لیسانس فیزیک با بیژامه!

یادمه زمانی بچه‌هایی که می‌خواستند برند رشته‌ی هنر (دوم دبیرستان زمان ما، نظام یکمی قدیم!) معمولا از طرف خانواده نهی می‌شدند، چون که رشته ریاضی‌-فیزیک و علوم تجربی گزینه‌های نزدیک‌تری هستند برای «یه چیزی شدن» تا هنر. خونواده‌ها و مدارس کاملا مزدورانه سعی می‌کردند دانش‌آموز بیچاره رو متقاعد کنند که وارد رشته‌های ریاضی و تجربی بشه چون که آینده بهتری در انتظارش خواهد بود! توجیه اکثر خونواده‌ها هم این بود: «درسته که به موسیقی علاقه‌داری ولی برای اینکه بتونی کار گیر بیاری بهتره بری درس مهندسی بخونی (مثلا!) و اینکه تو می‌تونی در کنار ریاضی و فیزیک خوندن (توی مدرسه و بعