعا درگیر مسئله باشه، ممکنه جواب رو توی خواب پیدا کنه! این اتفاق برای من واقعا رخ داده!

خون‌سرد باشید و مسئله حل کنید!
خون‌سرد باشید و مسئله حل کنید! همیشه هم مسئله حل کنید، نه فقط شب امتحان!

۲) باید اعتراف کنم که خیلی از اوقات من شبِ امتحانی بودم! خیلی از اوقات تازه یکی دو شب قبل از امتحان ترم شروع می‌کردم با مبحثی آشنا شدن یا اینکه ۷ جلسه پشت سر هم، کورس دیدن! درسته که معمولا هم جواب میداد، مثلا من کوانتوم۱ رو با همین روش ۱۸/۵ شدم و کوانتوم۲ رو ۱۹/۵! با این وجود اتفاقی که افتاد این بود که من یه نمره خوب گرفتم ولی «یادگیری» واقعا حاصل نشد! کتاب درس قطعات نیم‌رسانا رو فقط دوبار باز کردم، شب قبل امتحان میان‌ترم و شب قبل پایان ترم! چیزی که باید بهش اشاره کنم اینه که شما می‌تونید با شب امتحانی بودن هم نمره خوبی بگیرید، اما اگر صادق باشید با خودتون، چیزی یاد نگرفتید! من واقعا اینو دیگه فهمیدم که یادگیری یک فرایند مستمره و طی یک شب یادیگری حاصل نمیشه (حداقل برای ما آدمای معمولی!).  به قول جان میسون«تدریس به صورت دنباله‌ای از اعمال و تعاملات و دنباله‌ای از تصمیمات گرفته شده توسط معلم، در زمان اتفاق می‌افتاد. در عوض، یادگیری، به عنوان فرایند بلوغ، حتی در زمان خواب، طی زمان اتفاق می‌افتد.» البته، زغال خوب و دوست ناباب رو هم دست کم‌نگیرید! یکی از مشکلات کلاس ما، بهتره بگم ورودی ما، این بود که هیچ وقت نتونستیم با هم مسئله حل کنیم. معمولا کسی دل به کار نمیداد. متاسفانه کسی اهل مسئله حل کردن واقعا نبود 🙁 . البته من باز هم خودم رو مقصر می‌دونم! 

۳) یکی دیگه از اشتباهات من، جدی نگرفتن کلاس درس و کلاس حل تمرین (TA) بود! درسته که بعضی از اساتید واقعا رو مخ هستن یا اینکه بعضی از TAها سواد کافی برای مسئله حل کردن و جواب دادن به سوال شما رو ندارن، ولی اینکه آدم کلا بیخیال بشه و سر کلاس نره ضرره! من فهمیدم که میگم! گاهی از اوقات هم من فقط سر کلاس می‌نشستم و منفعلانه هیچ کاری انجام نمی‌دادم، نه یادداشتی برمی‌داشتم و نه تلاشی برای درگیر شدن در کلاس می‌کردم. خیلی از اوقات هم در صورت امکان مشغول چرت زدن بودم، مخصوصا زمانی که بدون فلاسک چایی می‌رفتم سر کلاس. حقیقت اینه که من مجبور بودم وقتی که باید سر کلاس صرف یادگیری و آشنایی با مفاهیم می‌شد رو بیرون از کلاس صرف این کارها کنم، به عبارت دیگه من وقت تلف می‌کردم بعضی روزا فقط سر کلاس! از طرف دیگه نرفتن به کلاس حل‌تمرین سبب می‌شد که با خیلی از مسئله‌ها روبه‌رو نشم و بدتر از اون تلاشی برای حلشون نکنم!

۴) برنامه نویسی و شبیه‌سازی جزو لاینفک فیزیک امروزه! من اینو تا مدت‌ها قبول نمی‌کردم! همه‌ش به خودم می‌گفتم مهم نیست، در صورتی که الان واقعا پشیمون هستم و همیشه خودم رو ملامت می‌کنم که چرا زودتر یادگیری برنامه‌نویسی رو به صورت حرفه‌ای شروع نکردم! به هر حال راه دررویی وجود نداره! امروز تقریبا هر گرایشی از فیزیک رو که نگاه کنید، ناگزیر از کامپیوتر استفاده می‌کنند!

کورس فیلم سینمایی نیست! فعالانه در کورس‌ها شرکت کنید.
کورس فیلم سینمایی نیست! فعالانه در کورس‌ها شرکت کنید. قلم و کاغد همیشه همراه داشته باشید!

۵) کورس فیلم سینمایی نیست! یکی از اشتباهات من این بود که فرقی بین تماشای God Father با کورس کوانتوم قائل نمی‌شدم! در صورتی که کورس هم مثل کلاس درسه. باید موقع دیدنش آدم یادداشت برداری کنه، بعد از تموم شدن هر قسمت، مطالعه کنه، مسئله حل کنه، یادداشت‌هاش رو کامل کنه و بعد از مرور این‌ها جلسه‌ی بعدی کورس رو ببینه! حقیقتش من هیچ کدوم از این کارها رو تا مدت‌ها نمی‌کردم. درسته که این خودش از کورس ندیدن خیلی بهتره، ولی با این وجود بازده کار رو خیلی کاهش می‌ده و یادگیری واقعی رخ نمی‌ده. راستش خیلی از کورس‌هایی که دیدم رو بعد از دو – سه سال واقعا فراموش کردم و تنها راه یادآوری دوباره دیدن اون‌هاست! در صورتی که اگر یادداشت برداری خوبی کرده بودم، هر موقع که نیاز داشته باشم می‌تونم سریع مرور کنم!

۶) یکی از مسخره‌ترین اشتباهات من این بود که گاهی از اوقات زوری درس می‌خوندم! گاهی از اوقات خسته بودم یا واقعا بی‌حوصله بودم ولی با این وجود سعی می‌کردم که به جای استراحت کردن و تجدید قوا زوری درس بخونم. درس خوندنی که یا حواسم پرت میشد وسطش یا اینکه کلی کار دیگه از جمله بی‌هدف چرخیدن توی اینترنت رو به همراه داشت. اشتباه من این بود که مدت‌ها تفریح رو از زندگیم بیرون گذاشته بودم و به طور کاملا یکنواختی زندگی می‌کردم. زندگی نیاز داره به تنوع و استراحت. درسته که کار حرفه‌ای نیاز به تمرین زیاد و صرف زمان زیادی داره، با این وجود گاهی از اوقات آدم باید روحیه‌ی خودش رو تقویت کنه و به خودش استراحتی بده تا بتونه با انرژی و انگیزه سر کارش برگرده. خلاصه اینکه خیلی وقتا من فقط ادای یادگیری رو در می‌اوردم!

در انتخاب فیزیک دقت کنید! فیزیک معشوقی سخت‌گیر است!
در انتخاب فیزیک دقت کنید! فیزیک معشوقی سخت‌گیر است!

من به خاطر علاقه‌م اومدم فیزیک و زمانی هم که انتخاب رشته کردم، انتخاب‌های اولم فیزیک بود و انتخاب‌های دومم ریاضی. فیزیک رو دوست داشتم و همیشه با تمام مشکلات زندگی ازش لذت می‌بردم و می‌برم. الان هم آماده تحصیلات تکمیلی هستم. من یه دانشجوی معمولی بودم، نه نخبه بودم و نه چیز دیگه. به نظرم برای فیزیک خوندن اصلی‌ترین فاکتور علاقه است، علاقه‌ای که ناشی از شناخت کامل باشه. همون‌جور که گفتم این انتخاب شخصه که بین مشاهده‌ی سختی‌های راه و زیبایی‌‌ها کدوم رو انتخاب کنه. طی این پست من تجربه‌ی خودم رو از ۴ سال فیزیک خوندن گفتم،‌ امیدوارم این پست ایده‌ی خوبی بهتون از کارشناسی فیزیک بده و خودتون رو به خاطر ناآگاهی دستی دستی بدبخت نکنید. یادتون باشه، فیزیک رشته سختیه، اگر واقعا علاقمند هستید واردش بشید. هنگامی هم که واردش شدید یادتون باشه که برای چی اومدین. خودتون رو گول نزنین و با تمام قوا سعی کنید کنجکاوانه چیزهای مختلفی یادبگیرید. در هر شرایطی مسئله حل کنید و فراموش نکنید که کار یک فیزیک‌دان حل مسئله‌ است! اگر هم فکر می‌کنید اشتباه اومدین، سریع یا تغییر رشته بدید و یا انصراف. زندگی ارزشش رو نداره که وقتتون رو صرف چیزی که کنید بهش علاقه ندارید!

در انتها به خودم واجب می‌دونم که از این آدم‌ها به خاطر تمام کمک‌هایی که بهم طی این چهار سال کردند، تشکر کنم: شاهین شریفی، داوود معصومی، امید مومن‌زاده، دکتر حمیدرضا سپنجی، دکتر غلام‌رضا جعفری، دکتر مجید محسنی، دکتر محمدصادق موحد و دکتر علی حسینی. 

راستی، اگر از من پرسیده بشه که اگر به گذشته برگردی، آیا باز هم فیزیک رو انتخاب می‌کنی، در جواب شعر فروغ رو خواهم گفت: «زندگی گر هزار باره بود/ بار ديگر تو بار ديگر تو»

این نوشته‌ها را هم بخوانید:

Liked it? Take a second to support عباس ریزی on Patreon!
Become a patron at Patreon!
منتشر شده در آموزشیاهداف سیتپورفیزیک

نظر

    • الهام الهام

      سلام ….من امسال میخوام انتخاب رشته کنم….به فیزیک هم خیلی علاقه دارم….ولی به هرکسی که میگم میخوام دانشگاه فیزیک بخونم….منصرفم میکنن….میگن خیلی سخته …و با فیزیک مدرسه خیلی خیلی فرق داره …در کل من خودم دوست دارم در اینده بتونم فیزیک دبیرستان رو تدریس کنم ….میشه منو راهنمایی کنید و درمورد فیزیک دانشگاه بیشتر توضیح بدین ….چون ی جا خوندم که گفتن تا حد لیسانس مثل دبیرستان فقط سطح بالاتر …..ممنون

        • صدف صدف

          سلام من تا فردا بیشتر وقت ندارم… میخوام فیزیکو بزنم
          چن جا خوندم ک گرایشات مختلف داره…من گرایش اختری رو میخوام…الان گرایش اخترفیزیک و این چنینی ازتو چهارسال کارشناسی شروع میشه یا گرایشیه ک تو ارشد انتخاب میشه؟؟؟ الان گرایش خاصی نداره ینی؟…کدوم دانشگاه ها کدوم گرایشا رو دارن ؟؟؟من هرچی سرچ میکنم چیزی نمیبینم…ایمیلمو چک میکنم…مرسی

          • سلام. گرایش‌های فیزیک به طور جدی از دوران کارشناسی ارشد معنی پیدا میکنند. ۹۰درصد لیسانس فیزیک چیزهای عمومی هستند که هر فیزیک‌پیشه باید بدونه.

          • wolf wolf

            سلام اقای کریمی
            من پشت کنکوری تجربی هستم البته دوسال هم هست که کنکور ندادم و فقط یک بار کنکور دادم
            حالا قصد دارم از طریق سوابق تحصیلی وارد رشته فیزیک دانشگاه ازاد بشم چون علاقه به رشته های اختر فیزیک و نجوم و از این قبیل رشته های مرتبط با کیهان دارم و طبق چیزایی که تو سایت های مختلف خوندم دوره لیسانس نمیشه وارد این گرایش ها شد و مجبورم اول لیسانس فیزیک رو بگذرونم حالا حرف اینه که من نابغه کلاس نبودم و دانش اموز متوسط ب بالا بودم دوره دبیرستان و میشه گف تو ریاضی زیاد قوی نیستم . شما تو پستتون گفتید ک اگر دستی ب حل ریاضی ندارید ایندتونو با این رشته تباه نکنید حالا دو به شک شدم که بخاطر ریاضی باید قیدشو بزنم یا اینکه راهی هست که با همین ریاضی معمولی وارد رشته فیزیک بشم و ب عشق گرایش کیهان لیسانسشو بگیرم

      • علی علی

        فیزیک سخته.
        بازار کار نداره.
        اما با خوندن فیزیک دیدگاه منطقی تحلیلی نسبت به برهورد با مسایل پیدا میکنی.
        فیزیک سخت تر از انچه است که فکر میکنید.

      • احسان احسان

        فیزیک دبیرستان یه جک ساده هست
        فیزیک دانشگاه اگر واقعا بخوای یاد بگیری نیاز به وقت گذاشتن توام با علاقه هست و کلی حل تمرینات و مداومت

    • Karen Karen

      سلاام
      خوب میدونم خیلی از نوشتن ابن مطلب گذشته
      من یازدهمی ام
      و خوب از کلاس هشتم شور و عشق به فیزیک در وجود من قلیان کرد D:
      و خوب از سال نهم برا المپیاد می خونم و اینا..( گفتم که بدونید با فیزیک دانشگاهی آشنام)
      راستش
      خیلی ا باهام حرف زدن که فیزیک خوندن فایده نداره
      ..
      می خواستم بدونم اگر مثلا در نظرم محقق شدن باشه و اپلای گرفتن
      آینده شغلی تو ایران و خارج از ایران برا من وجود داره؟
      و اینکه کدوم دانشگاه تو فیزیک ایران حرف اول و میزنه ؟

      • سلام. آینده شغلی شما خیلی بستگی به مهارت‌های شما و عمق دانش شما داره. همیشه برای بهترین‌ها شغل هست.
        چه داخل ایران چه خارج از کشور، همیشه برای کسایی که بهترین هستن فرصت‌های شغلی زیادی وجود داره.
        اما به‌طور آماری، بازار علوم پایه نسبت به سایر رشته‌ها، توی ایران داغ نیست.

        دانشگاه شریف، بهشتی و تهران دانشگاه‌های خوبی هستند.

      • Pouria Pouria

        سلام من به فیزیک علاقه دارم اما به شدت نگران بازار کارش هستم.آخه بدون پول که نميشه زندگی کرد.

  1. محمد مهدی محمد مهدی

    واقعا باعث تأسف زیاد هست که عده ای هستن که علاقه مند بودن و علاقه‌شون تثبیت هم شده ( مثلا در زمینه نجوم که اشاره شد) ولی به علت وضعیت مزخرف کار و اقتصاد مجبورن بالاجبار به گرایش های دیگه رو‌بیارن و‌به علاقه‌‌شون پشت پا بزنن!

    • پریساااا پریساااا

      کلید معما دقیقا همینه ، من یه دخترم ( شایدم یه پسر ) ، مادر من معلمه ، پدرم با ما زندگی نمیکنه ، خودمون در تهران زندگی میکنیم ، خونمون 80 متره ، طبقه ی متوسط به پایین طبقه بندی میشیم ، شرایط مالیمون کاملا متوسط هست ،
      اما با تمام این ویژگی ها من فیزیک رو انتخاب کردم
      چون …
      من فقط 1 بار میتونم در این جهان زندگی کنم ، فقط 1 بار
      اگه من به خاطر پول و زندگی راحت برم مثلا مهندسی برق رو انتخاب کنم میدونم که روانم هرگز به تعالی نخواهد رسید
      چون عشق زندگی من فیزیک بود
      اون کسی که میگه فیزیک رو دوست داره ولی به خاطر شرایط مالی مجبوره بره مهندسی بخونه ، در واقع فیزیک رو دوست نداره
      فیزیک براش یه هوس بوده ! دوسش نداشته . چون دوست داشتن این نیست
      شما کسی که دوست دارید رو با تمام ویژگی های خوب و بدش دوست دارید ، ویژگی بد فیزیک هم همینه
      من انتخابش کردم
      شرایط زندگیم هم اصلا با این انتخابم تناسب نداره ، یعنی میدونم بدجور به مشکل برمیخورم ! آره واقعا میدونم ولی نمیدونم چرا اصلا برام مهم نیست
      راستش از آینده ی بدون پول خودم نمی ترسم . میدونم پول باعث موفقیت میشه . ولی مگه قصد من موفقیته ؟!

      • سوری سوری

        اینها حرفای منه قبل از ورود به دانشگاه و خوندن فیزیک. اما حالا می فهمم که وقتمو تلف کردم و حالا رفتم دنبال علاقه ام: زبان…

        • انسان انسان

          خب شما یه مورد عجیبید
          بین فیزیک و زبان ۱۸۰درجه تفاوت هست
          نمیدونم چطور ممکنه یه نفر بین این دوتا اشتباه بگیره

          • سهند سهند

            اشتباه نیست، بعضی ها به چند تا چیز علاقه دارن اما وقتی تخصصی تر یکیشون رو بررسی میکنن و یاد میگیرن به خاطر حجم زیاد از مطالب و سختی ای که داره تو دانشگاه مثل فیزیک و اینکه ممکن شما از نجوم و فضا خوشت بیاد ولی با کوانتوم و حالت جامد و مغناطیس یا هر چیزی حال نکنی این وسط یا یه درس مربوط مثل ریاضی فیزیک
            بعد ممن از علاقه ات فاصله بگیری بعضی از ما ها علاقه مون صرفا بر اساس اون مطالعه آزاد یا در حد خود آموز یا صرفا یه آگاهی دوست داریم و علاقه داریم و ممکن تخصصی تر وارد بشیم خوشمون نیاد، بعضی ها هم مثل من چند علاقه ای هستند و دوست دارند بعضی از اون ها رو تخصصی یاد بگیرن، من فیزیک، ادبیات نمایشی و نویسندگی رو به شکل تخصصی یاد گرفتم اما زبان و موسیقی و شعر نوشتن رو بیشتر از رو شور و اشتیاق و مطالعه آزاد فقط یه آگاهی پیدا کردم
            همه اینا به خودشناسی آدم برمیگرده. خلاصه که موفق باشید

      • جانان @PinkThink تلگرام جانان @PinkThink تلگرام

        بسیار خوشوقتم که چنین انسان‌هایی در دوره ی من زندگی میکنن..
        شرایط من هم دقیقا همینه که تو گفتی پریسای عزیز..
        من درکت میکنم و کاملا میفهمم که چی میگی…

        به راهت با قدرت ادامه بده،راهی که من اومدم و با شرایط تو ، به انتها رسوندمش(البته کارشناسی)
        لذت ببر از زندگی..لذت از فیزیک و فهم جهان و جهان‌بینی فوق‌العاده ارزشمند ناشی از مطالعه فیزیک و مکانیزم جهان

        • تیمور تیمور

          منم توسن ۳۲ سالگی میخام فیزیک نظری بخونم تو این چند سال دور ازدرس از لحاظ مالی نسبتا تامین کردم از نظر من فیزیک تنها ترین راه رسیدن به خداست

      • محمد محمد

        وقتی گشنگی زن و بچتو ببینی همه این جملات قشنگ از یادت میره . منم الان رتبم ۶۵۱ شده عاشق فیزیک هستم ولی موندم چی لنتخاب کنم وضعمونم معمولی به پایینه

  2. Ali Ali

    سلام
    بنظرم جالب بود ولي لطفا بگين در نهايت ي دانشجوي مثلا دكتري قراره چي كار كنه در اينده؟

    و اينم بگين ك شرايط رفتن ب دانشگاه هاي برتر جهان و ادامه تحصيل توشون چيه

    • عباس کریمی عباس کریمی

      سلام.
      زمانی که دانشجوی دکتری شدم اونم می‌گم 🙂
      در مورد دانشگاه‌های برتر جهان هم حسابی مطلب هست اگر خوب بگردید. اگر زمانی رفتم، در مورد اونم می‌نویسم!

      • mitra mitra

        سلام..ممنونم از اطلاعاتتون…من دانشجوی کارشناسی فیزیک هستم ،ترم یکم…ولی الان پشیمونم.چون من اموزش ریاضی فرهنگیان دوس داشتم ولی چون فرهنگیان قبول نشدم ،فکر کردم که میتونم فیزیک بخونم و ازمون استخدامی بدم و دبیر فیزیک بشم..راستش از نظر فهم فیزیک مشکلی ندارم ولی در حدی علاقه ندارم که اینقدر تخصصی بخونمش..حالا میخام انصراف بدم،ولی هم هزینه داره هم اینکه مشخص نیس در انتخاب رشته کنکور ۹۹بتونم کدرشته های روزانه رو بزنم…خیلی سردرگمم.. بجز فرهنگیان چیز دیگه ای نمیخام .نمیدونم چهار سال از عمرم پای چی هدر میشه و تهش چیه…اگر شما راهنمایی ای دارید لطفا بگید

  3. seyed hossein seyed hossein

    سلام.
    عالی بود آقای کریمی. میخوام راجب مساله حل کردن ازتون بپرسم.
    آخه میدونید هر مساله ای جالب نیست!هر مساله ای آدمو به وجد نمیاره! برای مثال بیش از نود درصد مسایل کتابای ماریون و فاولز به نظر من چرته! خیییلی از مساله ها باب میل آدم نیست! در عوض بعضی اوقات بعضی نویسنده ها مثل مورین واقعا مسایل خوبی تو کتاباشون دارن که آدم حال میکنه. ولی توی همه ی مبحث ها از اینجور کتابا پیدا نمیشه. مثلا من توی ترمودینامیک که الآن دارم(با نه چندان زیاد علاقه)زیمانسکی میخونم وقتی مسایلشو میبینم حالم بهم میخوره!!اونقدر روتین و مزخرفه که من تا الآن که پنج فصل از زیمانسکی رو یاد گرفتم هفت هشت تا مساله بیشتر حل نکردم!
    یا بعضی اوقاتم(خصوصا در الکترو)آدم کلی تلاش میکنه مساله رو ساده سازی میکنه ولی در آخر به یه انتگرال خییلی سختی میرسه که بعد از مدتی مجبور به ادامه ندادن به حل مساله میشه.
    در بعضی موقع ها از این قبیل آدم یه جوری میشه(حس ناتوانی- مثل الآن من!) که نمیدونه باید چیکار کنه و سست میشه….
    در ضمن من هنوز نمیدونم یه فیزیکدان بعد از تمام شدن دوران تحصیلش وقتی که خواست کار پژوهشی کنه چیکار میکنه. یعنی منظورم اینه یه فیزیکدان چجوری مدل میسازه یا مدل ها رو دقیق میکنه(منظورم مثلا مدل سازی چیزی مثل نسبیت نیست که خییلی ساده و صرفا با تفکربا اصل نسبیت میاد و مدلشو میسازه)منظورم مثلا این مدلای عجق وجق کوانتومی الآنه که دارن میگن…
    در ضمن من اکثر اوقات که مساله ی عددی(غیر پارامتری میبینم حل نمیکنم!)
    نمیدونم چقدر در اشتباهم؟:)
    سپاس بابت اشتراک گذاری تجربه.

    • عباس کریمی عباس کریمی

      سلام
      یکی از ویژگی‌های یک استاد/معلم خوب اینه که مسئله‌ خوبی به دانش‌جو/دانش‌آموزش بده تا حل کنه. از اون‌جایی که استاد تجربه‌ی بیشتری داره و مسئله‌های بیشتری دیده و همین‌طور در مورد آینده مسئله هم اطلاعات خوبی داره، در انتخاب مسئله کمک خوبی می‌کنه. برای همین یکی از بهترین‌ کارها برای اینکه مسئله‌های خوبی پیدا کنی اینه که از خبره‌ی اون موضوع سوال کنی و بخوای که بهت مسئله بده یا معرفی کنه.
      در مورد مثال‌هایی که زدی، ببین امروز تعداد زیادی کتاب برای موضوعات مختلف با سلیقه‌ها و اهداف مختلف نوشته شده، برای همین می‌تونی کتاب‌های مختلف رو ببینی و مسئله‌هایی که دوست داری رو حل کنی. با این وجود همیشه این کار درستی نیست که اگر مسئله‌ای برات جذاب به نظر نمی‌رسه رو حل نکنی! یا اینکه اگر به یک انتگرال نرسی رهاش کنی. درسته که شاید ارزش حل اون انتگرال نسبت به مفهومی که سوال منظورشه کمتر باشه، ولی در عمل تو باید مسئله رو کامل حل کنی و به سرانجام برسونی. حل کردن یک انتگرال، هر چقدر هم پیچیده، با یک سرچ ساده توی‌ اینترنت ، کلی راه حل براش پیدا میشه. همین‌طور می‌تونی با نرم‌افزارهای مختلف مثل متمتیکا حلشون کنی (سعی کن این کارو کنی!).
      در مورد حل مسئله پارامتری، ببین حل مسائل با مقادیر واقعی عددی کمک می‌کنه که حس پیدا کنی و وقتی که یک مسئله واقعی حل کردی بتونی حدس بزنی که اصلا این جواب منطقی هست یا نه. اگر علاقمند باشی به فیزیک تجربی، حتما باید مسائل عددی حل کنی. حتی اگر سراغ فیزیک نظری هم بخوای بری، باید که حس و شهود پیدا کنی. پس همه جور مسئله‌ای حل کن!

      درضمن، مجموعه کتاب‌های سری شوامز کتاب‌های خوبی هستند برای مسئله حل کردن. همین طور می‌تونی سرچ کنی ببینی استادای مختلف دانشگاه‌های معتبر چه مسئله‌هایی به دانشجوهاشون میدن!

      در مورد آخرین سوالت هم، برو از یک فیزیکدان بپرس خب 🙂
      وقتی پرسیدی به من هم بگو!

      موفق باشی سدحسین 😉

      • نگار نگار

        من خیلی تونستم از تجربتون استفاده کنم.
        خیلییی میخوام ازتون چند تا مشاوره بگیرم, متاسفانه اینجا نمیشه
        میتونم ایمیلتون رو داشته باشم؟

  4. Seyed hossein Seyed hossein

    سلام.
    خیلی ممنون.
    شما هم انشاالله در تحصیلات تکمیلی تان موفق باشید و در آینده یه فیزیکدان خفن (فکر کنم علاقه مند ماده چگال و سیستم پیچیده باشید:))و نوبلی بشید و اون موقع ازتون سوال آخرو میپرسم.

  5. میلاد میلاد

    بسیار لذت بردم عباس جان! وقت کردی یه دونه هم برای برقیا بنویس ما حال نداریم
    ان شاءالله موفق باشی

  6. Tara Tara

    سلام، یهویی سیتپورو باز کردم ببینم چه خبره، یه کم دلم گرفت، باید حسِ عجیبی باشه که آدم بخواد به این چهار سال از بالا نگاه کنه، با خیلی جاهای حرفاتون ارتباط برقرار کردم (به عنوان دانشجوی فیزیک)، نمی دونم خودِ من سه ترمِ دیگه که تموم کنم چه حرفایی واسه گفتن دارم، بگذریم،
    در موردِ اینکه تصورها قبل از واردِ رشته ی فیزیک شدن از اون فرق می کنه، به نظرِ من خیلی درست گفتید، از اینجا به بعدش وظیفه ی ماهاست واسه روشن کردنِ دانش آموزا، من همیشه گفتم که اینکه ادم 4 سال از زندگیش و جوونیشو صرفِ رشته ای کنه که واسه اون نیست، یکی از بدترین ضررهای زندگیه، چه برسه به اینکه اون رشته جزو یکی از سخت ترین رشته ها باشه ! فیزیک آدمای خاصی رو میخواد، واقعا من خودم بینِ استادای موفقِ فیزیک یه چیزِ مشترک می بینم گاهی که مسلما خیلی اش پس از سال ها فیزیک کار کردن حاصل شده ولی اون کف و اون اصل هم یه تاثیراتی داشته، پس رسالتِ ما فیزیکی ها تعریفِ اون واسه جامعه اس به نظرِ من و جلوگیری کردن از به اشتباه افتادن اونایی که واسه فیزیک نیستن،
    در مورد کم مسئله حل کردن هم خیلی دلم پُره، واقعا باید یه جورِ دیگه مسئله حل کرد، الان مثلا من باید بعد از یک ترم گذشتن از گذروندنِ الکترومغناطیس، یهو خودمو با یه مسئله از اون درگیر کنم ببینم چند چندم، خیلی بچه گانه است بهونه هایی که خودِ من و خیلی ها خیلی وقتا میاریم که نه نه من الان نمی تونم حل کنم چون ترمِ پیش گذروندم این درسو ! همیشه دیدیم که استادای موفق در هر شرایطی از هر موضوعی به دانشجو کمک می رسونن، پس راهِ رسیدن به این توانایی اینه که فقط شبِ امتحان مسئله حل نکرد و گاهی به درسای گذشته برگشت و به حلِ مسئله پرداخت !
    در موردِ برنامه نویسی هم حق گفتید و باید دیر یا زود رفت سراغش !
    در مورد قناعت خیلی خوب بود !!
    اونجایی که گفتید فرقی بینِ تماشای فیلمِ GodFather و کورسِ کوانتوم نمی دیدید خیلی عالی بود، کلی خندیدم !
    هی ی ی ی روزگار . . .
    یه کم یه جوری شدم، من با دونستنِ خیلی از اینا و خیلی از اشتباهام هنوز 3 ترم فرصت دارم، ممنون از تلنگری که زدید واسه ما اهالی ای که همش نیاز به تلنگر داریم واسه جلو رفتن !
    و کلا روبرو شدنِ من با سیتپور یه سرچِ ساده ی توی گوگل بود ولی خیلی جاها با خیلی از حرفاتون ارتباط برقرار کردم، تلاشتون واسه این سایت قابلِ تقدیره، واسه آسون کردنِ مسیر، واسه اشتراکِ علم !
    و امیدوارم هرجا که هستید قدمِ بعدیِ زندگی تون رو استوار و محکم بردارید و توی زندگی تون همیشه از راهی که رفتید راضی باشید.

      • آناهیتا آناهیتا

        سلام امیدوارم حالتون خوب باشه ، من تصمیم دارم که فیزیک بخونم و تنها نگرانیم اینکه از نظر اقتصادی دچار مشکل نشم، به نظر شما بهتر نیست در صورت امکان هم زمان یه رشته ی مهندسی پولساز رو کنار فیزیک بخونم ؟

  7. Mb Mb

    کتاب 200 puzzling problem مسائل بسیار زیبایی داره.حتما بخونید

      • Seyed hossein Seyed hossein

        سلام.
        من حرفای فاینمن رو متوجه نشدم 🙂
        مگه فاینمن این کتاب(200مساله شگفت انگیز نشر فاطمی ترجمه ی همین کتابو)راجبش چیزی گفته؟؟؟!!!!
        من مسائلشو دیدم .بعضیاش خیلی خوبن گرچه محاسبه ی چندانی ندارن وبعضیاش بیشتر به خاطر صورت سوال بدش رو اعصابن:(

      • هستی هستی

        سلام
        من هم عاشق فیزیک هستم و الان 8 ساله دارم فیزیک میخونم
        زندگیه من بدون فیزیک معنایی نداره
        زمانی که فیزیک نباشه منم وجود نخواهم داشت
        مهمترین چیزی که یک فیزیکی باید داشته باشه علاقه ،هیجان، تلاش و ارادست
        ممنون از مطلب خوبتون واقعا عالی بود روحمو تازه کرد

  8. سلام
    خیلی ممنون از نوشتتون/یک سوال؟ شما کدوم نرم افزار رو برای رشته فیزیک پیشنهاد میکنید؟
    با تشکر

    • عباس کریمی عباس کریمی

      سلام
      بسته به کارتون داره! به طور کلی متلب و پایتون رو پیشنهاد می‌کنم!

  9. سلام آقای کریمی عزیز! مثل همیشه عالی! هم قلم خوبی دارید و هم جامع مینویسید!

    راستش من هم به مدت دو سال دانشجوی فیزیک بودم! با علاقه هم وارد این رشته شدم …
    اما با اینکه میدونستم رشته فیزیک به خاطر ماهیت و وسعتی که داره نیاز به تلاش و مطالعه مداوم داره ، به اندازه ای که نیاز بود تلاش به خرج ندادم و انبار شدن دروس بر روی هم و نمرات پایین بالاخره من رو مجبور به انصراف از این رشته کرد !

    به خاطر علاقه ای که به فیزیک دارم خارج از دانشگاه و فضای آکادمیک هم قصد دارم دنبالش کنم ، اما هیچ جا فضا و جو دانشگاه نمیشه! 🙂

    امیدوارم که هر تازه فیزیک خوانی که وارد دانشگاه میشه ، تلاش و پشتکار رو در مطالعه و حل مسائل فیزیک جدی بگیره که به این شکل ، دست بسته مجبور به انصراف از این رشته نشه!

    براتون آرزوی موفقیت دارم … چه خوب میشه اگه توی این پایگاه اینترنتی ارزشمندتون ، کمی بیشتر راجع به فیزیک بنویسید برای تازه واردها و تازه فیزیک خوان ها!!!

    موفق باشید!

    • محمد ستاری محمد ستاری

      سلام
      من هم به فیزیک هم به کامپیوتر و برنامه نویسی علاقه دارم (تقریباً در یک سطح) نظرتون راجع به اینکه در دانشگاه رشته کامپیوتر و برنامه نویسی را انتخاب کنم و فیزیک را خودم بخوانم چیه؟
      آیا میشه فیزیک رو به صورت خودخوان خوند یا حتماً باید اون رو در دانشگاه خوند به نظرم دانشگاه فیزیک رو زیادی میپیچونه و احساس می کنم این باعث میشه بعد از انتخاب فیزیک ازش زده بشم از طرفی توی ریاضی هم سطح خیلی خوبی دارم
      از طرفی موضوع بازار کار هم برام خیلی مهمه نمیخوام بعد از چند سال درس خوندن درآمد مناسبی نداشته باشم
      و یه سوال دیگه آیا رشته‌های بین فیزیک و برنامه نویسی و یا به طور کلی کامپیوتر هست یا نه
      ممنون میشم نظرتون رو راجع به این موضوع بگید تشکر

        • محمد ستاری محمد ستاری

          تشکر بابت وقتی که گذاشتید
          واقعا کمک کننده بود❤

        • محمد ستاری محمد ستاری

          راستی میشه دو رشته ای کرد؟
          چون من کتابای هالیدی و چنتا کتاب دیگه رو بخاطر المپیاد مسلطم و خوب این کتابا هم پایه ی فیزیک آکادمیکن
          بنظرتون اصلا ممکنه در هر دو رشته باشم و هر دو رو هم بتونم پیش ببرم؟

  10. رضا رضا

    سلام !
    من اتفاقی این صفحه رو دیدم.
    فردا کنکور دارم و امروز تونستم آخرین درسمو هم دوره کنم و میخوام بقیه روزو استراحت کنم.
    من به رشته فیزیک خیلی خیل یعلاقه دارم و حس میکنم منو به تعال یمیرسونه . یعنی وقتی مسئله حل میکنم حس میکنم بال در میارمو و اینا . واسه همین میخوام فیزیک بخونم.
    در بین سرچ هام به سایت شما رسیدم و تجربتون از چهارسال .
    خب! اول در مورد برنامه نویسی میپرسم. من پارسال c++ رو در حد مبتدی ( مثلا نوشتن برنامه ای که بتونه معادله درجه 2 رو حل کنه ) آشنا بودم . ولی مخوام امسال از جاوا اسکریپت شروع کنم و بعدش جاوا و بعدا c++ ( چون میخوام توی دانشگاه هم در زمینه برنامه نویسی ربات هم فعال باشم )
    بنظرتون خوبه ؟
    2. دکترای پیوسته فیزیک که توی زنجان هست بنظرتون سطح علمیشون چجوره ؟ چون کارنامه هایی که توی سایت کانون هست مربوط ب اونجا چمگی به دل نمیزنه
    3.من قصد دارم که فقط فیزیک شریف رو بزنم . چون فکر میکنم سطح علمی سایر دانشگاه ها پایینه و افراد فقط به امید تغییر رشته اومدن اونجا . نظرتون در این مورد هم چیه !

    در ضمن من درصد فیزیکم هم توی قلمچی و هم سنجش همیشه از 74% بیشتر بوده .

    • عباس کریمی عباس کریمی

      سلام رضاجان

      به نظر من تا زمانی که نتایج میاد، حسابی در مورد سایر رشته‌ها هم تحقیق کن. چون ممکنه چیزهای دیگه‌ای هم باشه که تو رو ببره تو آسمون یا به تعالی برسونتت و تو از وجودشون بی‌خبر باشی! مثلا ریاضی، فلسفه یا حتی چیزای دیگه! به هر حال تحت هر شرایطی حساب تحقیق کن تا اون موقع بدون تعصب.
      در مورد زبان برنامه نویسی، به نظر من جاوا و جاوا اسکریپ زیاد به درد کارای علمی نمی‌خوره، اگر می‌خوای برنامه‌نویسی رو برای مصارف علمی انجام بدی به نظر من بهتره همون ++c رو کار کنی یا پایتون.
      دکتری پیوسته دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان دورهی خیلی خوب و قوی هست. خوبی‌های خودش رو داره و بدی‌های خودشو که به نظر من بدی‌هاش می‌چربه به خوبی‌هاش! خوبی‌های این دوره اینه که درس‌های مسخره عمومی رو پاس نمی‌کنی و چیزهای جالبی به جاش یادمیگیری، دوره‌ش کوتاه‌تر از دوره استاندارده و اینکه دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان واقعا دانشگاه خوبیه. از بدی‌های این دوره عدم وجود تنوع و مجبور به دکتری گرفتن تو ایرانه! همین‌طور تصمیم‌های زندگی رو محدود می‌کنه.

      انشالله اگر تصمیم به فیزیک خوندن گرفتی به نظرم به این ترتیب بزن: فیزیک شریف، تهران، بهشتی، امیرکبیر، علم و صنعت.

      برات آرزوی موفقیت می‌کنم.

      • رضا رضا

        ممنون آقای کریمی
        ببخشید که دیر پاسخ دادم
        کنکورو خوب دادم و لیست انتخاب رشتمم الان آماده کردم ور دو سه روز بعد شروع میکنم به ویرایشش.

        میشه از بدی های دوره زنجان بگید و اینکه چن سال طول میکشه؟
        دوم این که من خودم آذری زبان هستم و از این بابات مشکلی ندارم .

        بسیار بسیار ممنونم از اینکه وقتتونو صرف جواب دادن به من کردید.

  11. یاد دوره کارشناسی خودم افتادم به مسخره ترین شکل ممکن گذشت
    یه نکته رو فراموش کردی اضافه کنی این بود اگه دوستان و هم کلاسی‌های پایه توی درس خوندن و مشارکت علمی داشته باشین بشدت به موفقیت نزدیک میشین…دوره ما همه موج منفی میدادن اگه میتونستم برگردم عقب بشدت باهاشون برخورد میکردم حتی فیزیکی 🙂 🙂

  12. مرتضی مرتضی

    یه سوال داشتم. رشته فیزیک چه شغل هایی براش هست؟

    بسیاری از سایت ها فقط گفتن “شغل در صنایع”

    مثلا چی؟

    • عباس کریمی عباس کریمی

      معمولا در پژوهشکده‌های مرتبط یا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی شغل پیدا میشه!

  13. علی علی

    برای کسی که لیسانس فیزیک داره چه شغل هایی هست؟و یه دانشجوی فیزیک حین تحصیلش از چه راه هایی می تونه کسب درامد کنه؟
    ایا شما کسی رو می شناسین که با فیزیک دو رشته ای کرده باشه و چقدر با توجه به سخت بودن فیزیک این کار امکان پذیره؟

    • عباس کریمی عباس کریمی

      سلام. شغل‌های زیادی نیست. از راه تدریس مثلا یا برنامه نویسی.
      شدن این کار بستگی به رتبه‌تون توی کنکور یا المپیادی بودنتون داره. سخت هست ولی ممکنه!

    • مهرداد مهرداد

      در خیلی از شرکت‌های کوچک تا بزرگ میشه بعنوان مدیر کنترل کیفیت کار کرد ، ولی پیدا کردن مکان کار زمان زیادی میبره ، دفترچه کنترل کیفیت رو از سایتش بگیرید می بینید که تو خیلی از کارهای صنعتی ، بچه های فیزیک می تونن بعنوان مدیر کنترل کیفیت مشغول بشند

  14. بهادر بهادر

    کار انسان هایی که مینویسن و آگاهی میدن شدیدا ارزشمنده! با تشکر
    بهادر امجدی دانشجوی فیزیک

  15. شیوا شیوا

    دلم خیلی گرفت. دوباره منو یاد اینکه فیزیک واقعا هیچ ارزشی برای جامعه نداره انداختین. من با علاقه وارد فیزیک نشدم.ماجراش طولانیه اما به طور خلاصه میتونم بگم که پدر و مادرم بهم اجازه ندادن که برم خارج از استان و رشته ی مورد علاقم رو بخونم.منم مجبور شدم علوم پایه ی استان خودمونو بزنم. حالم اصلا خوب نیست.به خودکشی هم فکر میکنم.فیزیک رویا و آرزوی من نیست و با طرز تفکر من زمین تا آسمون متفاوته. میتونم انصراف یا تغییر رشته بدم چون به هرحال نمیتونم توی استان خودمون رشته یا رشته هایی که دوست دارم رو توی دانشگاه سراسری بخونم.دانشگاه آزاد و غیرانتفایی هم که دیگه مزخرف تر از فیزیک. وجود آدمایی مثله من برای جامعه سمه
    . پر از انرژی منفی و حس بد نسبت به آینده.در مورد مسئله حل کردن هم بگم که بچه های ورودی ما اصلا اهل مسئله حل کردن نیستن،نه گروهی نه تنهایی. در عوض خیلی اهل اینن که اکیپ تشکیل بدن و دختر و پسر جیک تو جیک و دست تو دست برن بچرخن. ممکنه بگین چه اشکالی داره آدم باید روشن فکر باشه و دوستای غیرهمجنس داشته باشه.منم با این مسئله مشکلی ندارم اتفاقا آدم مذهبی هم نیستم اما این کارا جو دانشگاه رو خراب میکنه. وقتی سر میچرخونی و همه رو در حال برنامه ریزی کردن واسه ی گشت و گذار و تفریح و سورپرایز کردن دوست دختر/پسر هاشون مبینی یه کم حالت تهوع میگیری.درد و دل که زیاد دارم. اما خب نمیشه همشو اینجا گفت.ازتون برای مطلب خوبتون ممنونم و اینکه ببخشید طولانی شد.

    • سلام. به نظر من حتما پیش یک مشاور متخصص برید و بیشتر از این در این وضعیت نمونید.
      یک برنامه مشاوره خوب میتونه هم به شما و هم به خانواده شما توی این مسیر کمک کنه. سعی کنید منطقی با خانواده در مورد اتفاقات زندگی و عدم تمایل به رشته فیزیک صحبت کنید.

      یادتون هم باشه که زندگی یک سیب به هوا پرتاب شده است، معلوم نیست که چند سال دیگه کدوم روش به سمت شما باشه. برای همین صبور باشید و منطقی تصمیم بگرید و حتما به مشاور رجوع کنید.

  16. Arman Arman

    سلام
    عباس کریمی عزیز من رشته تجربی هستم و همون طور که مطلعی نمیتونم رشته فیزیک رو ادامه بدم ایا روشی هست که بشه این مشکلو رفع کرد یا نه

  17. nm nm

    درباره صحبتتون واس مهندسی ،حالا که من بعد از تمام شدن مهندسی دارم بهش فک می کنم حکمش چیه؟ :)) من ترم اخرم با اینکه شرایطم حساس بود واس تمام کردن واحد و اینکه نمیشد ریسک کرد و افتادمثلا درسی رو ولی برای تصمیم گیری بهتر درس اختیاریم رو فیزیک مدرن ورداشتم و باعث شد بهتر درک کنم به نسبت قبل این رشته رو واقعا کار می خواد و تلاش و بیشتر از همه صبر .. واقعا راه میان بر دیگه ای نداره .. اونم تو دوره ای که همه میخوان زود به همه چی برسن..
    من خودم دوس داشتم ولی سنگینم بود و امتحانمم جواب دادم و رو نمره خوبی حساب کردم ولی امان از این استادا با روش های تصحیح خودشون :\ ولی خب خداروشکر گذروندم کنار بچهای این رشته و جالبشم اینجا بود که بچها خودشون نصف کلاس تقرییا افتادن :)) واقعا ممنون واس به اشتراک گذاشتن تجربهتون .
    در حال حاضر که گیج شدم درباره این رشته که فورا سعی می کنن پشیمونت کنن و بین رشتهای پیشنهادی دیگه هم واقعا موندم..انتخابات زیادشه دردسر بیشتر میشه واست.. از طرفی متاسفانه شناخت درستی هم وقتی ادم از خودش نداشته باشه هم یک دلیل دیگشه .. نتیجه میشه سردرگمی تو این دوره های طلایی زندگیت.. خیلی از جوونا تو دانشگاه تو این سن می دیدم بی هدفن یا بسته به شرایط در اون جا و مکانن..نمیدونم این اموزش ما دقیقا چه جایگاهی داره؟به شخصه خودم که ضربه خوردم ازش..لبته تنها شرایط رو مقصر نمیدونم به هر حال امیدوارم نهایتا تصمیم درستی بگیرم .

  18. احمد احمد

    سلام اگه وارد دانشگاه های تاپ نشد میتونی موفقیتی در فیزیک بدست آورد

    • پریساااا پریساااا

      تلاشت باید بیشتر بشه تا اختلاف موجود با دانشگاه به قول تو تاپ کم بشه
      چون خواهر خودم به قول تو دانشگاه تاپ درس خونده بود و من مسیر رشدش رو شاهد بودم فهمیدم اصلی ترین خاصیت دانشگاه به قول تو تاپ اینه که به دانشجو احساس باهوش بودن ، بهتر بودن ، متفاوت تر بودن میده و همین احساس باعث افزایش دوپامین و افزایش قدرت یادگیری مغز میشه
      وگرنه از نظر مکانیزم اجرایی ، دانشگاه ها هیچ فرقی با هم ندارن ، مثلا فکر نکن تو هر دانشگاه روش خاصی استفاده میشه
      نه از این خبرا نیست
      تمام افتخارات دانشگاه ها و تمام دلیل شهرتشون دانش آموزای پالایش شده ای هست که وارد میشن
      مثلا امسال میان میگن رتبه های 1 تا 400 فقط باید دانشگاه فردوسی مشهد رو انتخاب کنن . خب بعدش چی میشه ؟ آفرین بعدش دانشگاه فردوسی میشه دانشگاه برتر ایران !!!
      دانشجو مثل برقه وارد هر لامپی که بشه اون لامپ روشن میشه حالا لامپ شریف باشه یا لامپ فردوسی دیگه فرقی نمیکنه ، این دانشجو های پالایش شدن که رتبه ی یک دانشگاه رو میسازن

      • علی علی

        خب اگه تو مثال شما دانشگاه فردوسی با بقیه دانشگاها فرق نداشته باشه که نمیان به بچه ها بگن برین فردوسی

        • حسین حسین

          خیر ، دانشگاه a با دانشگاه b فرق نداره ، بلکه تفاوت میان دانشجویان دانشگاه a با دانشجویان دانشگاه b ، باعث تفاوت این 2 دانشگاه میشه
          توی این مثال اونا اومدن به بچه ها گفتن برید دانشگاه فردوسی مشهد چون مثلا دانشگاه شریف بسته شده یا خراب شده ، فقط میخواست بگه یک سال بعد می بینید که دانشگاه فردوسی مشهد بیشترین امتیاز رو توی رنکینگ به دست میاره که دلیل اون هم بچه هایی هست که واردش شدن ، پیچیده نیست

  19. مطمئن باش با مسئله حل کردم چیز زیادی یاد نمیگیری نیوتون قبل از أین که جواب بده که سیب چرا زمین افتاد از خودش پرسید سیب چرا زمین افته طرح کردن مسله مهم تر از حلشه مسئله نباشه حل ام درکار نیست آدم هرچه قدر فیزیک یاد میگره بیشتر میفهمه چیزی بلد نیست .

  20. الی الی

    سلام ممنون از مطالب خوبتون من دانشجوی ترم ۴ دانشگاه خواجه نصیر فیزیک هستم وقتی این رشته رو انتخاب کردم فکر نمیکردم انقدر سخت باشهولی واقعا نمیدونم این رشته ارزش این همه وقت گذاشتن رو داره یا نه و اینده ی کاریش چیه بجز استاد شدن ؟ گرایش های تجربی برای کارشناسی کدوم بهتره واقعا نمیدونم من به رشته های دیگه هیچ علاقه ای نداشتم ن مهندسی ن پزشکی و…. واقعا نمیدونم چیکار کنم این رشته رو باید تادکتری ادامه داد تا بشه کاری کرد و آیا واقعا ارزش داره یا نه

  21. من من

    سلام
    سوال!امسال کنکور دارم
    من ادم مشتاق و دیوانه حل مسله نیستم,تو فیزیک مدرسه هم متوسطم
    اما عاشق خوندن کتاب راجب فیزیکم,اصلا تاریخ علمو دوس دارم
    من با نظرتون موافق نیستم,فیزیک حل مسله اس؟؟؟
    اونو که ماشین حسابو نرم افزارم می تونه انجام بده
    باحرفاتون به فکر فرو رفتم
    با این شرایط که من یه ادم کنجکاو تو فیزیکم,حتی کنجکاو تو شیمی و ریاضی,و دنبال حل مسله نیستم,اما راجبشون کتابای خاک خورده کتابخونه رو می خونم
    باید چی انتخاب کنم!!فیزیک واقعا حل مسله اس؟
    اینی که شما گفتین که باز شد فیزیک مدرسه که یکم راجب فرمول می گن بعد میگن حالا باید اینارو حل کنید!!!!!! همیشه ام سوالای من بی جوابه(یه جوری حرف نزده باشم که وای من ادم عجیبه ام,نه!!,فقط راجب چیزی که می گن کمی فک می کنم کاری که تو مدرسه کورش می کنن توان فک کردنو)

    • سلام.
      امیدوارم که کنکورتون رو به خوبی بدین.
      منظور از حل‌مسئله اینه که به جای «کتاب خوندن» باید مطالب رو یادبگرین و مسائل مربوط بهش رو حل کنید.
      بعید بدونم ماشین حساب بتونه مسئله حل کنه! مسئله حل کردن نیاز به فکر و خلاقیت داره!

  22. mehrdad mehrdad

    سلام …ممنون از حرفای صادقانه و مفیدتون….بنظرتون در صنایع نظامی فیزیک چقدر میتونه بیشتر از مهندسی های دیگر مفید تر باشه؟

    • مجید مجید

      سلام، با سپاس، بنده به فیزیک علاقه دارم و خیلی برام جذابه، اما ترسی تو وجودم هست نه به خاطر بازار کار، بلکه به خاطر ریاضی چون من در این درس سطحم متوسطه.
      نظر شما چیه من چیکار کنم؟

      • سلام. چیزی که چاره داره ترس نداره که 🙂
        کافیه شما وقت بیشتری برای تمرین در درس ریاضی بذارین. قرار نیست فقط نابغه‌ها یا کسایی که خیلی ریاضیشون خوبه فقط وارد فیزیک بشن.

        با انرژی تلاش کنید.

  23. محمد حمدی محمد حمدی

    سلام عباس جان،

    خوشحالم که این مطلبت رو خوندم. با اینکه از نزدیک میشناسمت ولی هیچوقت فرصت نشده بود اعماق ذهنت رو کشف کنم :). باید بگم خیلی خوب و منطقی بود متنت. اساسی ترین نکته هایی که درمورد تحصیل تو رشته فیزیک آدم باید بدونه رو به بهترین شکل بیان کردی. چنتا نکته رو هم من اضافه میکنم.

    1-این تفکر که برای موفقیت تو فیزیک حتما باید کارشناسی رو تو دانشگاه های برتر بود زیاد قبول ندارم چون خودم مثال نقضش هستم:). شما کارشناسی رو تو هر دانشگاه سراسری بخونین جای موفقیت دارین. مهم اینه که بدونین چطور این 4 سال رو درس بخونین که تو به خوبی بیانش کردی. ولی توصیه اکید میکنم برای کارشناسی ارشد حتما دانشگاه های برتر بیاید. عملا موندن تو دانشگاه های شهرستان ها بعد از لیسانس مساویه با مرگ علمی شما!!

    2- حتما سعی کنید دکترا رو خارج از کشور بخونید به دو دلیل. اول اینکه پول خوبی میدن و در مقایسه با دکترا خوندن در ایران که خب باید از جیبت خرج کنی طبعا خیلی بهتره. دوم اینکه هم سطح علمی بهتری قابل دسترس هست و هم داخل کشور دید مثبت تری نسبت به فارغ التحصیل های خارج از کشور هست.

    3- اینکه یه فیزیکدان چکار میکنه بستگی به گرایش داره. اگه گرایش نظری باشه عمده فعالیت هاش تحقیقات و مقاله دادن و سر و کله زدن با معادلاته. اگه گرایش کاربردی باشه تو خارج از کشور هم گزینه تحقیقات هست و هم کار کردن تو شرکت های بزرگ صنعتی مثل IBM و Intel و… وجود داره. اما همچنان فرصت ها به نسبت رشته های مهندسی و پزشکی کمتره.

    4- یه نکته خیلی اساسی توجه به این اصله: نگران آینده نباشین!! آدم کار درست رو زمین نمیمونه! پس با تمام توان تلاش کنین کارتون همیشه درست باشه.

    5- نسبت آدم های موفق در فیزیک به آدم هایی که وارد این رشته میشن 5% بیشتر نیست. پس کار سخته و مسیر دشوار. حتما با علاقه بیاید و از جوگیری بپرهیزید و فیزیک رو با مستندهای علمی و این تیپ چیزا اشتباه نگیرید!

    در آخر هم میخام تشکر کنم ازت بابت متن عالی و کار با ارزشت. مهمترین مشکل علوم پایه تو کشور ما اینه که دیدگاه و درک درستی نسبت به این رشته ها تو افکار عمومی وجود نداره و این تیپ مطالب به شکل گیری درست کمک میکنه. حتما رو در رو باید تبادل دیدگاه کنیم :p.

    • محمدجان سلام.
      ممنونم از لطفی که داری. مشتاقم که در سال جدید ببینمت 🙂
      و البته خوش‌حال می‌شیم که پذیرای نوشته‌های شما در سیتپور باشیم :)) یه نگاه بنداز به مرام‌نامه ما:
      http://www.sitpor.org/about-sitpor/

  24. ناهید عبدلی ناهید عبدلی

    سلام اقای کریمی
    مطالبتون فوق العاده مفید وجامع و صحیح بود
    چقدخوب که تجربیاتتونو در اختیار دیگران گذاشتید

  25. Harry Harry

    سلام اقای کریمی.اول از مطلب عالی تون تشکر می کنم که واقعا بهم امید داد که هنوز هم تو کشورمون کسانی هستند که با رشته ی فیزیک زندگی می کنند.بعدش می خواستم ازتون در مورد تصمیمی که می خوام بگیرم بپرسم.من کنکوری هستم و علاقم به رشته فیزیک هستش اون هم نه یک سال دوسال….بلکه تقریبا می شه گفت از سوم ابتدایی و قبل از اون هم می خواستم فضانورد شم(می خوام حساسیت تصمیم رو نشون بدم) من تو تبریز زندگی می کنم و علاقم به ادامه تحصیل در تهران هستش.ولی تازگی ها با خانوادم صحبت کردم و نظر اونا این بود که تو اگه این 4سال رو تو تبریز بخونی بهتره چون می تونی وقتی رو که تو راه رفت و برگشت و بازی در اوردن تو خوابگاه هدر بدی رو هدر ندی بعدش هم می تونی با هزینه هایی که صرف نمی کنی رو کتاب بخری و بعدش بعد از 4 سال از تهران قبول بشی و راحت و هر از چند گاهی بری تهران و بیشتر وقتت رو صرف تحقیقات و پژوهش هات کنی. حرفاشون منطقی ولی من هم می ترسم که تو دانشگاه تبریز خوب درس نخونم و به فشار نیفتم و به انحراف کشیده شم و از هدف والای خودم دست بکشم چون این مطلب رو الان من که تو تیزهوشان درس می خونم می بینم .بیشتر دانش آموزان دولتی چون همکلاسی و بیشتر دوستاشون به اصطلاح لات و لوتند زیاد به فکر درس نیستند به غیر تعداد اندکی. من هم از این می ترسم .یه طرف قضیه اینه که برم با رتبه های زیر 3000 بشینم و از این طرف با بالای 12000 ها . اگه کمکم کنید خیلی ازتون متشکر می شم 🙂

    • سلام. ممنونم از علاقه شما.
      به نظر من، دانشگاه‌های تهران، به‌ویژه شریف، بهشتی و تهران به مراتب بهتر از تبریز هستند. این حرف جابه‌جایی و هزینه‌های مربوط راستش به نظرم زیاد درست نیست.

  26. امیررضا امیررضا

    با سلام جناب کریمی و تشکر از مطالبتون
    سوالی راجع به مسائل اداری دانشگاه دارم و تغییر رشته؛
    با تغییررشته چطور برخورد می کنن تو شهید بهشتی میشه تغییر داد یا گیر میدن و سخته؟
    واسه این می پرسم که تو انتخاب رشته ام بعد از فیزیک ریاضی بزنم که اگه فیزیک قبول نشدم ریاضی قبول شم و بعد تغییر بدم به فیزیک
    خیلی ممنون

  27. zahra zahra

    سلام..تجربیاتتون مفید بود..ممنون..یه سوال داشتم اینکه به نظرتون چه درس اختیاری از دانشکده های دیگه برداریم بهتره؟

  28. رضا رضا

    سلام
    من برق میخونم و میخوام تغییر رشته بدم فیزیک چون من عاشق فهمیدن چرا ها و حل کردن اونا و سوال در مورد همه چیز هستم
    و تو مهندسی که باید یاد بگیری فقط چطوری یه کاری رو انجام بدی خوب نیستم
    اما به هر حال هر کسی که تو فیزیک خوب باشه قطعا میتونه مهندس خیلی خوبی باشه
    سوالی که دارم اینه:
    توی راحت تر میشه اپلای کرد و رفت خارج یا توی فیزیک؟ اگه توی فیزیک خیلی کار سختی باشه ترجیح میدم اول با برق پیشرفت کنم و باقی عمرو فیزیک بخونم اما اگه توی فیزیک اپلای کردن کار غول نباشه و زیاد سخت نباشه از همین الان میرم دنبال عشق :))
    لطفا نظر خودت رو بگو

    • سلام. جواب سوال شما رو نمی‌دونم ولی به گمان برق خوندن زندگی راحت‌تری رو در پی داشته باشه.

  29. مهرداد مهرداد

    سلام
    با تحصیل در دکترا پیوسته فیزیک در مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در نهایت در چه گرایش هایی می توان دکترا گرفت؟

  30. شاهین عبدی شاهین عبدی

    واقعا متن عالی و بجایی بود …
    من یکی از علاقمندان فیزیک هستم که کارشناسی رو تو آزاد تبریز و ارشد رو در حال گذروندن در دانشگاه پاریس هستم. یکی از مسائلی که هست همین حل کردن تمرین… من اینجا فهمیدم چقدر مهمه این مساله
    متاسفانه ما بیشتر جزوه محور بودیم… من دانشجوی فیزیک فقط کتاب هالیدی رو خریدم .. حتی یک بار هم متنش رو نخوندم… چه برسد به کتابهای گریفیث، نایفه و …
    الان که دارم فشار وارده از نخوندن اینا رو تحمل میکنم شروع کردم به فشرده خوندن کتابهای لاندائو که اهل دل میدونن چقدر سخته …
    خلاصه کسی که بخواد فیزیک بخونه نباید مثل ما باشه … شب امتحان برای فیزیک مقدور نیست !

  31. مبین مبین

    اقا دمت گرم من الان دبیرستانم تو یه راهنمایی درست و حسابی کردی من واقعا ب فیزیک علافه دارم ولی از همینایی که گفتی میترسیدم اگه میشه فرق دکتری پیوسته فیزیک و عادی خوندنش رو هم بگی ممنون میشم

    • سلام. فرق چندانی ندارن! دکتری پیوسته فکر کنم زمانش کمتره. شما وارد دانشگاه میشی و این فرصت رو داری که مستقیم مدرک دکتری بگیری. فکر کنم فقط تحصیلات تکمیلی زنجان هم دکتری پیوسته رو ارائه کنه.

      • مبین مبین

        من قصذ دارم برم خارج از کشور توی دوستات کسی بوده که تو اشنا باشی با راه های رفتنش و اصلا کدوم رشترو برم راحت تره برای رفتن

  32. محمدرضا محمدرضا

    سلام متنتون عالی بود مخصوصا قسمت تچربه های شخصیتون

    سوال من اینه که سختکوش بودن توی دانشگاه روزانه شهر خودمون مهم تره یا صرفا دانشگاه های تهران برای خروج از ایران کدوم اهمیت بیشتری داره؟

  33. مبین مبین

    توی دکترای پیوسته گرایش هم مشخص میشه؟ چون من کیهان شناسی رو دوست دارم

  34. سمیرا کامرانی سمیرا کامرانی

    سلام، ممنون بابت به اشتراک گذاری تجربیات مفیدتون.
    درس فیزیک هسته‌ای صرفا یک درس پیش نیازه که برای ورود به رشته مهندسی هسته ای باید یاد گرفت. گرایش های مهندسی هسته ای (پرتوپزشکی، کاربرد پرتو و راکتور) که کاربرد وسیع در صنعت و پزشکی دارند را نمیـشود با این درس سه واحدی قضاوت کرد.
    در آخر بعنوان دانشجوی پرتوپزشکی که کاربرد این رشته در تشخیص و درمان تومور و کاهش درد بیماران را به شخصه در بیمارستان دیده م به تحصیل در این رشته افتخار میکنم.

  35. سمیرا کامرانی سمیرا کامرانی

    سلام.
    ممنون بابت به اشتراک گذاری تجربیات مفیدتون.
    درس فیزیک هسته ای صرفا یک درس پیش نیازه که برای ورود به رشته مهندسی هسته ای باید یاد گرفت و گرایش های این رشته (پرتوپزشکی، کاربرد پرتو،راکتور) که کاربرد وسیع در صنعت و پزشکی دارند را با یک درس سه واحدی نمیشود قضاوت کرد.
    بعنوان یک دانشجوی پرتوپزشکی که کاربرد این رشته در تشخیص و درمان تومور و در نتیجه بهبود و کاهش درد بیماران را به شخصه در بیمارستان دیدم، به تحصیل در این رشته افتخار میکنم.
    موفق باشید.

  36. غلی غلی

    سلام استاد گریمی
    من قبلا به صورت خصوصی از طریق ایمیل مزاحمتون شده بودم
    الان تو گروه فیزیک دبیرای فیزیک لینک وب شما رو دیدم

    مطالب جالبی گذاشتید و برا جندتا از دوستان که تازه فوق قبول شدند فرستادم .ان شاء الله از تجربیات دکتراتون هم استفاده کنیم

  37. ناصر ناصر

    میخواستم ازتون بپرسم چه نرم افزارایی تو گرایش ذرات تو دنیا پرکاربدتر و البته مهم هست که یادگیریش به دردمون برای ادامه تحصیل فیزیک میخوره؟

    • سلام. من گرایشم ذرات بنیادی نیست برای همین نمی‌دونم چه نرم‌افزارهای خاصی مطرح هست. به طور کلی پایتون رو پیشنهاد می‌کنم.

  38. Eliz Eliz

    سلام
    من تازه کنکور دادم و فقط فیزیک قبول شدم
    هیچ راه دیگه ای ندارم جز این که این رشته رو بخونم
    هیچی جز چند تا فرمول ازش نمیدونم و علاقه ای هم بهش ندارم
    اینده ی شغلی هم میگن که نداره
    میترسم که ازش زده بشم میشه بهم امید بدید؟؟
    این تنها راهمه و نمیدونم چیکار کنم که امیدوار باشم

    • احمد احمد

      سلام چیکار کردید رفتید فیزیک؟ چطور گذشت این دو سال؟

  39. amir ma amir ma

    سلام.خواستم بدونم کسایی که واسه ارشد از فیزیک میرن به مکانیک ایا موفق خواهند بود و اینده خوبی خواهند داشت یا ن
    ؟؟؟

  40. S_zn S_zn

    سلام میدونم این مطلبی که میخوام بگم شاید زیاد به این پست مرتبط نباشه ولی واقعا به راهنمایی نیاز دارم
    من میخوام برای دبیرستان انتخاب رشته کنم و به ریاضی علاقه دارم نمره ریاضی پارسالم ۲۰ بود و خیلی دوست دارم که وارد این رشته بشم ولی خب دوتا چیز منو میترسونه اول اینکه تواناییشو تو دبیرستان هم دارم یا نه؟
    دوم اینکه اگه بخوام توی دانشگاه رشته فیزیک رو بخونم آیا میتونم با مدرک دکتراش تو دانشگاه تدریس کنم؟چون از چند نفر شنیدم که میشه
    اگه میشه راهنماییم کنین خیلی ممنون

    • سلام
      راستش الان زیاد فکر نکنید به آینده دور. به این فکر کنید که ریاضی‌فیزیک بیشتر علاقمند هستین یا علوم تجربی.

  41. علی علی

    سلام من دانشجوی جدید مکانیک هستم قلمتون خیلی کمکم کرد ممنونم

  42. هاشم هاشم

    سلام یه سوال دارم اگه جواب بدید ممنون میشم
    من حدود سه ساله ب فیزیک علاقه مند شدم اولش همون مسئله فلسفیش بود ولی الان نگاه میکنم میبینم به جز فیزیک علاقه خاص دیگه ای ندارم فیزیکمم انچنان خوب نیست . تیزهوشان درس میخونم ولی یه دانش اموز متوسط رو به بالام.نمدونم خیلی به خودم تلقین کردم یا واقعا به فیزیک علاقه دارم. خیلی از دوستام میگن جو گیر شدی
    مخاستم بدونم چیکار کنم که مطمئن شم ازین قضیه علاقه

    • سلام.
      راستش راه خیلی دقیقی که وجود نداره! اگر از مسئله حل کردن ترسی ندارین و با شرایط بازار کار فیزیک می‌تونید کنار بیاین، خب علاقمند هستین لابد 🙂

  43. اکرم کریم آبادی اکرم کریم آبادی

    انگار خاطرات خودمو میخوندم منک از انتخابم پشیمونم من واقعن بدبخت شدم انتخاب رشته انتخاب سرنوشته اغراق نمیکنم واقعن بخاطر این انتخاب غلط و پنج سال صرف وقت فرصتای زیادی رو از دس دادم درصورتی ک حقم این نبود من همون ترم اول فهمیدم خرداغ میکنن ولی بخاطر حرف اینو اون زندگیمو ب فنا دادم خیلی چیزا رو از دست دادم برای همیشه انتخاب رشته انتخاب سبک زندگی همسر فرزند و یک عمر باخودت رودرو شدنه کاش هیچوقت فیزیک نمیخوندم اینم بگم 3 ساله فارغم ولی دنبال مدرکم نرفتم.کاش تموم این مدتو میرفتم تو ارایشگاها بند مینداختم جااینک فیزیک بخونم. آقای کریمی ادامه نده عزیزای دلم ادامه ندید جلو ضررو هروقت بگیری منفعته واقعیتو باید بلاخره قبول کرد.
    من فیزیکو ن بخاطر سختیش بلکه بخاطر سیستم جزوه خونی نمره گیری ول کردم هیچکدوم از اساتید من با اینک من فیزیکو رها کنم موافق نبودن بنظرشون من حیف بودم شم فیزیک داشتم ولی من توی این راه تنها بودم شماهم تنهایید اگر بفهمید وبخاید ک بفهمید. در اخر اینک زندگی بدون پول نمیشه وقتی خونواده ت توی سختی باشن و نتونی براشون کاری بکنی از هرچی درسو دانشگاه و.. متنفرمیشی از خودت متنفر میشی کاش یکی بود مانع انتخابم میشد حتا بزور با کتک.. کاش فیزیک نمخوندم کاش همون ترم دوم ول میکردمو عاقلانه و شجاعانه ب انتخاب اشتباهم اعنراف میکردم ب حرف هیچکس اهمیت نمیدادم امیدوارم هیشکی مث من نشه

    • آرش آرش

      واو به واو نوشته شما را کاملا درک میکنم واقعا همینه.
      لیسانس فیزیک و ارشد فوتونیک

  44. mojtaba mojtaba

    باسلام.ببخشید من یه سوال داشتم ممنون میشم اگه جوابمو بدین.
    من رشتم تجربی هستش و علاقیه خیلی زیادی به فیزیک دارم به طوری که از اوایل دوران راهنمایی هدفم تحصیل تو این رشته بود.
    حالاهم تصمیم دارم فیزیک بخونم وبرای ادامه تحصیل درمقطع کارشناسی ارشد به خارج از کشور برم حالا نگرانم نمیدونم با رشته تجربی اگه برم فیزیک برام مشکلی پیش نمیاد.ریاضیم در حد متوسطه و عاشق حل مساله های پیچیده درسیم

  45. امیر امیر

    سلام به نظر من فیزیک اصلا رشته سختی نیست و ریاضیات مشکلی هم نداره و تمرین زیاد هم فقط توش مهم نیست مهمترین چیز تو فیزیک اینه که اطرافتو خوب ببینی همین زندگی نامه و لکچرای فاینمن شاید کمکه خوبی کنه که فیزیک چیه فیزیک جز زیبایی طبیعت اطراف چیزی نیست و اینکه تو دنیا کم فیزیکدان داریم اکثرا فیزیک خوان هستند فیزیک زیباست اگه زیبای رو بتونیم ببینیم 🙂

    • پریسا ( دختر ایران) پریسا ( دختر ایران)

      انگیزش خوبی بود ، مرسی بابت انگیزش ، انگیزش من الان بعد از انگیزش شما خیلی انگیزش رفت بالاااا

  46. mehdi mehdi

    سلام من میخوام تو دانشگاه رشته ریاضی بخونم میشه بگید کدوم گرایش این رشته تو فیریک کاربرد بیشتری داره که بعدا بتونم تو فیزیک کار ارائه کنم

    • سلام. تا جایی که می‌دونم ریاضی گرایش محض و کاربردی داره. قاعدتا ریاضی کاربردی نزدیک‌تره.

  47. محسن محسن

    سلام. من دکتری فیزیک دارم. رشته بسیار سختی هست. در ایران رشته به درد بخوری نیست. اگه ایران دارید میخونید حتما به فکر رفتن باشید. و الا عمرتونو تلف کردید. رشته ای نیست که بشه باهاش توو ایران خوب زندگی کرد

  48. Mahsa Mahsa

    سلام من دانشجوی فیزیک مهندسی ام و به نظرم رشته ی واقعا خوبیه ولی اطرافیان تقریبا همه منو میترسونن که خیلی سخته و کلا از مشروطی حرف میزنن طوری که بعضی وقتا واقعا نا امید میشم
    نمیدونم چیکار کنم :((

    • سلام. به اطرافیانتون زیاد توجه نکنید و همه تلاشتون رو در مسیر یادگیری به خرج بدین 🙂

      شاد باشید

  49. امین امین

    سلام اقای کریمی ماشالا سه ساله دارین جواب کامنت هارو میدین ،من دانشجوی ارشد ماده چگال دانشگاه یزدم ولی حس میکنم از لحاظ ذهنی از دوره کارشناسی ضعیف تر شدم و به همین دلیل علاقم کمتر شده به فیزیک ،میخوام انصراف بدم و رشته ای که به نظرم استعداد دارم بخونم ،فیزیک فقط صرفا علاقه ی شدید بود ،ممنون از متن خوبی که نوشتین

  50. مهسا مهسا

    سلام آقای کریمی ممنون از انتشار همچین پستی 🙂
    راستش من دانشجوی برق دانشگاه تبریز بودم تا این ترم که دیدم واقعا چیزی نیست که من میخوام و تصمیم گرفتم تغییر رشته بدم بعد 5 ترم… موقع کنکور میخواستم فیزیک شریف رو بزنم ولی با مخالفت شدید خونوادم مواجه شدم و اومدم مهندسی اونم برق چون میدونستن عاشق ریاضی و فیزیکم مخصوصا ریاضی ،گفتن برو برق تا دلت بخواد ریاضی و فیزیک هس. اومدم ولی هیچی باعث دلگرمیم نشد منی که خیلی درسم خوب بود مشروط شدم و این حرفا… بگذریم. شدیدا عاشق فلسفه و ریاضی و کنجکاوی در مورد دنیا و طبیعتو اینام. خیلی دوس دارم در مورد موضوعاتی مثل کانشسنس و ذهن و زمان و کیهان شناسی اینا تحقیق کنم و عمرمو پای یه مفهومی بذارم حالا به نتیجه برسم یا نه… مثل موقع انتخاب رشته ی کنکور تنها رشته ای که به نظرم اومد به چیزایی که دوس دارم نزدیکه فیزیک بود. یکی بهم گف تو که ریاضی و برنامه نویسی استعداد داری وخیلی دوس داری خب برو کامپیوتر ساینس اینا ولی خب دیدم برنامه نویسیو ادم خودش میتونه میش ببره همونجوری که تا الانم پیش بردم پایتون و متلب و سی یاد گرفتم. از خیلیا که فیزیک خونده بودن پرسیدم اکثرا گفتن فیزیک اون چیزی نیس که تو مستندا میبینی ولی خب من دوس داشتم مستنداشو فیلماشو کتاباشو… بالاخره تغییر رشته دادم به فیزیک و از ترم بعد ایشالا قراره فیزیک بخونم… با وجود اینکه پشتوانه ی مالی حسابی ندارم خیلی میخوام برم از ایران تحت هر شرایطی چون واقعا غیر قابل انکاره که فیزیک اینجا آینده ای نداره واسه کسی که آرزوهای بزرگی داره… موفق باشین شمام آرزوی موفقیت کنید برام ❤

    • مهسا گ مهسا گ

      سلام میدونم احتمالا نمیبینی این پیامو ولی میشه بپرسم الان از تصمیمی که گرفتی راضی ای یا نه؟ فردا آخرین روز انتخاب رشتمه و من به شدت نمیدونم که باید چیکار کنم
      از کلاس چهارم که ما سیاره هارو خوندیم من عاشق فیزیک شدم(شایدم نه و اینا همش توهمه)
      حسی که الان دارم فقط شکه
      این روز آخر به این فکر افتادم که اول برم یه مهندسی بخونم برای کسب درآمد و بعدش بیام سراغ فیزیک
      ولی وقتی به مهندسی خوندن فکر میکنم هیچ انگیزه ای برای درس خوندن نمیبینم
      و وضع مالی خانواده ام متوسط رو به پایینه برای همین من خیلی راحت نمیتونم بی خیال بحث مالیش بشم‌
      و از طرفی این علاقه به فیزیک
      و من که این فقط بین این شک ها دارم‌نابود میشم

  51. محمد حسین محمد حسین

    سلام آقای کریمی
    من دانش آموز دهم علامه حلی سه تهران هستم.
    و متاسفانه رشته ی تجربى ، پدر و مادر پزشک هستن من هم رفتم تجربى با اینکه علاقه ی زیادی ب فیزیک و ریاضی داشتم.
    برای همین سال یازدهم میخوام تغییر رشته بدم.
    برای دانشگاه هم میخوام برم فیزیک ، اطلاع دقیقی از این رشته نداشتم با اینکه چند تا سایت دیگ رو درباره ی این رشته و گرایش هاش زیر و رو کرده بودم ولی این تجربیات واقعا کمکم کرد.
    اگ میشه توضیحاتی درباره ی دانشگاه های برتر این رشته و گرایش های اون بدین .
    سوال ديگم این هستش ک چ گرایشی از این رشته ب بررسی روابط بین اجسام در طبیعت میپردازه ؟ ( نگاه کل نگری )
    ممنون میشم از اینکه پاسخ سوالم رو بدین.
    باز هم از نوشته ی خوبتون تشکر میکنم.

  52. احسان احسان

    ایا یک نقر با مطالعه به در جه فاینمن می تواند برسد؟؟؟

  53. پری پری

    سلام آقای کریمی.می تونید راجع به آینده ی شغلی این رشته در کشور های دیگه راهنمایی کنید؟ مثلا برای رفتن به آزمایشگاهی مثل سرن یا جاهای معتبر دیگه مثل اونجا برای کار لازمه چه رشته ای رو خوند و در کدام دانشگاه ها تحصیل کرد؟

  54. سلام.
    ممنونم از نظرتون.
    تنها چیزی که در برابر سوال‌های شما می‌دونم اینه که بهتره توی این دو ماه حسابی درس بخونید که بهترین رتبه رو بیارین. وقتی رتبه‌تون اومد در مورد اینکه چیکار باید کرد تحقیق کنید.

    • مه مه

      کاملا درست میگید اما من امروز کنکور ریاضی ثبت نام کردم در حالیکه تجربیم
      وباید از اول بدونم برای چی تلاش کنم
      درست میگم؟!؟؟
      و حتما حتما مشاوری میخام که از سختی های راه بدونه از دانشگاه و…رشته فیزیک نجوم وبرنامه بریزیم وتا کنکور همراهیم کنن تا دانشگاه خوبی از دید بورسیه قبول شم تا مادرو پدرم هم کمی خیالشون راحت شه
      درست میگم؟!!؟؟

  55. Z Z

    خیلی خوبه مطالبتون/خداخیرتون بده.امیدوارم بچه ها قبل رفتن به رشته فیزیک بخوونن نه وقتی دانشجوی این رشته شدن وانتخابش کردن

  56. محمد محمد

    سلام آقای کریمی
    ممنون از مطلب بسیار مفیدتون
    حقیقتا من خیلی رویاپردازم و بزگترین هدف و رویایی که دارم اینکه در آینده بتونم رصد خانه ای رو برای خودم داشته باشم( مطمهننا اینجا این امکان وجود نداره ولی خب با پیمودن مسیر و رسیدن به مدارج علمی بالا در دانشگاه های برتر دنیا این امکان وجود داره) و همین علاقه شدید من برای رسیدن به این رویام، باعث شده که هر طور و به هر روشی که باشه حتی اگر سخترین مباحث فیزیک رو مجبور شم یاد بگیرم و فقط به آرزوم برسم ، اما راستش نمرات من در مباحث فیزیک به شدت ضعیف و کلا در هیچ درسی وضعیت خوبی ندارم اما بخاطر رویا هم که باشه همه کار می کنم. به نظرتان امکان به وقوع پیوستن آن از جهت واقع بین بودن چقدر است؟ تا حالا کسی تو مقطع کارشناسی شما بوده که با وجود ضعف در فیزیک اما بخاطر آرزو و هدف ، متحول و به بهترین جایگاه رسیده باشه؟

  57. الی الی

    سلام دوستان عزیز. من کارشناسی ارشد فیزیک دارم . با یه بچه ده ماهه درس خوندم و ارشد روزانه قبول شدم . بماند که بچه دوسالمو کلاس کوانتوم میبردم و چقدر سختی کشیدم. چقدر دنبال کار گشتم چقدر به اینو اون سپردم . نمیگم کار نبود یه جا کنترل کیفی شدم فقط ماهی ۱تومن میداد با حجم کار بالا. من تو استان بزرگ و صنعتی هستم. حتی تدریس هم کردم اما درآمدش اون چیزی نبود که میخواستم .آره علاقه خیلی خوبه اما وضعیت اقتصادی الان میگه درآمد مهمتره وخیلی هم مهمتره. حتی به رفتن از ایران هم فکر میکنم اما با وجود همسر و بچم نمیتونم اونارو اسیر خودخواهی خودم و اینکه آیا خارج از ایران اوضاع بهتر میشه و ارزش داره باز ادامه بدم بکنم. فقط توصیم به شما اینه هر جا هستید برگردید. ارزش نداره اگه علاقه مندید خارج از محیط دانشگاه مطالعه متفرقه داشته باشید . مگه قدیم که دانشگاه نبوده دانشمندان چه کار میکردن. مثلا عطار منجم ریاضیدان شاعر. خواهرانه رو حرفم فکر کنید . اتفاقا من همیشه دانشجوی زرنگ ودرسخوانی بودم اما این رشته منو از همه چی زده کرد. مرسی که حرفامو خوندی.

  58. Parastoo Parastoo

    دقیقا چند روزه ک چت کردم روی فیزیک کوانتوم و اختر شناسی و شدیدا دنبال رابطه ش با فلسفه ام..جالب بود ک گفتین واسه پیدا کردن فلسفه دنبال فیزیک نرو
    به هر حال حتی اگر هم بخوام فیزیک یاد بگیرم تحت هیچ شرایطی تحصیلات دانشگاهی بدردم نمیخوره..
    کسی با دانشگاه رفتن با سواد نشده

  59. nasim mh nasim mh

    سلام من ترم ۴ فیزیک هستم همه اشتباهای که شما داشتین رو الان دارم به نظرتون از الان اشتباهامو کنار بزارم دیر نیست؟

  60. H.R. Salmanvand H.R. Salmanvand

    سلام.
    من ۱۵ سالمه و اهل خوزستانم. راستش من خیلی وقته (نزدیک به دو سال) با یه مشکل دارم کلنجار میرم و تقریبا خواب و خوراکم رو ازم گرفته. من از همون دوره ابتدایی علاقه داشتم که یک دانشمند بشم و هنوز که هنوزه علاقه ام رو ول نمیکنم. من واقعا به ریاضی و فیزیک علاقه دارم (البته فیزیک رو بیشتر) ولی با این حال نمیدونم که میخوام ریاضیدان بشم یا فیزیکدان. هر وقت که زندگی نامه این و اون رو میخونم میبینم که تو ذهنشون یه راه و یه تصمیم قاطعانه بوده و اونو تا آخر دنبال کردن و در نهایت دانشمند شدن ولی من زمانی که مثلا تصمیم میگیرم فیزیکدان بشم تا یه جاهایی پیش میره بعدش مردد میشم که نکنه ریاضی بهتر باشه و بیشتر لذت ببرم و برعکس. گاهی اوقات از فکر کردن به این که فیزیک بدون ریاضی بی معناست سرم درد میگیره. نمیدونم شاید دارم اشتباه فکر میکنم. نزدیک به چند تا کتاب درباره ریاضیات در فیزیک رو مطالعه کردم ولی با این حال هنوز ذهنیت درستی ازش ندارم. خلاصه مشکل بزرگ من اینه: ریاضی یا فیزیک؟
    لطفا بهم کمک کنید. این آدرس ایمیل منه h.roozeii.salmanvand@gmail.com خوشحال میشم راهنمایی هاتون رو بخونم.

    • سلام. به نظر من اجازه بدین زمان این مسئله رو براتون حل کنه! تا ۱۸ سالگی می‌تونید کتابای دانشگاهی ریاضی و فیزیک رو مطالعه کنید. شاید اون موقع متوجه بشید.

  61. hossein hossein

    سلام.
    میخواستم بدونم که میشه که رشته ریاضی و رشته فیزیک رو همزمان خوند؟ و اگه میشه چقدر سخته؟ یا بهتره اول یه رشته رو تموم کنم بعد برم سراغ اون یکی؟ در این صورت کدوم رشته رو اول پیشنهاد میکنید؟ لطفا بگید که چقدر طول میکشه؟ ممنون

    • سلام
      شدن رو که میشه ولی زیاد توصیه نمیشه. قاعدتا به هرکدوم که بیشتر علاقمند هستین وارد اون بشین!

  62. نسیم نسیم

    وقتی این متنو میخوندم احساس میکردم خودم نوشتمش. دقیقا شبیه دوران کارشناسیم.

  63. اشکالی در سیستم یادگیری وجود دارد ... اشکالی در سیستم یادگیری وجود دارد ...

    سلام، حجم اطلاعات موجود برای یادگیری فیزیک بسیار زیاد شده ، فراگیری و حفظ اطلاعات فیزیک بسیار دشوار شده ، مدل سازی فیزیک تقریبا غیر ممکن شده
    با این حال غربی ها و شرقی های تحصیل کرده در دانشگاه های غربی می تونن به راحتی حجم زیاد اطلاعات فیزیک رو یاد بگیرن و اون رو فرموله کنن و حتی فراتر از اون برن و رابطه های جدید پیدا کنن ، اما چگونه ؟ چگونه این کارو انجام میدن ؟ چگونه از میان این حجم هولناک اطلاعات اون هم اطلاعات پراکنده ای که باید از 100 تا منبع به دست اورد رابطه استخراج میکنن ؟ چگونه دارن نظریه های جدید کوانتوم رو مدل سازی میکنن ؟ این توانایی ها امکان نداره به نبوغ و استعداد اونا ربط داشته باشه ، همچنین امکان نداره به تلاش و کوشش اونا بستگی داشته باشه ، اونها به احتمال زیاد از یک ابزار و سیستمی خاص استفاده میکنن که بهشون این امکان رو میده تا با سرعت بالا کار رو جلو ببرن ، انگاه که ما در حال ورود به صفحه ی 321 کتاب برای حل مسئله ی 242 هستیم آنها در حال …. ➡ ؟؟ در حال چی ؟ این چیزیست که به وجودش اگاه شدم ولی نمیدونم ماهیتش چیه . ولی جناب کریمی من مطمئن هستم انها کارهایی که ما انجام میدهیم را انجام نمیدهند ، من مطمئنم انها به شیوه ای خاص کار را جلو میبرند ، من مطمئنم سیستمی که تو کشور ما و احتمالا قاره ی ما استفاده میشه اون سیستمی نیست که خودشون استفاده میکنن ، به نظر شما اونا از چه روشی استفاده میکنند ؟ یعنی واقعا گمان میکنید انها مثل ما برای یادگیری یک درس مثل ترمودینامیک اواره ی خیابان میشوند و کتاب های گوناگون را شخم میزنند تا در عالی ترین حالت ، برای 6 ماه ان را به خاطر بسپارند ؟؟؟
    وضعیتی که حداقل من دچار ان شدم مثل اینه که یک لباس ساده رو به 100 تیکه تقسیم کرده باشن و هر تیکه ی اونو تو یه خونه قرار بدن ، من برای اینکه کل اون لباس لعنتی رو پیدا کنم (درک کنم) مجبورم هزاران خانه را جستجو کنم و با جمع اوری تکه های پاره پاره شده ی لباس و کنار هم قرار دادن اون به لباس برسم ، تازه در اکثر موارد هم اخر کار یکی دو تیکه از لباس رو هنوز پیدا نکردم
    من واقعا فکر نمیکنم یادگیری فیزیک تو دانشگاه های غربی هم تا این حد ناکارامد و ویران کننده باشد

  64. zare zare

    سلام ممنون از متن عالیتون
    چند تا سوال داشتم اگه ممکنه راهنمایی کنین
    اول اینکه من به فیزیک خیلی علاقه دارم ولی میترسم همین مشکلی که شما گفتین برام پیش بیاد و علاقمو از دست بدم.میخواستم ببینم اون وقت با توجه به این که رشته فیزیک نسبت به مهندسی ها خیلی کم طرفدار تره آیا امکان تغییر رشته به مهندسی هست؟مثلا بین دوستاتون موردی نبوده؟
    بعدشم این که ممنون میشم تجربیاتتون در کارشناسی ارشد و دکترا هم اگه تا الان خوندین در اختیارمون بذارین

    • سلام. تا جایی که من میدونم قوانین آموزشی این شکلی هست که شما فقط همون ترمای اول دانشگاه فرصت تغییر رشته دارین البته کار آسونی نیست.

  65. Ali Ali

    سلام اقای کریمی
    اول از اینکه این سوال احمقانه رو میپرسم معذرت میخوام
    اما واقعا مدت هاست که ذهنمو مشغول کرد لطفا با قاطعیت جواب بدید هوش ای کیو چقد او علم فیزیک نظری تاثیر داره

    • نبوغ با نون و پنی ( پریسا ) نبوغ با نون و پنی ( پریسا )

      دوست عزیز ، مقاله های عادی رو که تو سایت های انگیزشی منتشر میشن نخون ، وارد سایت های علمی و آموزشی معتبر شو که به دور از تبلیغات و انگیزش و غیره مطالب رو منتشر میکنن
      دوست عزیز ، تو اینقدر مقاله های دروغین سایتا رو خوندی که ذهنت روی کد واژه ی هوش گیر کرده ! یعنی اینقدر تو محیط زنرگیت همه از هوش گفتن که واقعا باورت شده راز اصلی در هوشه
      هوش چیست ؟
      تعریف زیست شناسیش میشه فعالیت همزمان بخش آهیانه ای مغز و کورتکس و افزایش دوپامین و ..
      اما تعریف زیستی مهم نیست
      تعریف شناختیش اینه که هوش توان برنامه ریزی ، حل مسئله و یادگیری !! خب به نظرم این تعریف جوکی بیش نیست چون نژاد زرد از همه بهتر این توانایی هارو داره ولی بیشترین نوابغ دنیا اروپایی ها بودن
      دوست عزیز هوش به شور خیلی خیلی کلی یعنی توانایی یادآوری اطلاعات مرتبط به یک موضوع
      بله
      هوش همان حافظست . اما جدیدا مد شده مثلا میگن طرف فقط حافظش خوبه ! خب داداش من حافظه همون هوشه ! استدلال همون حافظتست ! قیاس همون حافظست ! تعاریف جامعه رو بریز دور ، اونا یه مشت چرندیاته
      دوست عزیزم هوش رو تقریبا همه به طور مساوی دارن ، یعنی همه میتونن اطلاعات مرتبط به یک پدیده رو تداعی کنن
      هوش خیلی خوب توسعه پیدا کرده
      علت اصلی پیشرفت و موفقیت تحصیلی و کلا هر چیزی که اونو خوب میدونن در واقع حافظه ی کاری هست
      بله دوست من . حافظه ی کاری چیزی هست که باید به خاطر شاد باشیم یا غصه بخوریم . علت تمام نقص ها و یا تمام پیشرفت هایی که داریم حافظه ی کاری هست
      دیگه ادامش رو توضیح نمیدم چون مسیر رو باید خودت ادامه بدی ، برو ببین حافظه ی کاری چیه و چه طور میشه حافظه ی کاری رو زیاد کرد

      • شما در ظاهر خیلی مسلط به علوم مختلف هستید 🙂 با توجه به طول نظرهایی که دادین، پیشنهاد می‌کنم عمده وقتتون رو به حل مسئله و مطالعه بپردازین، این جوری کم‌تر حرص می‌خورین!

  66. Saied Saied

    سلام و عرض ادب خدمت اقای کریمی.
    شما میگین فیزیک چیزی که ما فکر میکنیم نیست.و با مستندهایی که درمورد فیزیک کوانتوم و… میگن فرق داره.به نظر شما کسی مثل من که یک تیپ کنجکاو و جستوگر داره طوری که باعث شده کتابهای زیادی درمورد فلسفه بخونم و علاوه بر فلسفه به شدت به فیزیک کوانتوم هم علاقه دارم باید چیکار کنم؟

  67. يونس شهسواري يونس شهسواري

    با عرض سلام من كارشناس ارشد مهندسي برق هستم و سي و سه سالمه ولي هميشه به فيزيك علاقه داشتم و ميخوام فيزيك ادامه بدم بنظرتون ميتونم با اين سن تو رشته گرانش يا فيزيك ذرات ادامه تحصيل بدم فقط بگم علاقه من به فيزيك با ديدن چند تا مستند و فيلم و اينجور چيزا حاصل نشده من به رياضياتش هم علاقه مندم و خودم دارم مستقلا جبر خطي و هندسه ديفرانسيل رو مطالعه مي كنم ميخوام بدونم با اسن سن شانسي دارم كه موفق بشم يا نه

    • سلام.
      راستش بحث سن و سال نیست. بحث اینه که آیا رفاه کافی برای ادامه تحصیل در فیزیک رو دارید یا نه! اگر نگران کار و درآمد نیستید، بله می‌تونید ادامه بدین.
      به نظر من اگر صرفا ارضا کردن علاقه است، نیازی به تحصیل رسمی نیست، می‌تونید ویدیو کورس‌های مختلف دنیا رو ببینید و لذت ببرید.

      • يونس شهسواري يونس شهسواري

        ممنونم از اين پاسخ زيبا، من ميخوام فيزيك رو به صورت حرفه اي دنبال بكنم و قصدم اينه در نسبيت عام و ميدان هاي كوانتومي به يك درك عميقي برسم براي همين ميخوام فيزيك رو آكادميك ادامه بدم البته تا زماني كه به مفاهيم پايه فيزيك تسلط پيدا نكردم نميخوام وارد تحصيلات تكميلي بشم من و چند تا از دوستان چند ساله داريم روي فيزيك هاليدي ها كار مي كنيم و چند تا از پارادوكس هاي پيچيده نسبيت خاص رو با هم حل كرديم(چند تا شونو برديم پيش اساتيد مطرح نسبيت تو ايران نتونستن حل بكنن) من بعد اين چند سال كه فقط روي هاليدي ها كار كردم نظرم اينه تو ايران كسي فيزيك رو حتي در حد هاليدي ها هم بلدي نيست

        • نبوغ با نون و پنی نبوغ با نون و پنی

          “”چند تا از دوستان چند ساله داريم روي فيزيك هاليدي ها كار مي كنيم و چند تا از پارادوكس هاي پيچيده نسبيت خاص رو با هم حل كرديم(چند تا شونو برديم پيش اساتيد مطرح نسبيت تو ايران نتونستن حل بكنن) من بعد اين چند سال كه فقط روي هاليدي ها كار كردم نظرم اينه تو ايران كسي فيزيك رو حتي در حد هاليدي ها هم بلدي نيست””

          استاد کریمی عزیز ، ارزش این گونه کامنت ها از تئوری های زمین تخت هم کمتر است . چه قدر خوب است که شما ابن کامنت ها را منتشر میکنید تا ثبت شوند و آیندگان برای تحقیق و پژوهش از آن ها استفاده کنند
          در یک انجمن معروف فیزیک ثبت نام کردم تا با دوستان درباره ی فیزیک صحبت کنم و با هم گام به گام پیشرفت کنیم
          اما با صحنه هایی بسیار زشت و حال به هم مواجه شدم
          تقریبا اکثر کاربران آن انجمن پست هایی را گذاشته بودند با این مضمامین : کشف گرانش کوانتومی ، کشف جهان های موازی ، اثبات اشتباه بودن تئوری ریسمان ها ، اثبات دروغ نسبیت عام و غیره
          یعنی من که امید داشتم وارد یک جامعه ی اندیشه ورز شدم سریع متوجه شدم که اینجا جاییست که یکسری موجودات عجیب قصد دارند عقده ها و کمبود های زندگی خودشان را با دروغ و دروغ و دروغ و دروغ پر کنند
          یک نفر نوشته بود برای اینکه معادلات من را به نام خود ثبت نکنید ، فرایند آن را برای شما نمی نویسم فقط نتیجه ی آن را می نویسم !!!
          یا یک نفر دیگه نوشته بود که مقاله ی من در سایت ناسا منتشر شده ، لینکی گذاشته بود ولی زمانی که لینک رو باز کردم دیدم آخر لینک یک کلمه اضافه تر چسبانده بود تا صفحه ی اصلی باز نشود و مدام خطا بدهد و بعدا که گفتیم سایت باز نشد برگشت گفت من در سطح شما نیستم !
          خلاصه اونجا بود که فهمیدم در چنین جامعه ای با این حجم از فرو نشست اندیشه ای همان بهتر که تک و تنها درسم را بخوانم ، الان وارد سایت شما شدم تا یک سوال از استاد گرامی آقای کریمی بپرسم که باز چشمم خورد به دو تا سه تا از این کامنت های دروغین .
          واقعا که چه قدر اینها نفرت انگیز هستند
          مثلا یک جا در سایت شما یه نفر نوشته بود که من گرانش و فیزیک کوانتوم رو به هم وصل کردم ولی چون دانشگاه نرفتم مقالم رو تایید نمیکنن !!
          یا یکی مثل همین آقا که چند سال (!) روی فیزیک هالیدی کار کرده و به ابن نتیجه ی ژرف رسیده که هیچ کس مثل ایشون نسبیت رو متوجه نمیشه !!! عجب کشف بزرگی
          ولی استاد عزیز من از ما ممنونم که این کامنت هارو حذف نمیکنید ، راستش من اگه بودم حذف میکردم ولی شما با نگه داشتن این کامنت ها بزرگترین جواب رو به این دروغ گویان و یاوه سازان میدهید . آنها تلاش میکنند از طریق این کامنت ها وجود خودشان را اثبات کنند ولی خبر ندارند که به لطف ماده ای بسیار مرموز به نام مغز خیلی ها میتوانند به حقیقت پشت پرده ی این کامنت ها پی ببرند و بفهمند که چه جانورانی پشت کامپیوتر خود چنین چرندیاتی رو در سایت ها می نویسند
          همه ی شما باید از جناب کریمی ممنون باشید ، زیر شماها کسانی هستید که آیندگان بر روی کامنت های شما تحلیل های روان شناسی گسترده ای انجام خواهند داد

  68. نبوغ با نون و پنی ( پریسا ) نبوغ با نون و پنی ( پریسا )

    بابت وقفه ای که پیش اومد از شما عذرخواهی میکنم ، اون کامنتو باید می نوشتم تا برای کسانی که بعد از این قرار است دروغ بگویند جا بیفتد که “” ما مثل آنها نیستیم “”
    عموم کسانی که این سایت را برای مطرح کردن سوال های خودشون انتخاب میکنند کسانی هستند که به دقت همه چیز را وارسی میکنند و هرگز تحت تاثیر کامنت های دروغین شنایان قرار نمیگرند
    یک وقت فکر نکنید میتوانید مارا گول بزنید تا ما از شما تمجید و تعریف کنیم . خیر ما خیلی خوب به ماهیت کسانی که با این ادبیات حرف میزنند آگاه هستیم
    مثلا یک نفر در انجمن فیزیک نوشته بود من در این معادلات نسبیت ، دروغ نسبیت عام رو برای شما افشا میکنم و به 100 سال دروغ برنامه مند دانشمندان پایان میدهم !!
    خب از همین جمله و ادبیات چندش آور میشه فهمید که این آقا یا خانوم حتی 1 درصد هم ساختار مغزش شبیه ساختار مغز دانشمندا نیست . چون ببینید براش کشف یه دانش جدید مهم نیست . میخواد برتری خودش رو اثبات کنه و این کارو با تحقیر کردن انجام میده فقط کم مونده بیاد فحش بده .
    خب منم بیشتر از این وقتم رو برای پاسخ دادن به شما تلف نمیکنم و میرم سراغ پرسش خودم از استاد کریمی عزیز
    استاد کریمی عزیز سلام
    من با توجه به اینکه در سایتای داخلی نتونستم یه دوست فیزیکدان پیدا کنم که واقعا عاشق فیزیک باشه و با من همراه بشه رو آوردم به فیسبوک و بعد از 3 ماه جستجو پسری رو پیدا کردم که در اسکاتلند زندگی میکنه و مثل خودم دانشجوی فیزیکه و با هم داریم جلو میرم ولی در اولین ملاقات مجازیم بعد از کلی مقدمه چینی و آشنایی دادن و اینا اولین کارت بازی خودش رو برام رو کرد که باعث شد به شدت شگفت زده بشم
    دوستم بهم جزوش رو نشون داد که اصولا هیچ شباهتی به جزوه ای که ما می نویسیم نداشت . حدودا 300 صفحه رو به اون شیوه نوشته بود
    این عکس شبیه ترین چیزی بود که تونستم پیدا کنم
    http://www.cs.swan.ac.uk/~csowen/InformationRealisationAppendix/ontologies/XMLEntities.gif
    من مشابه اون رو قبلا در یک جا دیده بودم ولی فکر نمیکردم که برای فرمول های ریاضی با اون طول و وسعت زیادشون و با اون اثبات های پشت سرهمشون هم میتونیم از این روش استفاده کنیم
    ولی اون بهم نشون داد که میشه
    حالا سوالم از شما اینه استاد عزیز ، به نظر شما این روش واقعا جواب میده ؟؟؟ یعنی من از این به بعد جزوه هام رو اینجوری بنویسم ؟ چون همش وسواس میاد سراغم با خودم میگم نشه یه وقت جواب نده یا کار نکنه
    ببخشید که طولانی شد ، مرسی ، مرسی ، مرسی ❤

    • سلام. چیزی که به عنوان جزوه مطرح می‌کنید «جزوه درسی» نیست! یک نقشه معنایی هست که خیلی جاها استفاده میشه و تکنیک یا روشی برای نمایش یک‌سری اطلاعات است. هر کسی مختاره به هر شیوه‌ای که دوست داره یادداشت برداری کنه، مطالعه کنه و …

      ببینید امروز اکثر دانشگاه‌های دنیا ویدیو کلاس‌ها و جزواتشون رو در اختیار همه می‌ذارن و شما به راحتی می‌تونید چک کنید که چندان وضع با داخل هم از این نظر وجود نداره.

      • نبوغ با نون و پنی ( پریسا ) نبوغ با نون و پنی ( پریسا )

        سلام مجدد استاد عزیز
        خدمت شما باید بگم که من بار اول زمانی که ویدئو های دانشگاه استنفورد را دیدم بسیار شوکه شدم و برام خیلی دشوار بود که بپذیرم واقعا ساختار بهترین دانشگاه جهان اینجوریه
        تصور و رویاهای من یک چیز فوق العاده بود . اما من تنها ویژگی خوبی که دارم اینه که اصلا راضی نمیشم و مدام ادامه میدم ،
        برای من مهم بود که به راز پیشرفت دانشجویان دانشگاه های خارجی آگاه بشم
        چرا مثلا همون دانشجو که الان توی آکسفورد درس میخونه اگه توی دانشگاه سئول درس خونده بود تغییر بسیار زیادی در بینش و تفکرش به وجود میومد ؟
        یعنی برام سوال بود که واقعا دانشگاه استنفورد همین چیزیه که ویدئوش رو گذاشته روی یوتیوب ؟ یعنی تنها فرقش با دانشگاه های ایران اینه که چند تا تخته سیاه بیشتر داره !؟؟ یعنی اوج اوج اوج تفاوت رو کلاس های والتر لووین داره ؟! یعنی اینه ام آی تی ؟ یعنی علت پیشرفت ام آی تی دانشجوهاشن ؟ یعنی هیچ مکانیزم و ساختاری وجود نداره ؟
        همین سوالات باعث شد وارد زیر زمین اینترنت بشم و دونه دونه این سوالات رو توی جستجو گر جستجو کنم تا ببینم آیا هستند کسانی که مثل من به این موضوع شک دارند یا نه . انجمن هایی اون زیر پیدا کردم ، خیلی از اون ها فرضیه بودند ، یعنی چیزی که فرض شده بود وجود داره ولی ممکن بود وجود نداشته باشه
        مثلا بهترین فرضیه این بود که دانشگاه استنفورد 20 درصد برتر دانشجویان خودش رو در یک چهارچوب حفاظت شده و شخصی سازی شده آموزش میده
        این جمله ی من در کامنت بالا بود
        من مشابه اون رو قبلا در یک جا دیده بودم ولی …
        بله منظور من از یک جا دقیقا دارک وب بود . من تمام این ها را دیدم ولی اصلا فکر نمیکردم که میشه برای مسائلی تا این حد پیچیده هم ازش استفاده کرد
        کسی که اون فرمت نوشتاری خاص رو گذاشته بود نوشته بود یک محفظه ی اطلاعاتی روی سرور ها نصب شده که یک سری از دانشجویان به آن دسترسی پیدا میکنند و خلاصه و اصل هر موضوع رو دریافت میکنند
        همین باعث میشود آن ها با سرعت بسیار زیاد رشد کنند ، زیرا در حالی که دیگران مجبورند 100 ها صفحه برای یادگیری آن مطلب وقت بگذارند ، عده ای هستند که با دسترسی به فرمت فشرده ی دانش میتونن اوج بگیرن و برن جلو
        ولی نظریه ها در یکی دو سایت نبود
        برای من بالاترین سوال این بود که مثلا ریاضیدانی مثل گ گ پرلمان چگونه تونست اون مسئله رو حل کنه . ببینید وقتی این سوالو پرسیدم دوستام همه گفتن هوش باعثش شده ولی من مطمئن بودم جواب در این خلاصه نمیشه چون حتی اگه هوش عاملش بوده باشه باید دقیق فهمید که خود هوش چیه تا بشه اونو کاربردی کرد وگرنه هوش بدون تعریف که ارزشی نداره
        خب گ گ پرلمان هم پریسنتو درس خوند و جزو 20 در صد برتر بود پس خدماتی ویژه شامل حالش میشد ، یعنی به ابزار هایی دسترسی داشت که دیگران دسترسی نداشتند . من شدیدا معتقدم پشت تمام موفقیت ها و پیشرفت های دنیا چندین ابزار وجود داره ، هوش خودش یک ابزاره یعنی هوش ابزار هایی مثل فعالیت کورتکس ، دوپامین ، لوب سمت راست رو داره ، ولی میدونستم که همه چیز هوش نیست ، ابزار های دیگه ای هم هستن
        میخواستم بدون گریگوری پرلمان با کدوم ابزار اون مسئله رو حل کرد . روش حلش چی بود ؟ مثلا یک نفر از دانشجویان آکسفورد افشا یکی از روش های اونا رو افشا کرده بود
        او گفته بود به ما یاد میدهند برای حل یک مسئله ی خیلی سخت که میدونیم چند سال قراره طول بکشه( دقیقا مثل مسئله گ گ پرلمان ) یک موجود خیالی در ذهنمون بسازیم که بسیار بسیار قدرتمند و باهوش هست و به تمام رازهای کائنات آشناست ، بعد برای اینکه تصویر این موجود خیالی ( میتونه انیشتن باشه یا یک موجود فضایی) قوی تر بشه و بتونیم باورش کنیم و باهاش حرف بزنیم باید 100 صفحه درباره ی ویژگی هاش بنویسید
        این کار باعث شکل گیری یک شخصیت باهوش درون ذهن شما میشه و شما از طریق مکالمه با او جزء جزء قطعات مسئله رو شناسایی میکنید
        خب ببینید جناب کریمی ، همین روش ساده ، بدون شک یکی از ابزار های کسی مثل گ گ پرلمان بوده
        چون این روش ها همه منطبق بر ساختار مغز هست
        یک روش دیگه این بود که هر 25 دقیقه یک بار باید موضوع مورد مطالعشون رو عوض کنن . یعنی یادگیری باید پراکنده باشه ، یادگیری منظم و ترتیبی باعث خلاقیت نمیشه
        و کلی روش دیگه
        بله اینها دارند از مجموعه ای سیستم های ساده که بر اساس ساختار مغز هست کار میکنن
        مثلا ساختار مغز انسان میگه که ما فقط 45 دقیقه میتونیم روی یک موضوع متمرکز باشیم ، بعد از این زمان تمرکز ذهن دچار فروپاشی میشه
        خب حالا استنفورد این اصل رو رعایت میکنه اما در ایران کلاسای دبیرستان 90 دقیقست ، یعنی از فوتبالیست ها هم بیشتر روی یک فعالیت می مونیم ، چون فوتبالیست بعد از 45 دقیقه کات میکنه ولی ما یک سره میریم جلو
        این یعنی همه چیز ساختاره ، علت پیشرفت هر کسی که تو اون دانشگاه ها قرار میگیره اینه که فقط 20 درصد کار آموزشه 80 درصد کار تنظیم ساختار ذهن دانشجویان هستش ، یعنی سیستم های پختلف مغزشون رو به گونه ای شکل میدن که با طبیعت انسان بالاترین سازگاری رو داشته بشه
        مثل مدت زمان 45 دقیقه ای ، مثل گفتگو با یک موجود ابر قدرت خیالی ، مثل استفاده از همان فرمت نوشتاری ، مثل تشکیل گروه های هم شکل و متحد
        گفتم گروه های هم شکل و متحد یاد گروه های مدرسه افتادم که جوری تشکیل میشد که قوی ترین و ضعیف ترین دانش آموز تو یه گروه قرار بگیرن تا طبق استدلال مدیر مدرسه دانش آموز ضعیف پیشرفت کنه !
        ولی هم باعث میشد دانش آموز قوی افت کنه هم باعث میشد دانش آموز ضعیف به خاطر کم شدن اعتماد به نفس و تحقیر شدن از سوی اعضای باهوش گروه افت کنه ! یعنی هر دو تا افت میکردن فقط به خاطر سیستم نبوغ امیز مدیریت آموزشی !

        • ادعاهای شما بر اساس مهملاتی بدون پایه علمی هست. نظر شما ناشی از تفکرات کودکانه است که به خاطر گشت و گذار زیاد از حد توی اینترنت شکل گرفته.
          پیشنهاد می‌کنم حتما به یک مشاور رجوع کنید.

          • پریسا ( دختر مهمل گوووو) پریسا ( دختر مهمل گوووو)

            بعضی از آدما در سایت شما حرفای بی پایه و اساس زدن یا سوالای احمقانه پرسیدن ولی من تمام کامنتای سایت شما رو خوندم . متوجه شدم تا به حال حتی یک مورد هم با کسی به این تندی حرف نزدید ، یعنی به اونایی که مثلا ادعا کرده بودن فیزیک کوانتوم و نسبیت عام رو با هم یکی کردن هم همچین پاسخی ندادین ، یعنی حرف اونا منطقی تر بود و اونا نیازی به مشاور نداشتن ، ولی من که فقط و فقط قصدم کمک کردن بود با این واکنش رو به رو شدم
            همیشه همینه ، و همیشه همین بوده ، و همیشه همین خواهد بود ، حرف جدید حرف نو حرف متفاوت با واکنش تند مواجه میشه
            شما همیشه آدمایی که حرف های متفاوت و غیر روتین رو میزنن محکوم میکنید به دیوونگی و مهمل گویی و تفکر کودکانه
            قبولش برای شما سخته برای همین به من لگد زدید
            دوست ندارید قبول کنید ، این واکنش کاملا طبیعیه ، ذهن های شما کاملا مکانیکی و منجمده ، هیچ ایده ای حتی واردش نمیشه ، هر داده ای که با داده های موجود ذهنتون سازگار نشه محکوم میشه به تفاله و مهمل
            معیار حقیقت در نزد شماست
            تمام حرفهای من چرند بود ، من اصلا ناراحت نمیشم ، اینکه کامنت آخرم رو پاک کردی خیلی خوشحال شدم چون از نوشتن اون پشیمون شدم البته اگه از لج من منتشرش هم بکنید بازم فرقی نمیکنه چون با مهری که روی کامنت من زدید دیگه کامنت من برای هیچ کس کوچکترین ارزش و اعتباری نداره
            بعد از خوندن کامنت شما 20 دقیقه گریه کردم اصلا باورم نمیشد که شما هم با من این کارو بکنید ، هر جا میرم دفع میشم ، هر جا میرم ترد میشم ، فکر میکنی فقط همین ایده بود ؟ بیش از 180 تا کامنت پر از اطلاعات جدید که 60 درصدش رو خودم بهشون رسیده بودم در اختیار آدمای مختلف سایتا گذاشتم و یکی یکی از هر سایت همانند یک تفاله پرت شدم بیرون ، اینا منو قوی تر کرد چون باعث شد بیشتر از قبل روی کار خودم متمرکز بشم و کمتر به دنبال ارتباط اجتماعی باشم اما باز نتونستم و در سایت شما نظر دادم که نتیجش این شد ، حالا متوجه شدی چرا یهودی ها باهوش ترین و پر بازده ترین مردم جهان هستن ؟ حالا فهمیدی چرا تمام مدیران برتر دنیا و اساتید برتر دنیا و نوابغ دنیا یهودی هستن ؟
            چون هر چه قدر شما بیشتر ما رو تحقیر و کوچک و بی ارزش کنید و هر چه قدر شما بیشتر ایده هایی که گسترش میدیم رو تمسخر و کوچک کنید هر چه قدر بیشتر ما رو به دیوونگی و کودنی محکوم کنید ، قدرت ما بیشتر میشه ، انگیزه ی ما برای اثبات اشتباه بودن حرفای شما بیشتر میشه ، حرکتمون بیشتر میشه ، خشممون بیشتر میشه
            من از همتون متنفرم بابت تمام رفتار هایی که با ما در طول تاریخ کردید ، یهودی ها رو از 110 کشور اخراج کردید ، در دوران صفوی مشاغل پست خودتون رو به ما دادید ، از ما خواستید مواد بفروشیم ، زمان قاجار ما رو مجبور کردید تغییر دین بدیم ، مارو به فقر و فلاکت کشوندید ولی ما قوی تر شدیم و قوی تر هم میشیم
            از توت متنفرم ، فقط همین هیچ کینه ای ازتون ندارم ، شما طبق ساختار مغز خودتون رفتار میکنید ، مغز من به عنوان یه دختر یهودی معمولی این بود که اگه همچین کامنتی رو میدیم چون دنبال حقیقتم و چون ذهنم رو روی یک سری ایده ها منجمد نکردم سریع پیام میدادم که پریسا ایده هایی که تو میگی رو من نمیتونم باور کنم لطفا مثل همون عکسی که گذاشتی چند تا لینک بده تا من هم برم در این باره تحقیق کنم ضمنا خودت هم بیشتر در این باره توضیح بده و بگو چگونه میتونم مطمئن بشم ؟
            اما ذهن منجمد شماااااها سریع بدون دلیل و بدون خواست دلیل ایده های من رو به زباله تبدیل کرد ، ذهن منجمد
            ضمنا میدونم کامنت منو انتشار نمیدید پس فکر نکنید با انتشار ندادنش به من ضرری وارد کردید ، من به شما از اعماق وجودم مدیونم چون این پیام شما به قدری برای من درد آور بود و به قدری ذهن من رو آشفته کرد که باعث شد تصمیم بگیرم با ایرانی ها تا آخرین روزی که نفس میکشم وارد هیچ گونه تعامل و گفتگویی نشوم ، مرسی از شما به خاطر این درس بزرگی که بهم دادید

          • به شما گفتم به یک مشاور مراجعه کنید چون برخلاف بقیه کسایی که واقعیت‌های علمی رو درست متوجه نشده بودند گویا شما درک درستی از اون مسائل داشتید اما به نظر میرسه که دچار توهم توطئه هستید و کمی به نظر مبتلا به مشکلاتی هستید که باید درمان بشه. ناراحت نشید از بیان من و اگر به قول خودتون ذهن منجمدی ندارین یک بار سری بزنید به یک مشاور مورد اعتماد خودتون و شرح حالی بهش بدین. شاید هم من اشتباه کرده باشم.
            براتون آرزوی موفقیت می‌کنم و پیشنهاد می‌کنم که صبورتر باشید در برابر جواب‌های منفی که می‌شنوید!

      • پریسا ( دختر ایران) پریسا ( دختر ایران)

        بله
        نقشه ی معنایی هست که به جزوه تبدیلش کردن ، یعنی به جای اینکه زیر هم یادداشت بکنن ، به صورت مدار های به هم پیوسته یادداشت میکنن

  69. ا ا

    سلام من دانش اموز پایه ی یازدهم و بعد امتحان امسال میرم دوازدهم خیلی دوست دارم در رشته ی فیزک نظری در دانشگاه تحصیل کنم ولی مشکلم این که نمیدونم کدوم دانشگاه و این که اصلا فیزیک نظری داریم توی دانشگاه ها یا نه اخه توی هیچ سایتی اطلاعاتی راجبش پیدا نکردم هدفمم در کل این که اگه بشه یه پرفسور توی رشته ی فیزیک نظری بشم اگه بشه بهم بگید کدوم دانشگاه و چه رشته ای از فیزیک رو بخونم ممنونتون میشم

      • zare zare

        به نظرم اگه یکم راهنمایی کنید بهتره چون اگه هر کس از قبل یه دیدگاهی داشته باشه نسبت رشته ای که میخواد بره شاید خیلی بهتر باشه

  70. zare zare

    سلام.من علاقه دارم در رشته فیزیک ادامه تحصیل بدم ولی چند تا سوال اساسی دارم که جوابشو هیچجا پیدا نکردم.ممنون میشم اگه کسی رشتش فیزیکه منو راهنمایی کنه.این ایمیلمه:
    kavyanzare81@gmail.com

      • zare zare

        سوال اصلیم درباره تغییر رشته بود که شما گفتین در این باره اطلاعات زیادی ندارم.

  71. سلام استاد ، ببخشید که مزاحم میشم ، سوالی ازشما داشتم ، میخواستم بدونم شما میدونید چه طوری یه نظریه ساخته میشه ؟ یعنی فرایند ساخت نظریه چی جوریه ؟ چگونه میتونیم مثل فیزیکدان های خیلی بزرگ دنیا نظریه بسازیم ؟ برای ساخت نظریه چی کار باید کرد ؟ چه طوری نظریه ها ساخته میشن ؟ یعنی ابزارش چیه ؟ به جز هوش و مطالعه دیگه چه چیزی لازمه ؟ باید چی کار کنیم ؟ من مقاله ی شما رو خوندم ، شما گفتید بدون تحصیلات دانشگاهی هم میشه فیزیک دان شد اما سوالم اینه که بدون تحصیلات دانشگاهی میشه نظریه ای رو ساخت ؟ یا نه برای این کار باید حتما درون دانشگاه حضور داشته باشیم ؟ ولی سوال اصلیم همین بود که نظریه ها چگونه ساخته میشن یعنی میشه به من روششون رو توضیح بدید ؟ مرسی از شما

  72. امیرحسین امیرحسین

    سلام
    مطالب عالی بود و فکر کنم رشته فیزیک و تاحدودی رشته های پایه رو ب کلی توضیح داد
    فقط من ی سوالی داشتم اونم اینه ک اگه هم علاقهِ باشه و هم استعداد میشه ک از مثلا دانشکده فیزیک شریف بورسیه شد به هرجای دنیا ؟؟
    اگه اره بنظر شما کار منطقیه و درستیه ؟؟
    با این کار میشه در کنار خوندن فیزیک تو کشور دیگه درامد خوبی هم کسب کرد ؟ ممنون

    • سلام. شدن که میشه ولی خب به اون راحتی که فکر می‌کنید نیست. «بورس» هم چندان گزینه پیش رویی نیست برای همه.
      در مورد کار کنار فیزیک هم خب، هستن آدمایی که از این کارا میکنند.

  73. مانا مانا

    سلام برای نابغه شدن در فیزیک نظری به چه چیزهایی نیاز داریم ؟

  74. نرگس... نرگس...

    سلام…من رشته تجربی میخونم…و به شدت علاقه مند با فیزیکم…دفترچه انتخاب رشته رو هم مطالعه کردم…برای رشته ما شرط معدل هست…اما هیچ اطلاعی درباره اون ندارم…میشه بفرمایید میتونم فیزیک رو در دانشگاه بخونم…نه آنلاین…نه با بیژامه

    • سلام. من از قوانین آموزشی خبر ندارم. در عمل فرق چندانی بین کسی که از ریاضی یا تجربی بیاد وجود نداره اما باید این کار از لحاظ قوانین آموزشی ممکن باشه.

  75. امیرمحمد ذاکری امیرمحمد ذاکری

    زیبا!
    ولی من هم سختی راه رو حس میکنم ، و هم زیبایی رو میبینم!

  76. میثم میثم

    سلام . من قبلا تو یه دانشگاهی رشته مهندسی اپتیک و لیزر خوندم و با گذراندن 100 واحد متاسفانه انصراف دادم . واحدهای درسیم بسیار شبیه فیزیکه . خواستم بدونم این رشته رو تو پیام نور بردارم بخونم فایده ای داره ؟ از نظر موقیعت اجتماعی و شغلی . چون تعداد زیادی از دروسم تطبیق میخوره . در ضمن 30 سالمه .

  77. محمد123 محمد123

    سلام
    من علاقه ی زیادی به فیزیک دارم سال گذشته کنکور دادم ولی رتبه خوبی نیاوردم چون واقعا عادت به درس خوندن زیاد نداشتم و استادای خوبی هم نداشتیم کتابای کمک درسی هم که بی کیفیت اند (از نظر خودم) به همین خاطر پشت کنکور موندم امسال منابع خوبی پیدا کردم ولی خوندنشون خیلی زمان برد ولی واقعا تغییر زیادی در خودم حس میکنم اما نتونستم جمع و جور کنم میخوام بدونم اگه تو شهر خودمون فیزیکو بخونم ولی با تلاش و پشتکاری که پیدا کردم با خوندن کتاب های خوب میتونم به حد خیلی خوبی در فیزیک برسم؟ در ضمن چه کتبی رو پیشنهاد میکنید؟

    • سلام. ممکنه به شرطی که عادت به درس خوندن زیاد داشته باشید.
      در مورد کتاب هم مفصل در پست‌های مختلف نوشتم.

  78. علی علی

    سلام ممنون از مطالب خوبتون میخواستم بدونم برای فیزیک هسته ای باتوجه به اینکه در مقطع کارشناسی فقط دانشگاه آزاد این رشته رو داره فیزیک برم بهتره یا مهندسی مکانیک؟

    • سلام. چیزی که دانشگاه آزاد ارائه می‌کنه «مهندسی هسته‌ای» هست. به همین خاطر اگر دنبال مهندسی هسته‌ای هستید می‌تونید از اونجا شروع کنید. هر چند که پیشنهاد من اینه که از یه دانشگاه خوب لیسانس برق/مکانیک بگیرید بهتره!

  79. ابوالفضل ابوالفضل

    با سلام
    من دانشجوی رشته مهندسی شیمی هستم که خیلی به فیزیک علاقه دارم و از طرف یکی از اساتید برتر دانشگاه هم پیشنهاد فکر کردن به تغییر رشته شده بهم با توجه به نبود شغل برای لیسانس و حتی فوق ولی خب صرفا علاقه من با توحه به این مسا؛ل کم نشده و میدونم که صرفا علاقه کافی نیست ولی هیچ اطلاعی از شاخه های فیزیک و کاربرد و گستره فعالیتی که هر زیرشاخه داره ندارم
    اگه امکانش هست یک توضیح در این موارد بدین

    ممنون از سایت خوبتون

  80. علی علی

    سلام یک کسی که دکترای اخترفیزیک یا کیهان شناسی بگیره خارج از دانشگاه چه شغلایی میتونه داشته باشه؟

  81. علی علی

    سلام خسته نباشید.میخواستم خواهش کنم لطفا درباره دانشگاه علوم پایه زنجان بگین.
    این دانشگاه بهتر از دانشگاه شریفه؟اخه از یکی شنیدم اینو میگفت

  82. عارف عارف

    سلام
    من امسال کنکور دارم و از همین الان میدونم که قراره رشته فیزیک رو انتخاب کنم
    شاید الان خامم و نمیفهمم اما خودم احساس میکنم با وجود علاقه ای که به فیزیک دارم به راحتی میتونم توی دانشگاه معدل بالایی داشته باشم. برم سر اصل مطلب.
    سوالم از شما اینه که آیا اپلای کردن با این رشته ساده هستش؟ دانشگاه چقدر تاثیر داره برای اپلای؟ راستش هیچ نگرانی بابت کمبود درآمدش ندارم چون میخوام خارج تحصیل کنم و فکر نکنم پذیرشش کار سختی باشه ( چون دانشگاهش زیاد برام مهم نیست؛ همین که جایی مثل اروپا باشه برام کافیه )

    • فرهنگی فرهنگی

      سلام .ممنون بابت متن خوبتون .من امسال کنکور دادم .کنکور ریاضی.ریاضیم خوبه اما فیزیکم در حد پاس .امسال ک کنکور دادم هدفم فرهنگیان ریاضی بود ولی احتمالا نمیارم .و نمی‌خوام پشت کنکور بمونم .و انتخاب بعدیم فیزیک بود چون با تخمین رتبه فهمیدم فقط فیزیک و میارم و تنها چیزی ک برام مهم تو خونه نباشم همین .ب نظرتون ی دختر تو شرایط من باید چیکار کنه؟چی بخونم تو این شرایط جامعه؟

  83. ف.ط ف.ط

    سلام. من الان می‌خوام انتخاب رشته کنم و از چند نفر راجع به رشته فیزیک پرسیدم. مقاله شما رو هم خوندم. هدف من از فیزیک خوندن رسیدن به جهان‌شناسیه. چیزی که تا الان دستگیرم شده اینه که فیزیک خیلی سخته، صبر زیاد می‌خواد، باید خیلی با ریاضیات سروکله بزنی و تازه شاید تو دکتری به چیزی که میخوای برسی. من با هیچکدوم اینا مشکلی ندارم. اما یه دانشجوی ارشد بهم گفت تو ۶،۷ سال فقط باید بخونی تا تازه بتونی معادلات و بفهمی نه اینکه حلشون کنی حتی! و بعد تو دکترا به تحقیق و حل معادله بپردازی. گفت تو لیسانس و فوق لیسانس فقط یه سری ریاضی میذارن جلوت.
    من الان میخوام بدونم واقعا فیزیک چیه! واقعا هیچ درسی که راجع به مفهوم فیزیک باشه نیست؟ همش حل معادله صرفه؟
    و یه سوال دیگه اینکه سختی فیزیک این اجازه رو نمیده که بشه در کنار فیزیک به فعالیتای دیگه مثل مطالعات جداگانه ادبیات و روانشناسی و چیزای دیگه رسید؟

    • سلام.
      شما از بدو ورود به رشته فیزیک، شروع به حل مسئله‌های مختلف می‌کنید. به‌همین‌ خاطر، این‌که شما معادله‌ای رو حل نمی‌کنید ادعای درستی نیست! شما در فیزیک تقریبا همیشه در حال حل کردن چیزی هستید. درسته که تا قبل از شروع پژوهش در فیزیک شما همون راهی رو طی می‌کنید که قبل‌تر شما هم طی شده، اما این به معنی این نیست که نمی‌تونید به درکی از مسائل مرتبط برسید!

      مجموعه کتابی هست به اسم «فیزیک مفهومی» که می‌تونید تهیه کنید و بخونید.

      در مورد فعالیت‌های دیگه، چرا که نه! اما این به شما بر می‌گرده که چقدر بتونید برنامه‌ریزی کنید در زندگی.

      • ف.ط ف.ط

        خیلی ممنونم. هم بابت متنتون هم جوابتون. کمک خیلی خوبی بود

  84. محمد محمد

    من که الان اشتباه اومدم فیزیک و الان ترم 3 هستم چجور اشتباهمو جبران کنم؟؟؟؟!!!! :'(

  85. MaYa MaYa

    سلام. خب مرسي كه اينو نوشتين درسته يكم اب سردى بود روي تمام باورهام ولى حالا …. ميخواستم بپرسم اصلا رشته ي فيزيك چ جوريه مثلا برا پزشكى اول عمومي ميخونيم بعد ميريم برا تخصصي. من از معلمام پرسيدم همشون رشتشون “فيزيك كلاسيك ” يعني اول بايد كلاسيك بخونيم بعد بريم اخصصي مثل كوانتوم يا نه يه راست ميريم سر رشته هاى تخصصى تر ؟

    • سلام. سال اول درسای پایه و عمومی هست. سال دوم کم‌کم درسای تخصصی شروع میشه. درسای جالب مثل کوانتوم و الکترومغناطیس هم سال سوم هستند. سال آخر هم درسای گرایشی و تخصصی‌تر.
      این نوشته رو ببینید:
      لیسانس فیزیک با بیژامه!

  86. پارسا پارسا

    سلام استاد.من امسال كنكور دادم و نتيجم خيلي جالب نشد اما شيقته ي درس فيزيكم و با تمام سختي هاش هم آشنايي دارم و پشت كنكور هم نميتونم بمونم.سوالم اينه كه اگه آزاد بخونم حتي با علاقه ي زيادي كه دارم بازهم فايده اي نداره؟

  87. عرفان عرفان

    سلام خیلی عالی بود فقط دوتا سوال داشتم اول اینکه بهترین دانشگاه های تهران تو رشته فیزیک به ترتیب کدومان؟؟ دوم اینکه من با رتبه ۱۶۰۰ منطقه ۲ کدومارو میارم؟؟

  88. عرفان عرفان

    ممنون؛ به نظرتون کدومارو میارم؟؟؟ من خودم کارنامه های پارسالو دیدم و مقایسه کردم فقط میخوام نظر شمارو بدونم

  89. امیرحسین امیرحسین

    سلام مطلبتون عالی بود
    راستش من موندم برم فیزیک امیرکبیر یا بهشتی
    واقعا گیج شدم ک کدوم بهتره

  90. مبینا مبینا

    عالی بود.فقط،من خیلی رویایی فکر میکنم؟مثلا دوست دارم فیزیک نجومی بخونم یا ذرات بنیادی ومیدانهای گرانشی. بعدش اگه پولش رسید (!)برم دانشگاه هاروارد یا کمبریج.بعد مثل تایسن یا برایان گرین یا کراوس تو اظهار نظرهای علمی گنده دنیا شرکت کنم.البته بگم از بچگی عاشق نجوم بودم.بعد که فهمیدم فیزیک نجومی درباره جهان و آغاز اون هستش یعنی کتابای آقایون کراوس و تایسن رو خوندم دیگه محو این رشته شدم.به طوری که شب وروز دربارش فکر میکنم و خواب میبینم و اغراق نیست.تصاویر سیاهچاله و… منو به وجد میاره.(دوس دارم در آینده،ماهیت ماده تاریک رو بکشفم!)به خدا درباره سختی هاو دروس حجیم دانشگاهیش خبر دارم.نبود موقعیت شغلی و درامد.ولی این سالها عاشق اخترفیزیک شدم.با وجود اینکه دوران راهنمایی از فیزیک میترسیدمشاید بخاطر تدریس نه چندان خوب معلمها…ولی ریاضیم خوبه درباره مسئله های سخت از اول دبستان راه حل های جدید پیدا میکنم.ولی سوال دوم:گیراییم ضعیفه.بعضی اوقات کم حوصله ام.بعد از چن بار توضیح میفهمم!ولی وقتی بفهمم دیگه از یادم نمیییییره.نکات تازشم میکشفم. به نظرتون خوبه رشته ریاضی برم؟؟؟؟! خواهش میکنم هردو سوالمو جواب بدیم ممنوووون میشم..
    Ps:خداییش اگه خونوادم مرفه بود واسه خارج رفتن یا دانشگاه های عالی تو کشور بود یا لااقل شغل خوب ،چرا دودل بودیم..!

  91. مبینا مبینا

    سلام.متشکرم از پاسختون..فقط اینکه تو دانشگاه گرایشتون چیه؟

  92. 76906 76906

    سلام اقای کریمی سال اولم‌تازه تموم شده و منی ک کلی توقع داشتم از فیزیک تهران بعد از ترم دوم ناامید شدم کلا و میخواستم تغییر رشته بدم جدا با این ک الامپیادی بودم و فیزیکو با علاقه انتخاب کردم الان برای ترم سه عزممو‌ جزم کردم رنک باشم بنظرتون علاوه بر مسئله حل کردن و چیزایی ک فرمودید خوندن چ کتابای مختلفی در هردرس یا زمینه های مختلف میتونه مفید باشه برای یه فیزیکی؟

    • سلام. اولین اینکه مهم‌ترین چیز همون کتاب‌های درسی هست. کتاب‌های مختلف، مسئله‌های مختلفی دارن که ارزش حل کردن دارن. برای همین تا جایی که میشه مسئله حل کنید. علاوه بر اون آثار فاینمن، چه ویدیوهای موجود چه کتاب‌هاش کمک زیادی میکنه.

  93. محمد مهدی محمد مهدی

    باسلام خدمت اقای کریمی .استاد جواب انتخاب رشته ام امروز اومد و فیزیک دانشگاه زنجان کارشناسی قبول شدم من عاشق رشته فیزیک هسته ای هستم و دوست دارم یک روز داخل نیروگاه هسته ای کار کنم اما فیزیک بنده بدلیل اینکه امسال برای کنکور نخوندم ضعیف اما اگع می خوندم ۵۰درصد می زدم ایا میشه با ورود به این رشته این کم کاری جبران کرد و به هدفم رسید؟؟ …لازمه تو این مدتی که تا دانشگاه مونده فیزیک بخونم؟..و از اون طرف مهندس پزشکی دانشگاه ازاد تهران مرکز اوردم و بین این رشته و فیزیک موندم کدوم انتخاب کنم …ممنون می شم من راهنمایی کنید

    • سلام. با نلاش زیاد شما می‌تونید ضعف‌های خودتون رو جبران کنید. پیشنهاد من فیزیک دانشگاه زنجانه.

  94. امیرحسین امیرحسین

    سلام .. بنده یک سوال تخصصی داشتم …. به نظرتون من امسال ریاضیات وکاربرد ها بخونم یا فیزیک؟؟؟ توروخدا جواب بدین….کدومش بازار کار خوبی داره؟

    • سلام. جواب دادن به این سوال به دونستن چیزهایی زیادی بستگی داره. برای همین به یک مشاور رجوع کنید.

  95. R R

    سلام
    خسته نباشید
    سایتتون خیلی عالیه
    من سال دوم فیزیک هستم…میخوام بدونم بهترین روش درس خوندن گروهی چیه!چون توی دانشکده تلاش کردیم ولی نتیجه نداد

  96. R R

    یک سوال دیگه هم داشتم
    برای رشته فیزیک کدوم اپ یا برنامه نویسی روبه صورت تخصصی یاد بگیرم بهتره؟

  97. mary mary

    سلام .ببخشید در مورد بازار کار ژیوفیزیک راهنمایی بفرمایید.تشکر

    • mojtaba mojtaba

      سلام اقای کریمی
      من امسال فیزیک دانشگاه بوعلی قبول شدم …
      به نظر شما از تمام تلاشمو بکنم اینده شغلی خوب نصیبم میشه ؟؟
      واقعیتش فکر به این قضیه خواب و خوراکو ازم گرفته خواهشا راهنماییم کنید

      • سلام. پیدا کردن شغل‌ به چیزهای مختلفی بستگی داره. فعلا تنها راهی که دارین اینه که بهترین باشید و مهارت‌های مختلف کسب کنید.

  98. محمدطاها چهری محمدطاها چهری

    سلام . ممنون بابت اطلاعات فوق العاده ارزشمندتون, خواستم بدونم از مباحث ریاضی سه سال دبیرستان باید تو چه زمینه هایی بیشتر مهارت داشته باشیم . میدونم که همشو بلد باشم خوبه ولی خب باید یه فرقی بین تابع با نمودار خطی آمار باشه دیگه. ممنون میشم جواب بدید , الان رشتم ریاضی فیزیکه و میخوام که کیهانشناسی بخونم تا حالا هم ده دوازده تا کتاب سنگین رو تو زمینه نجوم البته نظری مطالعه کردم و تحقیقات و مستند های زیادی هم دیدم و واقعا علاقه دارم ولی یکم از ریاضیات میترسم با اینکه همیشه هم نمرم توی این درس بالای 16 بوده ولی خب باید بدونم چه مباحثی رو بیشتر بخونم تا دانشگاه لنگ نشم ممنون.

  99. محمد0918 محمد0918

    سلام من قصد دارم ارشد فیزیک هسته ای یا مهندسی هسته ای بخونم به نظر شما بهتره لیسانس رشته فیزیک بخونم یا یکی از مهندسی های برق و مکانیک البته من فیزیک قبول شدم ولی اگه نیاز باشه تو دانشگاه تغییر رشته میدم
    و یه سوال دیگه اینکه من فیزیک صنعتی اصفهان قبول شدم اما مجبور شدم نرم اونجا و بمونم تو شهر خودمون اگه کتاب های خوب و مناسب داشته باشم و زیاد تلاش کنم میتونم جبران کنم و سطح بالایی داشته باشم؟؟
    در ضمن من عاشق فیزیکم و فقط به این دلیل اومدم این رشته لطفا کتبی که با شرایط من سازگاره رو معرفی کنین .
    خیلی نوشتم ببخشید .پیشاپیش از پاسختون تشکر میکنم

  100. طلا طلا

    تقریبا همون اشتباهاتی که من توی کارشناسی داشتم.

  101. Galaxy Galaxy

    با سلام.ممنون از راهنمایی و مشاوره عالیتون . من ترم پنج فیزیکم.از نظر من فیزیک اصلا قابل توصیف نیست !! فیزیک فوق العادس!!شگفت انگیزه!!واقعا از توصیف فیزیک به وجد میام!! من با تعصب صددرصد به کیهان اومدم به فیزیک ولی به قدری جادو علم فیزیک قوی بود که کاری کرده که دوست دارم به تعداد گرایشات فیزیک فرصت زندگی داشتم و هر بار یه گرایشی رو میخوندم!!!
    الان به حرفای شما رسیدم و در حال اشتی دادن دستم به قلمم!!! الان مهم ترین دغدغه من تقویت زبانمه و همه توصیه به خوندن کتب زبان اصلی میکنن و واقعا برای یه فرد مبتدی و فراری از زبان سخته و وقتشم نیس. و اینکه نمیدونم برای برنامه نویسی برای کی شروع کنم.
    ممنوون میشم در باره این دو مورد راهنمایی کنید و بگین زبان برنامه نویسی مورد نظرتون که به درد فیزیک میخوره چیه؟(پایتون یا متلب یا سی یا هر چیزی) و بهترین زبان برای یادگیری کیه؟قبل ارشد با بعد ارشد؟
    و این که من زمان سرچ انتگرال فایمن به سایت شما رسیدم!!
    در کل موفق باشید.

      • Galaxy Galaxy

        بله حتما و در باره ی اموزش زبان اگر راهنمایی خاصی دارید ممنون میشم به بگین.
        با تشکر

  102. در انتظار صاحب در انتظار صاحب

    موضوع : تذکر
    با سلام و احترام، جناب آقای کریمی ضمن تبریک و تشکر از وبگاه خوب و علمی تان.
    توصسه از طرف یک مخاطب:
    احتراما در چندین کامنت مشاهده می شود که از شما به عنوان استاد قلمداد و یاد شده است و شما هیچ توجیه یا واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده اید، لطفا درجه ی علمی خود را ذکر بفرمایید و در صورتی که مرتبه ی علمی شما (پرفسور یا استاد ، دانشیار یا استاد یار و مربی ) اگر در رشته فیزیک به صورت قانونی و با تاییدیه ی وزارتین نیست، به لحاظ قانونی جامعه ی مخاطب خود را آگاه نموده و در مشاوره هایتان دقت بفرمایید، چون این امر می تواند توهین به پیشکسوتان و یا جامعه ی علمی فیزیک کشور و جهان تلقی گردد.پیشاپیش از اینکه احترام بزرگان این عرصه را دارید ممنونم.

      • Shaqayeq Shaqayeq

        سلام..
        من دانشجو معماري ترم ٦ ام
        ولي متاسفانه علاقه ايي ب رشتم ندارم..
        ولي خب فيزيكو دوس دارم …من ب طور عمقي وارد فيزيك نشدم ولي خب حسي خوبي ميگيرم ازش..
        ميخاستم انصراف بدم و برم دنبال فيزيك..
        بنظر شما كارم درسته..!؟

        • سلام. به نظرم جواب دادن به این سوال کار آسونی نیست. حتما با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید.
          اما به طور کلی فیزیک چیز سختیه.

  103. نامو نامو

    سلام من یک پزشکم یک سال هم هست کار میکنم.اما از اول تا همین الان هیچ علاقه‌ای به پزشکی نداشتم ولی مثل خیلی ها به خاطر بحث مالی پزشکی خوندم.طعم فقر رو کامل چشیدم کامل کامل.پشیمون نیستم که پزشکی خوندم چون واقعا هیچ پشتوانه‌ای نداشتم.شاید به نظر خیلی ها غیر عادی باشه.ولی الان یه سوال دارم.میتونم برم دنبال علاقه اولیه‌ام فیزیک؟دیر نیست؟تمام همکاران من به فکر تخصص هستند اما ۸ساله که من نتونستم از فیزیک دل بکنم.واقعا نمیدونم چکار کنم.میشه شما راهنمایی کنید؟

    • سلام. آدم همیشه می‌تونه بره سراغ علایقش. شکی نیست. مثلا آقای محمد اصفهانی هم گویا پزشک هستند و آوازخوان!
      این به شما برمی‌گرده که تعادل بین کار حرفه‌ای و علاقه‌تون برقرار کنید.
      استاد راهنمای من در دوره ارشد پزشکی بود که دکتری فیزیک گرفته بود، پس در نهایت این کارها شدنی هست. اما به خودتون برمی‌گرده.
      از اونجایی که شما باید به انگلیسی تسلط خوبی داشته باشید به نظرم راه برای شما همواره. به این نوشته نگاه کنید:

      لیسانس فیزیک با بیژامه!

    • sh sh

      سلام منم مثل شما تصمیم دارم پزشکی برم بعد از اون فیـزیک بخونم اما از مشکل راه اگاه نیستم مجبورم منم کبود های زیادی تو زندگی دارم و میخوام با پزشکی مستقل بشم تخصص بگیرم و بعد از اون برم دنبال علاقم یعنی فیزیک میشه راهنماییم کنید؟

  104. سلام ببخشید من با زبان انگلیسی شدیدا مشکل دارم
    ولی به فیزیک احساسی فراتر از علاقه دارم به نظرتون برای من در انتخاب رشته پیوسته فیزیک ویا در دوران دانشگاه مشکل جدی ایجاد میکنه
    لطفا برای من اینو روشن کنید خیلی ممنون

  105. سید علی سید علی

    سلام دکترکریمی نوشته هاتون خیلی رک ودر واقع حقیقت ناب بودن که نمیشه یه لحظه هم نادیدشون گرفت.
    آقای کریمی من ترم 3 فیزیک مهندسی هستم وبه شدت به فیزیک علاقه مند وتوش به شدت با استعداد هستم ولی از طرفی هم اصلی ترین هدفم پوله یعنی هیچ راه حلی نیست؟
    فارق التحصیلای رشته ی فیزیک مهندسی می تونن تو آزمون های کارشناسیه ارشد ناپیوسته ی فیزیک پزشکی و مجموعه برق و مهندسی پزشکیو و صنایع و…..شرکت کنن .آقای دکتر نظر شمادرمورد این جور رشته ها چیه ؟توشون پول هست؟بهتره سوالمو اینجور بپرسم اگه بخوایم با این رشته نهایت پولو بسازیم چی کارکنم؟لطفا جواب بدین باتشکر از مقاله ی فوق العادیتان

    • سلام. من هنوز دکتر نشدم :))

      اول اینکه رشته فیزیک و فیزیک‌مهندسی تقریبا هیچ فرقی ندارن! اون کلمه مهندسی برای خنده‌ بیشتر به فیزیک اضافه شده و در عمل دروسی که دانشجو بر می‌داره در دوران لیسانس تفاوت جدی نداره با دروس دانشجوی فیزیک.
      دوم این‌که پول در ارودن غیر از رشته دانشگاهی به خیلی چیزای دیگه بستگی داره. شما باید مهارت‌های مختلف یادبگیرید. این نوشته رو نگاه کنید مثلا:
      تجربه‌‌ای شخصی در کارهای مربوط به تحلیل داده در بازار و نه دانشگاه!

      در نهایت پیشنهاد می‌کنم برای پول‌ساختن به قول خودتون سراغ کسایی برین که اینکاره هستن! من یک وبلاگ نویسم!

  106. دانشجو دانشجو

    سلام و وقت بخیر بنده چند ماهی هست مطالب سایت شما رو دنبال می کنم اول از همه ممنون برای سایت مفید و با ارزش شما
    یه مشورت خیلی دوستانه می خواستم بنده فارغ التحصیل مکانیک آزاد هستم دارم مطالعه می کنم برای ارشد کوانتوم الان هم 24 سالمه
    به نظر دوستان و شما دیر نیست؟ برای پذیرش دکتری چه کاری باید کرد
    بنا به دلایلی دوره کارشناسی فیزیک نخوندم در حقیقت خواستم به عشق دوران زندگیم پشت کنم اما خب نشد باز دوباره برگشتم سمتش

    • سلام. ممنونم از محبت شما دوست عزیز.
      در مورد ارشد فیزیک خوندن، ببینید اول اینکه گرایشی به اسم کوانتوم وجود نداره. کلا در فیزیک درسی وجود داره به اسم «مکانیک کوانتومی» که در مقاطع مختلف مردم میگیرن این درسو. به همین خاطر من متوجه نمی‌شم که منظور شما چیه از ارشد کوانتوم.
      به طور کلی پیشنهاد نمی‌کنم که در مقاطع تحصیلات تکمیلی فیزیک وارد بشین در این شرایط. اما این یه پیشنهاد کلی هست. هر کسی می‌تونه به چیزی که می‌خواد نزدیک بشه. بهتره فیزیک رو بیرون از دانشگاه دنبال کنید. نگاه کنید به این سه نوشته:

      آموزش آنلاین
      لیسانس فیزیک با بیژامه
      پرسش‌های یک دانشجوی فیزیک

  107. زهرهt زهرهt

    سلام ، ممنون از این که تجربیاتتون رو در اختیار دیگران گذاشتید .
    از رو نوشته هاتون، متوجه شدم تیپ شخصیتیتون intjهستش ، و به همین خاطر دید گاه منطقی رو بیان کردید .
    سپاس

  108. امید امید

    من هم دانشجوی رشته فیزیکم دیگه رسیدم به ترمای آخر. اگه کار برای رشته من نیست برای کسی که مهندسی می خونه هم نیست. تو این مملکتم اگه کسی بخواد پولدار بشه باید بره راه های اختلاس رو یاد بگیره .
    ولی این امید تو این رشته هست که اگه شما کار تجربی تو این رشته بتونید انجام بدید که فراون کار تجربی داره می تونید هم تو ایران شرکت دانش بنیان داشته باشید یا اینکه با اون علم و اندوختتون مهاجرت کنید. الان توی کشورهای صنعتی تنها کسانی که خیلی خوب می تونن مشکلات صنعتو برطرف کنند فیزیکی ها هستن که متاسفانه کشور ما صنعتی نیس که بشه توش کاری کرد.در کل کسی اگه واقعا علاقه داره این رشته رو مطالعه کنه خیلی از رشته هتی مهندسی قشنگ تره.

  109. دانش آموز دانش آموز

    سلام.
    من امسال باید برای ورود به دبیرستان انتخاب رشته کنم. می خوام ریاضیو انتخاب کنم و آینده م رو تو رشته فیزیک می بینم.اما…شما و همه میگین فیزیک دانشگاه و دبیرستان خیلی فرق دارهواز طرفی میگین باید علاقه داشته باشیوخب من به فیزیک دبیرستان علاقه دارم.اما از کجا بدونم فیزیک دانشگاه چه طوریه؟!

  110. امین امین

    سلام .ممنون بابت مطالب خوب سایتتون
    رشتم برقه ترم هشت هستم و به خاطر مشکلاتی که داشتم متاسفانه یازده ترمه فارغ میشم ولی خب شانس تحصیل در خارج از کشورو دارم.
    من تو انتخاب رشته کارشناسی تا لحظه آخر بین فیزیک شریف و برق اینجایی که هستم دو به شک بودم بین عشق و علاقه و چیزی که جامعه و اطرافیان هلم میدادن سمتش آخر سر بدترین اشتباه زندگیمو کردم و وارد رشته ای شدم که نمیگم بدم میاد ازش ولی علاقم بهش در مقایسه با علاقم به فیزیک صفره !
    تو دانشگاه هم از درسایی مث الکترومغناطیس خیلی بیشتر لذت بردم و بهتر یادشون گرفتم تا درسای تکنیکی مثل اصول مخابرات …
    خلاصه سرتونو درد نیارم به نقطه ای رسیدم که فکر نمیکنم آینده ی درخشانی تو رشتم داشته باشم و کشش شدیدی احساس میکنم به سمت تغییر مسیر به سمت هدف دیرینه
    ولی میخوام منطقی با مساله برخورد کنم , شما به جای من بودین ترجیح میدادین کارتون تو همین زمینه AI و signal proccesing رو ادامه بدین و مطالعه فیزیک رو به عنوان ی هابی ادامه بدین یا اینکه تغییر مسیر میدادین به سمت فیزیک نظری؟
    با توجه به این نکته که آدم اگه تو ی فیلدی متخصص یا حرفه ای نباشه میشه مث همون تماشاگرای بازی فوتبال لذت داره براش ولی یک هزارم لذت بازی کردن فوتبال …

    شرمنده طولانی شد ,ازتونم تشکر میکنم برای این سایت فوق العاده ای که دارین

  111. احمد احمد

    درود بر تو دوست عزیز من الان ۲۹ سالمه ۱۰ ساله دبیر آموزش پرورشم کارشناسی ارشد مکانیک گرایش تبدیل انرژی امسال کنکور ثبت نام کردم میخوام فیزیک بخونم به نظر من تفاوت آدما ها تو ریاضی و فیزیک مشخص میشه و لا غیر.

  112. Mr. y Mr. y

    به نام خداوند بخشنده ی مهربان
    سلام و درود بر شما
    راستش پنج تا سوال داشتم اینکه زمان بر نیروی وزن اثر داره ؟؟
    منظورم اینه وقتی زمان رو ثابت یکنیم یعنی اینکه تمام قوانین فیزیک رو با استفاده از زمان ثابت کنیم باز هم جسمی مثل لیوان به زمین برخورد میکنه اونم بر اثر نیروی گرانش یا نه؟(مثلا اگر تندی زمان رو زیاد کنیم جسمی مثل لیوان با تندی زیاد به زمین میرسه)
    سوال دوم اینکه چرا بعضی از پدیده ها در حال حرکت هستند؟؟ (مثل نور که وقتی لامپ رو روشن میکنیم بدون اینکه کاری بکنیم پرتوی نور خود به خود حرکت میکنه)
    سوال سوم اینکه آیا واقعا نور به دام سیاهچاله میفته ؟؟؟ تا جایی که من میدونم انسان برای دیدن پدیده ها و اجسام ها به نور نیاز داره پس اگه نور از سیاهچله نمیتونه فرار کنه چطور دیدیمش؟؟؟(منظورم
    عکسی که از سیاهچاله توی سال 98 پارسال گرفتن)
    سوال چهارم اینکه آیا نور تنها پدیده ایی هستش که سرعتی بسیار زیاد داره یا نه ؟؟؟
    سوال پنجم نور ثابته ؟؟
    سوال هایی که من کردم یکم باهم ارتباط دارن.راستش خودمم جواب سوال هارو دقیق نمیدونم. موفق باشید.

  113. علیرضا محمودی علیرضا محمودی

    سلام
    بنده دانشجوی فیزیوتراپی دانشگاه تهران هستم.
    بنده هم با وجود علاقه بسیار زیادی که به فیزیک داشتم و حتی دورانی که بسیار در مسائل فیزیکی غرق بودم، مسائل فیزیک رو به صورت ذهنی حل میکردم، اما به دلیل جو روانی و البته نگرانی هایی که والدین بنده از وضعیت اقتصادی داشتند، وارد رشته تجربی و درنهایت فیزیوتراپی شدم. حالا قصد دارم بعد از پایان یافتن رشته فیزیوتراپی در مقطع لیسانس وارد رشته فیزیک و درنهایت اختر فیزیک بشم. میخواستم اولا بدونم که آیا امکان وارد شدن به رشته اختر فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد از رشته بنده وجود داره؟ اگر وجود داره، راه حلش چیه؟ و اگرهم باید دوباره کنکور داده و وارد دانشگاه بشم، شما چه منابعی(کتاب، سایت و…) برای بنده پیشنهاد میدید که هم بیشتر با رشته فیزیک و بعد هم با رشته اختر فیزیک آشنا بشم.

    • سید محمدمهدی موسوی سید محمدمهدی موسوی

      سلام خدمت شما. درمورد تغییر رشته توی مقطع ارشد تا جایی که اطلاع دارم مشکلی نیست. شما باید کنکور ارشد فیزیک بدید و موقع انتخاب رشته گرایش «نجوم و اخترفیزیک» رو انتخاب کنید. منابع کنکور ارشد رو گوگل کنید براتون میاره که از چه درس‌ها و مباحثی هست (شاید کتاب مدرسان شریف یا چیزهایی مشابه اون توی این مقطع خاص که می‌خواهید کنکور ارشد بدید کمک کنه). فقط دو تا نکته: اول اینکه متن این پست رو حتما یک‌بار دیگه با دقت بخونید که اگر احیاناً تصمیم دارید توی این زمینه ادامه تحصیل بدید انتخاب واقع‌بینانه‌ای داشته باشید! (من به‌شخصه اصلا توصیه نمی‌کنم کسی که بک‌گراند ریاضی نداره بخواد یهو توی مقطع ارشد وارد فیزیک بشه؛ چون برای کسایی که لیسانس رو هم فیزیک خوندن کار آسونی نیست حتی! چون خیلی راه‌های آسونتری مثل آموزش آنلاین وجود داره برای نجوم خوندن ) دوم اینکه اگر مصمم هستید برای اینکه ارشد فیزیک بخونید بهتره قبلش حتما بدونید که دقیقا توی چه قسمتی از نجوم و اخترفیزیک می‌خواید کار کنید (مثلا روی سیارات فراخورشیدی، روی دوتایی‌ها و …)؛ چون خیلی مهمه که بدونید اصلا آیا همچین موضوعی توی دانشگاه‌های ما بهش پرداخته میشه، و اگر آره، کدوم استادها توی اون زمینه و توی کدوم دانشگاه کار می‌کنن که شما بخواید سرمایه‌گذاری کنید تا اون دانشگاه‌ها رو بتونید قبول بشید. و یه چیز دیگه هم اینکه شاید بد نباشه توی این فرصت یه نگاهی هم به یه‌سری کتاب‌ها بندازید: مثلا کتاب الکترودینامیک و کتاب کوانتوم گریفیث، کتاب کیهان‌شناسی لیدِل، کتاب مقدمه‌ای بر فیزیک نجومی مدرن ِ کارول و اوستلی و …
      درنهایت امیدوارم تصمیم درستی بگیرید و موفق باشید :))

      • علیرضا محمودی علیرضا محمودی

        ممنون بابت توصیه های صمیمانه و دوستانتون
        حتما در این چند سال کتب رو مطالعه و با اطمینان درمورد این موضوع تصمیم خواهم گرفت.
        باز هم ممنون بابت پاسخگویی

  114. Fariba Fariba

    سلام
    میخواستم بدونم امکان ارتباط با ادمین سایت و یا کانال تلگرام وجود داره ؟
    چند تا سوال در مورد روش تحقیق بر روی یه پروژه دارم که میخوام ازشون بپرسم.
    خیلی ممنون میشم اگر یه راه ارتباطی داشته باشم
    خدانگهدار

  115. درسا عباس زاده درسا عباس زاده

    سلام من علاقه زیادی به رشته فیزیک دارم
    اما رشته فیزیک خیلی سخت و دشواره بازار کار هم نداره
    کدوم رشته های مهندسی هستن که ارتباط زیادی با فیزیک به خصوص فیزیک کوانتم دارن

    • سلام.
      شاید مثلا مهندسی لیزر. ولی این رشته‌ای نیست که توی مقطع لیسانس وجود داشته باشه.
      شما باید مثلا مهندسی برق یا یه چیز شبیه اون بخونید و برای ارشد برین دنبال مهندسی لیزر.

  116. sa6ye sa6ye

    سلام
    من هم علاقه زیادی به کیهان شناسی دارم.امسال کنکور تجربی دارم.خیلی حیف شد که امسال نميتونم وارد رشته فیزیک بشم. نظر خودم اینه امسال وارد کاردرمانی بشم بعد ارشد فیزیک نجومی شرکت کنم و تا دکتری ادامه بدم. سر فصل فیزیک نجومی و دیدم ب جز کوانتوم پیش نیازی نمیخواست که اونم میشه آنلاين یاد گرفت. دقیق نمیدونم از شما میخوام راهنمایی کنید.
    در کل علاقه زیادی به فیزیک دارم، عاشق حل مسئله ام. ولی چون در آخر میخوام کیهان شناسی بخونم نمیخوام وارد جزئیات دیگه فیزیک بشم.
    نميدونم اینطوری موفق میشم یا اگه لازمه از کارشناسی فیزیک شروع کنم
    ممنون

  117. sa6ye sa6ye

    اینم بگم تو دوره ابتدایی تو آزمونی شرکت کردم که واسم دعوت نامه اومد که بعد از يه سری مطالعات برم کانادا و جبر بخونم. خانوادم رضایت ندادن.
    حالا نمیدونم چه آزمونی بود، ولی به نظر خودم من بهتره نجوم رو تو به کشور دیگه ادامه بدم. به نظرتون بمونم بهتره یا اینکه تو دانشگاه خارجی تحصیل کنم
    نمیخوام استعدادم هدر بشه
    ممنون

  118. علیرضا علیرضا

    سلام و وقت شما بخیر من امسال کنکور دارم و حقیقت مدت زیادی هست که دچار افسردگی هستم و دارو مصرف میکنم امسال نتونستم اونقدری که باید درس بخونم اما در حد متوسط مطالعه داشتم…فیزیک دبیرستان همیشه متوسط رو به بالا بودم و نمره کاملی میگرفتم و در حد متوسط علاقه به خود فیزیک دارم و در حد بالا به ریاضیات … فقط کمی شک و تردید دارم که واقعا میتونم به موفقیت خوبی در این رشته دست پیدا کنم منظورم از نظر تحصیلی در خود دانشگاه هست و اینده شغلی در حد استاد دانشگاه ودبیر دبیرستان هم خوبه بنظرم

    • سلام.
      به نظر من بهترین کاری که میشه انجام داد الان اینه که تا زمان کنکور حداکثر تلاشتون رو بکنید و در مورد انتخاب رشته و بقیه جزئیات بعدا فکر کنید.
      تا اون موقع هم ایشالله حالتون بهتر شده.
      چیزی که الان مهمه اینه که شما بتونید بهترین عملکرد خودتون رو سر جلسه کنکور داشته باشین. بعدا که نتایج اعلام شد میشه بحث کرد که بهترین انتخاب برای شما چی می‌تونه باشه.

      موفق باشید

  119. فاطمه فاطمه

    سلام من امسال کنکوردارم و اولین انتخابم برا رشته فیزیکه فیزیکو خیلی دوس دارم و اطمینان دارم که میتونم همراه دوس داشتنش اراده و پشتکار هم داشته باشم کتابای متفرقه برا تقویت فیزیکم خوندم ولی بعضیا میگن اگه کنار رشته فیزیک یه مهندسی بخونی خیلی احتمال موفقیت توش بیشتره نظر شما چیه؟ البته اینکه تو کدوم دانشگاه فیزیک بخونی هم مهمه؟ از نظر تحصیل تو خارج

    • سلام.
      فیزیک، پیتزا نیست که بشه در کنارش یه سیب زمینی یا سالاد هم سفارش داد!
      منظورم اینه که به این راحتی‌ها نیست که در کنار فیزیک، مهندسی هم خوند. چه از لحاظ قوانین آموزشی، چه از لحاظ حجم کار، تحصیل هم‌زمان در دو رشته کار آسونی نیست.
      در مورد دانشگاه هم فکر کنم در کامنت‌های این پست چندتایی رو اشاره کردم.

      • سونیا موسوی سونیا موسوی

        سلام.
        میشه از رشته تجربی هم فیزیک خوند.من خیلیییی علاقه دارم ولی رشتم تجربیه

  120. حسین حسین

    سلام من امسال کنکور دارم بین انتخاب دبیری فیزیک و خود رشته فیزیک مشکل دارم اگه دبیری فیزیک بردارم میتونم بعد از گذراندن دوره دبیری یکی از گرایش های فیزیک رو برا ادامه تحصیل بخونم

    • سلام. برای ادامه تحصیل فکر نکنم مشکل جدی پیدا کنید.
      فقط اینکه اگه ممکنه تعهد به خدمت داشته باشین و بعد از اتمام تحصیلاتتون حتما باید در آموزش و پرورش درس بدین.

  121. Alireza Alireza

    سلام. من امسال کنکور دارم و به فیزیک خیلی علاقه دارم. (در دوران دبیرستان کتاب ابرفضا از میچیو کاکو رو خودنم و از اونجا علاقه ام بیشتر شد) درواقع تا حدودی میدونم اگر رشته فیزیک رو انتخاب کنم چه چیزی در انتظارمه, از اونجایی هم که به رشته های تحقیقاتی و علوم پایه در ایران خیلی بها داده نمیشه, برای پیشرفت نیازه که مهاجرت کنیم. ولی از چند نفر شنیدم که اپلای رشته فیزیک خیلی سخته و دانشجوی فیزیک از ایران رو خیلی سخت قبول میکنن. میخوام بدونم این درسته؟ برای خودتون و یا دوستانتون همچین اتفاقی افتاده؟
    ممنون از مطالب مفیدتون

    • سلام.
      پذیرش در دانشگاه‌های خارجی بیشتر از هر چیزی به توانایی‌ها و سابقه‌ی علمی شما بر می‌گرده و چندان وابستگی به رشته تحصیلی نداره.
      البته ممکنه در برخی از گرایش‌های حساس مثل فیزیک هسته‌ای به شما ویزا برای ورود به کشور مذکور ندن.

  122. Ali Ali

    سلام ، میخواستم بدونم کسی که فیزیک شریف بخونه برای ادامه تحصیل در رشته اخترفیزیک میتونه بورس خارج از کشور بگیره یا نه؟؟؟

    • سلام. هر کسی که درست حسابی درسشو بخونه می‌تونه برای ادامه تحصیل بره خارج! ربطی به شریف یا اخترفیزیک نداره.
      شما باید یک سری ویژگی‌ها داشته باشید تا در دانشگاه‌های خارج از کشور برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری پذیرفته بشید.
      معمولا تحصیل در مقطع دکتری شغل به حساب می‌آد. یعنی عمده بچه‌هایی که بیرون از ایران دکتری میگیرن هر ماه حقوق میگیرن و مبلغش به قدری هست که زندگی با رفاه متوسطی رو برای شخص به ارمغان بیاره.

  123. Mt Mt

    سلام،
    من میتونم مطالعه علوم رو به دو قسمت تقسیم کنم؟
    عده ای از مسیر لذت میبرن و مثلا دوست دارن که مسائل ریاضی رو با روش های جدید و خلاقانه حل کنن و یا تد حدودی دوست دارن پای درس ها و شگفتی های ریاضی بشینن.
    عده ای در مطالعه هدف دارن و از رسیدن به هدف لذت میبرن.مثلا از اینکه عالم رو بشناسن لذت میبرن و تا شناخت عالم حاضرن هر سختی رو به جون بخرن.مثلا ممکنه فلسفه بخونن برای اینکه ساختار انتزاعی عالم رو بفهمن چندین سال روزی چند ساعت مطاله کنن در حالی که مطالعه بیش از دو ساعت اون براشون زجره… اما تهش لذت میبرن.
    حالا میشه بگید چرا باید فیزیک رو انتخاب کنیم؟چون که نه پراکندگی، وسعت و عالم انتزاعی ریاضیات رو نداره.و این یعنی اگر اینجوری از مسیر لذت میبرید و میتونید تو ریاضیات بیشتر حال کنید چرا باید برید فیزیک.
    و هم اینکه درک در فلشفه بیشتره.
    حالا شاید بگید خب چه ربطی داره،چون کسی که میره فیزیک هم از گسیر لذت میبره هم از هدف…
    اما نه….
    من تقریبا لذت مطالعه علوم رو از نظریه کارل یونگ(روانشاس) برداشتم.
    و اون تو کارکر های mbti میگه که اگر کارکرد اولتون ti(منطق درون ریز) باشه و به عبارنی از مسیر منطقی و جذاب علم لذت ببرید کار کرد دومتون نمیتونه ni باشه تا از هدف لذت ببرید.و بالعکس.
    به عبارتی اگه شما لذت اولی رو دوست دارید،دومی رو نمیتونید به اندازه اون دوست داشته باشید واگه دومی رو دوست دارید نمیتونید اولی رو به اون اندازه.
    حالا…
    ما از صحت نظریه کارل یونگ اطلاع نداریم و ممکنه تناقض داشته باشه…..
    همین که این اتفاق افتاده(این که افراد با عشقی بیشتر از همه چیز فیزیک میخونن(البته به گفته خودشون))یعنس اینکه این نظریه یه یه مشکلی داره یا یه مکمل میخواد یا من دارم اشتباه تفسیرش میکنم و…
    پس اونایی که فیزیک میخونید و لذت میبرید،اگه میشه از تحربیاتتون بگید.

  124. م. بلوری م. بلوری

    سلام آقای کریمی
    خیلی ممنون از مطالب خوبتون
    یه سوال داشتم البته یکم شخصی میشه
    شما خودتون توی ایران درس خوندید یا توی خارج؟
    اگه تو ایران خوندید تو کدوم دانشگاه؟
    چون تو سایتها میگن که رشته فیزیک رو اصلا توی ایران نخونید چون فقط یه مشت حفظیات میکنن تو کله تون
    بعد یه سوال دیگه شما تا حالا تونستید نظریه یا کشفی در فیزیک داشته باشید؟

    • سلام.
      من لیسانس و فوق‌لیسانسمو توی دانشگاه شهید بهشتی تهران گرفتم. بعدش برای دکتری به دانشگاه Aalto در فنلاند اومدم.
      این حرف درستی نیست که توی ایران فیزیک نخونید یا اینکه مثلا یه مشت حفظیات میکنن تو کله‌تون :)) حرف بی‌اساسیه.
      دانشگاه‌های مطرح ایران جزو دانشگاه‌های خوب هستن برای اینکه کسی لیسانس فیزیک بگیره.
      رسیدن به یک نظریه یا کشف بزرگ توی فیزیک اصلا کار ساده‌ای نیست! بسیار زمان‌بر هست و نیاز به خیلی چیزها داره.
      آدم‌ها در مقطع دکتری شروع به کشف‌های خیلی خیلی کوچیک می‌کنن. گاهی وقتا ممکنه تحقیقاتشون تبدیل به یک جریان بشه و بعد از سال‌ها از دلش یه نظریه بیاد بیرون.

  125. رضا رضا

    سلام عباس آقای عزیز
    ممنون که تجربیاتت رو در اختیار همه میذاری.
    من تو دوره دبیرستان و تا مقطع انتخاب رشته کنکور عاشق فیزیک بودم ولی به علت فشار اطرافیان مهندسی برق خوندم. الان هم زیاد ناراضی نیستم حداقل با مدرک مهندسی برق که به خاطر بی انگیزگی و ندانم کاری با معدل پایین و به سختی به دستش آوردم یه شغلی پیدا کردم که جوابگوی هزینه های زندگی هست.
    بعد از ده سال کار کردن فکر همیشگی ادامه تحصیل رو دارم عملی می کنم و الان دانشجوی فوق لیسانس مخابرات سیستم هستم. معدلم شش هفت نمره از معدل کارشناسیم بیشتره! (اینو گفتم که مشخص بشه الان چقدر انرژی و تلاش بیشتری نسبت به دوره کارشناسی دارم.)
    به دلیل علاقه شخصی به موضوعات محاسبات کوانتومی روی آوردم اما می بینم که لازم هست که آدم مکانیک کوانتومی رو هم تا حدودی بدونه تا از محاسبات کوانتومی و رایانه های کوانتومی و الگوریتم های کوانتومی و اینترنت کوانتومی و مخابرات کوانتومی و رمزنگاری کوانتومی و … سر در بیاره. به نظر شما الان همزمان میتونم به یادگیری فیزیک، در حد لازم، بپردازم؟ یا اینکه باید در رشته فیزیک تحصیل کنم؟ اگر قراره توی دانشگاه رشته فیزیک رو بخونم آیا با تکیه بر لیسانس مهندسی برق مخابرات و فوق لیسانس مخابرات سیستم میتونم در مقطع ارشد فیزیک مشغول به تحصیل بشم و یادگیری مناسبی داشته باشم یا اینکه باید کارشناسی فیزیک بخونم برای فهم مطالبی که عرض کردم؟ هدفم اینه که بتونم مسایلی که در مهندسی باهاش موجه هستیم رو با برنامه نویسی برای کامپیوتر کوانتومی حل کنم، مثلا برنامه پایتون برای کامپیوتر کوانتومی D’Wave در زمینه یادگیری ماشین و بهینه سازی و … بنویسم و از این جور کارها. آیا پیشنهادی در این زمینه برام دارید؟

  126. SHAYAN SHAYAN

    سلام و خسته نباشید…من امسال کنکور دادم وامیدوارم به هدفم که فیزیک دانشگاه شریفه برسم اگه هم نرسم سال بعد میرسم حتما…البته که هم به ریاضیات و هم به فیزیک علاقه دارم و شاید مهمترین دلیلم برا انتخاب این رشته همین باشه….اما متاسفانه با هر کسی صحبت میکنم منو بسیار دلسرد میکنه و میگه هیچ آینده ای نداره….شما به شخصه از وضعیت زندگیتون به عنوان یه فیزیکدان راضی هستین؟؟؟ و آیا به کسی مثل من که علاقه داره به این رشته توصیه میکنین که همینو انتخاب کنم ؟؟؟ و در اینصورت با تلاش میشه موفق شد و زندگی خوب و راحتی داشت؟؟؟؟ یا در هر صورت آخرش پولی نداره ؟؟؟

  127. شاهین شاهین

    سلام من همین امروز رتبم اومد ۲۱۰۷ تجربی اما من پشیمون شدم و می‌خوام فیزیک بخونم اما میگن که از تجربی نمیشه.درسته یانه!؟

  128. hoveizi hoveizi

    یه راهنمایی لطفا
    با سلام و احترام
    کسیکه کارشناسی فیزیک را گذرانده باشد بنظر شما بهتر است در صورتیکه بتواند در آزمون استخدامی شغل دبیری و هواشناسی شرکت کند کدامیک را مناسبتر میدانید
    لطف میکنید چنانچه اطلاعاتی داردید اینجانب را راهنمایی کنید.

    • سلام
      انتخاب شغل کامل بستگی به روحیات شخص داره. ممکنه کسی به دبیری اصلا علاقه‌مند نباشه یا ممکنه کسی حال و حوصله کار توی اداره هواشناسی رو نداشته باشه.
      در عمل، انتخاب شغل بیشتر از هر چیزی به روحیات و ویژگی‌های شخصی هر کسی بستگی داره.
      به نظر من توی ایران کاری بهتره که حقوقش بیشتره و امنیت شغلی داشته باشه.

  129. ساجده ساجده

    سلام خسته نباشید میخواستم ببینم چطور و از چه طریقی میتونیم توی دانشگاه فیزیک کوانتوم بخونیم اصن همچین رشته ای هست من هر چه قدر دنبالش گشتم پیدا نکردم ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام.
      ببینید چه‌طوریه که مثلا شعر فارسی رو میشه به دو دوره قبل نیما و بعد از نیما تقسیم کرد، فیزیک هم تقریبا این شکلیه.

      «فیزیک کوانتوم» یک گرایش خاص از فیزیک نیست. یک تقسیم‌بندی کلی وجود داره که فیزیک رو به دو دوران کلاسیک و مدرن تقسیم می‌کنند. فیزیک مدرن بر اساس فیزیک کوانتومیه. برای همین هر کسی که فیزیک می‌خونه، حداقل دو تا درس به اسم مکانیک کوانتومی۱و۲ در دانشگاه می‌گذرونه.

      به این نوشته نگاه کنید:
      پیشنهاد‌هایی برای یادگیری مکانیک کوانتومی!

  130. عرفان عرفان

    سلام خسته نباشین به نظرتون لیسانس ریاضی بگیرم بعد تو فوق فیزیک انتخاب کنم بهتر نیست؟

  131. رضا رضا

    سلام
    من الان ۲۹ سال سن دارم و داروسازی خوندم.میخوام از اول دوباره فیزیک بخونم.به نظرتون دیر نیست؟امکان موفقیت وجود داره؟و تصمیمم هم اینه که کاملا حرفه‌ای پیگیر باشم نه صرفا جهت علاقه و گذراندن وقت

    • سلام.
      جواب دادن به سوال شما بر اساس سنتون و رشته‌ای که خوندین اصلا آسون نیست. جواب کلی اینه که هیچ موقع برای انجام کاری دیر نیست به شرطی که شما شرایطش رو داشته باشی.

  132. نجفی نجفی

    سلام سطح علمی دانشگاه فردوسی برای رشته فیزیک چطوریه؟

    • سلام. برای انتخاب دانشگاه برای کارشناسی فیزیک به نظرم این ترتیب خوبه:
      شریف، بهشتی، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی اصفهان، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد.

  133. سولیا سولیا

    سلام.
    من تازه جواب انتخاب رشته امو گرفتم.
    فیزیک دانشگاه لرستان قبول شدم.
    موقع انتخاب رشته اصن به شهر فکر نکردم و خانواده ام اصرار داشتن که حتمن شهرای نزدیکو بزنم منم خرم آباد رو اولویت زدم بخاطر معدل بالام که18/11 بود قبول شدم.حالا واقعن با این حرفای شما دو دل شدم.یعنی درس خوندن تو دانشگاه لرستان رشته فیزیک هیچ اینده ای نداره.؟ممنون میشم جوابمو از طریق ایمیلم بدین

  134. AVN AVN

    سلام . از توضیحات کامل شما سپاس گزارم . در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان حدود نیمی از دانشجویان دکترای پیوسته با فاند به دانشگاه های خارج کشور انتقالی میگیرند(برای مقطع دکتری) . و از لحاظ اعتبار مشکلی ندارد . اما سوال من این هست که رشته فیزیک در خارج از کشور هم مانند ایران مظلوم واقع شده یا شغل و درآمد خوبی دارد؟
    با تشکر از شما

    • سلام. کلا علوم‌پایه در برابر بقیه چیزها امنیت شغلی کمتری داره. اما خب مقایسه هر شغلی با شغل دیگه و هر کشوری با کشور دیگه دقت زیادی نیاز داره.

  135. جواد جواد

    سلام
    من لیسانس عمران دارم.
    موقع انتخاب رشتم ترسیدم بزنم فیزیک. البته با اون رتبه باید فیزیک آزاد میخوندم، که به نظر اونموقعم کار غلطی بود.
    الان تو یه سال میشه خوند و ارشد فیزیک قبول شد؟
    و چند تا سوال اینکه فیزیک با مهندسی فیزیک چه فرقی داره؟
    و اینکه چی بخونم واسه قبولی تو یه دانشگاه معمولی تو تهران؟

    • سلام. شدن که میشه.
      در عمل فیزیک با مهندسی فیزیک یا فیزیک‌مهندسی هیچ فرقی نداره جزو یکی دو درس متفاوت.

      باید هر چیزی که تو کنکور ارشد فیزیک میاد رو بخونید!

  136. Mech Mech

    سلام،من رشتم مکانیکه میخاستم اسم کتابها و واحدهایی که برای ریاضیات میگذرونید رو بدونم، ممنون

  137. ستاره ستاره

    سلام امروز فهمیدم که فیزیک قبول شدم اولش خوشحال بودم اما یکم که گذشت کم کم ناراحتیم شروع شد چون دوستم بهم گفت ررشته ی مسخره ایه!خیلی خورد تو ذوقم من همیشه عاشق فیزیک بودم و همینطور ریاضیات و همیشه با خودم میگفتم که فیزیک هسته ای بخونم اما الان که همه میگن بازار کار نداره و این حرفا چون روزانه قبول شدم نمیتونم سال دیگه کنکور بدم الان نمیدونم چیکار کنم یکم راهنماییم میکنید؟ یا یکم امید…

    • سلام. من حدس می‌زنم که شما قبلا هم به این مسئله فکر کردین!
      به هر حال امروز تقریبا هیچ رشته‌ای چندان بازار کار تضمین‌ شده‌ای نداره توی ایران! برای همین من نظرم اینه که توی این آشفته بازار، آدم چیزیو بخونه که دوست داره و واقعا از انجام دادنش لذت می‌بره!

      امیدوارم پیروز باشین

  138. مهسا مهسا

    سلام خسته نباشید. من جایی شنیدم که مطالعه کتاب های هالیدی کاری که مقطع کارشناسی میکنه رو انجام میده. خواستم از شما بپرسم که درست هست یا نه؟ و اگر چیز دیگه ای هم لازمه میشه بفرمایید؟ من علاقه وحشتناکی به فیزیک دارم و توش استعداد دارم ولی به خاطر مسائل مالی مجبور شدم کنار بذارم و برم دنبال رشته ی دیگه. اما دوست دارم خودم مطالعه آزاد داشته باشم و مثل کسی که این رشته رو در دانشگاه دنبال می کنه توش تخصص پیدا کنم. لطفا کتاب هایی که باید بخونم معرفی کنید. تشکر

  139. رها رها

    سلام خسته نباشید. من امسال مدرک کارشناسی نرم افزارم رو میگیرم و دوسدارم برای ارشد فیزیک گرایش نجوم و اخترفیزیک بخونم . باتوجه ب این ک لیسانس فیزیک ندارم میشه بگید چه کتاب هایی رو برای کنکور بخونم که مفید باشه؟ در حدی که بتونم قبول بشم.

  140. سارا سارا

    سلام آقای کاریزی.من دانشجوی فیزیک بهشتی هستم و بسیار علاقه مند به این که برای کارشناسی ارشد اپلای کنم.به همین خاطر در تلاشم که بتونم مقاله بنویسم اما حقیقتا نمیدونم از کجا شروع کنم ،مخصوصا با اطلاعات محدود یک دانشجوی کارشناسی!ممنون میشم اگر پیشنهادی دارید کمکم کنید.

    • سلام. راستش سوال سختیه.
      پیشنهاد می‌کنم به موضوعی که علاقه‌مند هستین در مرتبه اول کاملا مسلط بشین.
      بعدش سراغ یکی از اساتید دانشکده‌تون برین و با اون یه پروژه انجام بدین پیرامون اون موضوع.

  141. عرفان عرفان

    سلام
    شما برای یک دانشجوی فیزیک، یادگیری متمتیکا رو پیشنهاد میکنید یا میپل؟ آیا توصیه دیگری در این زمینه دارید؟
    پیشاپیش از پاسخگوییتون سپاسگزارم

  142. Fatemeh zahra Fatemeh zahra

    سلام واقعا ممنون بابت مطالبی که در اختیار ما گذاشتید
    مخصوصا قسمت هایی که راجب اشتباهات دوران کارشناسی بود من ترم یک فیزیک هستم و بدونی که متوجه باشم داشتم این اشتباهات رو میکردم.
    راستش رو بخواید من تا سال یازدهم رشته تجربی بودم اما وقتی با فیزیک آشنا شدم بر خلاف مخالفت های شدید خانواده ام رفتم ریاضی یه جورایی سال کنکورم به جای این که تمرکزم روی درس خوندن باشه بیشتر به بحث با خانواده گذشت
    حتی الانم که ترم یک فیزیک هستم خانواده سعی دارن منو تحت فشار بزارن تا تغییر رشته بدم
    اما من هدف دارم و براش هر کاری میکنم حتی اگه نتونم در آینده کار تضمین شده ای داشته باشم مهم نیست سعی میکنم از الان در کنار درسم کاری یاد بگیرم چون به هر حال منم مثل خیلیای دیگه از نظر مالی جز خانواده ای با وضع مالی متوسط هستم
    امیدوارم بتونم گرایشی رو که هم استعدادش و هم علاقه اش را دارم پیدا کنم.
    ممنون ازتون

  143. SR SR

    سلام. ممنون بابت مطالب عالیتون.
    من دانشجوی ترم سه مهندسی مکانیک هستم. ولی حقیقتا علاقه ی اصلیم فیزیک بوده. دوراهی ای که ذهنم رو به شدت مشغول کرده اینه که در کارشناسی ارشد به فیزیک تغییر رشته بدهم یا مکانیک را ادامه بدهم و در کنارش به مطالعه ی فیزیک به صورت خودآموز بپردازم.
    اینطور نیست که به مکانیک علاقه نداشته باشم، ولی همواره علاقه ی اصلیم فیزیک بوده. به نظر شما کدوم راه درسته؟
    امکانش هست دو رشته رو خوند؟
    یا هر راه دیگری؟
    ممنون از شما

  144. نورا نورا

    سلام
    من واقعاا علاقه زیادی به شناخت این جهان و قضیه فضا زمان و این جور چیزا دارم،اینکه بشینم ساعت ها فک کنم بهم آرامش میده،واقعا عاشقشم♥
    بعد میخواستم ببینم خوندن فیزیک در دانشگاه (هم چهارسال اول هم سالهای بعدچون این مبحث هایی که من علاقه دارم بهشون در اخترشناسی هست…) چقدر به علاقه من واقعا نزدیکه؟ درسته ک من به خاطر علاقه بیش از حد فقط به این موضوعات برم فیزیک دانشگاه بخونم؟؟؟

      • sharareh sharareh

        سلام راستش من در دوره ای از زندگیم هستم که باید انتخاب کردن رو شروع کنم بین پزشکی و فیزیک میخوام یکیو انتخاب کنم علاقم به پزشکیو میشه گفت ۲۵درصد و علاقم به فیزیک ۹۰درصد اگر پزشکی رو انتخاب کنم یعنی پول برام مهم بوده و اگر فیزیک رو یعنی علاقم و علم..با خودم گفتم شاید بتونم هردو رو باهم داشته باشم بنظر شما ممکنه؟؟
        بنظر من هدف باید چیزی باشه که بعد از مرگ اونو با خودمون بتونیم ببریم ..میخوام هدفم همچین چیزی باشه..که اگر فیزیک رو انتخاب کنم میخوام اموزشش باشه که بتونم دانشجوهای خوبی داشته باشم و اگر پزشکی رو انتخاب کنم هرگز نمیخوام با مرگ بجنگم میخوام که بتونم هم نوعانم رو از درد نجات بدم و کمک کنم مثلا کمک مالی و سلامتی بخشیدن..اگر فیزیک رو انتخاب کنم اونقدر درامدش خوب نیست که بتونم کمک کردن رو انجام بدم اما میتونم اموزش بدم چیزیو که خیلی دوس دارم بنظر شما چیکار کنم ؟؟

  145. فائزه فائزه

    منم اومدم فیزیک
    اما فیزیک فیزیک دبیرستان نیست … بازار کار افتضاح برای علوم پایه تو ایران مجبورم کرد انصراف بدم و وقتم رو صرف ی رشته با بازار کار بهتر کنم

  146. ali ali

    سلام خسته نباشید
    ممنون از متنتون
    من از کودکی با مستند علاقه مند شدم ولی الان واقعا عاشق فیزیم هستم و مخصوصا حل مسيله
    البته علاقه اصلی من فیزیک نظری هست و مشکلی به حل مسیله ندارم
    تنها مشکل من ترس از بازار مار هست و میخواستم بپرسم شرایط اپلای چه گونه هست و اینه واقعا میشه از ایران به مقاطع بالا فیزیک در سطح جهانی رسید؟

  147. محمد محمد

    سلام من رشته تجربی هستم میشه از این رشته فیزیک خوند

  148. پرنیا پرنیا

    سلام
    من توی رشته معماری دارم تحصیل میکنم و به احتمال زیاد توی دانشگاه طراحی صنعتی یا معماری بخونم.
    اما به این معتقدم که موفقیت توی آینده صرفا در گرو فارغ التحصیلی در یک رشته خاص نیست و پیش نیاز ها و توانایی های خیلی مهم تریو میخواد. از جمله دانش اقتصادی ،آمار ، درک تکنولوژی و…
    حالا من برای خودم دونستن فیزیک رو یک نیاز میدونم و سوالم اینه که برای یاد گیری فیزیک میشه به کلاس های انلاین و کتاب های مختلف تکیه کرد و توانایی علمی لازم رو بدست اورد یا تنها راه مطمئن تحصیل در دانشگاهه؟

  149. جواد جواد

    سلام خسته نباشید،چقدر از واحدهای این رشته با واحدهای رشته مهندسی مشترکه،ایا اصلا نقطه اشتراکی هم داره یا نه اگر داره چقدر.

  150. امیرم امیرم

    کلی کامنت تایپ کردم اخرشم پاک کردم
    سلام به همگی‌ درود بر آقای کاریزی
    من دانشجوی ترم دوم! مهندسی صنایع هستم
    رشته من اقیانوسی از رشته هاست ولی به عمق یک متر
    علاقه هم دارم حقیقتا ولی دوس داشتم توی یک رشته علوم پایه “تخصص” کسب کنم … فهم عمیقی هم از ریاضیات و فیزیک بطور کلی دروس تخصصیِ پنبه‌گونه!ی دبیرستان داشتم و توی دانشگاهم دارم
    راستش مطالبتون رو دقیق خوندم اما تغییری نکردم
    من به علوم پایه علاقه دارم چه فیزیک چه شیمی و چه ریاضی و حتی زیست … کاری‌هم با سختیش‌ندارم من الان وسط یه چهارراه! قرار دارم و نمیدونم کدوم وری برم
    خودتون هم میدونید مشاور ها فقط واسه گذروندن وقت و حس مامانبزگانه!ی خودشون نصیحت و برنامه میدن
    شایدم مشاور خوب به پست من نخورده ولی دل خوشی ازشون ندارم
    امید وارم شما یه چیزی بگید
    چی باعث شده شما بین شیمی و فیزیک فرقی بزارید که مسیرتون پی فیزیک رفته … علاقه؟ پرستیژ؟ یا چی
    مسلما علاقس حالا منکه به همشون علاقه دارم چی ؟
    هرکاری هم بگید‌کردم به عنوان مهمان توی دانشگاها رفتم
    در محیط کاری هر چهارتا قرار گرفتم
    با فیزیکدانان و شیمیست و خلاصه با (کله گنده کلمه‌ی زشتیه) با خوبای رشته ها هم کلام به کلام شدم
    مثلا توی زیست با استاد حسن انتظاری متخصص ژنتیک
    استاد بیوشیمی و فعال در آز.تشخیص پزشکی نشست و برخاست داشتم و دارم … یه راهی نشون بدید

  151. کوروش کوروش

    سلام و خسته نباشید به استاد
    من یازدهم هستم و برنامه نویسی کار می کنم
    اما از طرفی هم به علوم پایه علاقه دارم ((مورتیمر و هالیدی مطالعه کردم )) و چون که برنامه نویسی کار میکنم فکر کنم دو یا سه سال دیگه بتونم درامدی از این راه داشته باشم، برای همین بنظرتون رشته فیزیک برم خوبه ؟!!
    از نظر این که شاید درامدم از راه برنامه نویسی اوکی باشه و نگرانی درامد نداشته باشم ؟!!

  152. فاطمه فاطمه

    سلام ممنون از شما یک سوال اولویت بندی گرایش های فیزیک به چه صورته مثلا ماده چگال در چه جایگاهیه منطورم از نظر رتبه بندی قبولی صرف نظر از بحث علاقه و اینکه شغل خوبی برای فارغ التحصیلای این گرایش ( ماده چگال ) وجود داره؟

  153. محی محی

    با سلام طول مدت تحصیل در دکترای فیزیک هسته ای
    چند ساله ؟!

  154. فاطمه فاطمه

    سلام
    من دانش آموز پایه نهم هستم و تصمیم دارم در دبیرستان رشته ریاضی فیزیک بخونم و فکر میکنم خیلی به رشته فیزیک علاقه دارم و قصد دارم در دانشگاه رشته فیزیک و بعد گرایش هسته ای اون رو برای کارشناسی ارشد و دکتری رو مطالعه کنم .
    اما یک موضوعی که خیلی راجع بهش فکر میکنم جایگاه شغلی ، درآمد ، هستش .
    به نظر تون برای کسی که مقطع دکتری رو در این رشته در کشوری مثل امریکا و کانادا دریافت کرده در ایران برای او شغل هست ؟
    سپاسگزارم اگر دیدگاهتان رو برام بنویسید .

    • سلام.
      با دکتری فیزیک هسته‌ای احتمال زیاد شغل پیدا میشه. اما مشخص نیست چه شغلی و با چه کیفیتی.
      از طرف دیگه فیزیک گرایش‌های بسیار زیادی داره و هسته‌ای فقط یکی از اون‌هاست و جامع‌ترینشون نیست!

  155. سجاد سجاد

    درود
    من پایه دهمم و حدود یکساله با رشته فیزیک آشنا شدم. و واقعا به فیزیک نظری و کیهان شناسی(هر جفتشونو دوست دارم). و از نظر مالی اوکیم و اصلا به فکر موقعیت شغلی مرتبط نیستم. فقط علم.
    از نظر هوشیم خوبم. خانواده ام اصرار دارن که رشته کامپیوترو بخونم(استعداد دارم و ازش بدم نمیاد). من تنها تردیم سر رشته فیزیک اینه که یه علاقه زودگذر نباشه و واقعا بهش علاقه داشته باشم(مطالعه ازاد درباره فیزیک و نجوم زیاد دارم و بین دروس دبیرستانم فیزیکو ریاضیو بیشتر دوست دارم) از نظرتون چجوری بفهمم علاقه واقعیمه و تغییر رشته نمیدم؟؟؟

    • سلام.
      پیشنهاد می‌کنم که صبور باشید و موضوعات مختلفو تجربه کنید.
      می‌تونید کتاب‌ها و کلاس‌های پیشرفته‌تر فیزیک رو ببینید. بعد اگه تونستید مسئله‌های سخت رو حل کنید و از این کار ناراحت نشدین میشه گفت که علاقه دارین.

  156. مبینا مبینا

    سلام روزتون بخیر
    میشه از طریق کنکور تجربی وارد رشته فیزیک شد یا دانشگاه ازاد فرقی نداره

  157. عارف عارف

    سلام
    این که با یک شب میتونستین نمره 19/5 بگیرین کمی عجیبه
    نابغه بودین یا به جز شما بقیه هم میتونستن؟

  158. فرناز فرناز

    من 4 سال در دانشگاه الزهرا رشته فیزیک خوندم. ترم دوم افتادم دنبال کار های تغییر رشته به ریاضی چون واقعا ازش نا امید شده بودم و فکر میکردم اوکی این که فقط ریاضیه! تغییر رشته امکان پذیر نبود و به ناچار ادامه اش دادم و در تمام طول تحصیلم با شب امتحان خوندن نمرات خوبی گرفتم و رشته فوتونیک رو بدون کنکور در همون دانشگاه قبول شدم. متاسفانه جو گیر شدم و 3 سال دیگه هم درس خوندم و فارغ التحصیل شدم. الان موسیقی تدریس میکنم ووقتی فکر میکنم 6 سال از زندگیم رو صرف کاری کردم که الان ازش استفاده ای نمیبرم حس بدی بهم دست میده! چون حتی تو درس هام اونقدر عمیق نشدم که بتونم تدریسشون کنم و یا کار مرتبطی براش پیدا کنم و برای رشته فوتونیک هم نمدونم اصلا کاری هیت یا نه…

  159. Yas Yas

    هر روز بخاطر تموم شدن دوران کارشناسیم در رشته فیزیک هسته ای خداروشکر میکنم.و امیدوارم دیگه هیچ کسی به سرنوشت من دچار نشه…. یه کابوس بود یه کابوس وحشتناک!!

  160. SOMEONE WHO LIKES PHYSICS SOMEONE WHO LIKES PHYSICS

    سلام
    من از چهارم دبستان حس کردم که حرکت اجسام و هر چیزی که تو طبیعت اتفاق میوفته مثل مغناطیس برام جذابه و عاشق فیزیک شدم من به زور رفتم تجربی ولی سال اخر کنکور به این نتیجه رسیدم که من نمیتوتم دنبالش نرم 🙂 واقعا دوسش دارم ریاصی هم خیلی دوست دارم گاهی اوقات ممکنه نمره کمی ببرم
    ولی امیدوارم یه فیزیکدان خوب بشم 🙂

  161. Elham Elham

    سلام
    یه جایی اشاره کردین که با دیدن کورس های کوانتوم نمره های خیلی خوبی گرفتین؛ میتونم بدونم این کورس ها برای چه کسی و از چه منبعی بودن؟
    من قصد امتحان دادن ندارم البته (فارغ التحصیل ارشد هستم)، فقط دوست دارم بیشتر ببینم.

  162. یاسی یاسی

    سلام وقتتون بخیر بنظرتون مهمه فیزیک کارشناسی رو چه دانشگاهی بخونیم ؟ اگه شما میخاستین بین صنعتی اصفهان و خواجه نصیردین طوسی یکی رو انتخاب کنین کدومو انتخاب میکردین ؟

  163. تابان تابان

    سلام بنظرتون رشته فیزیک تو دانشگاهای تاپ بهتره یا دکتری پیوسته فیزیک تو دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان؟ واقعا موندم چیکار کنم، چون هدفم مهاجرته ولی الان نمیدونم دکتری پیوسته برم یا فیزیک عادیو تو دانشگاهای تاپ بخونم

    • سلام. من توی یکی از ویدیوهام در مورد این حرف زدم. جمع‌بندیم اینه که دکتری پیوسته خوب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.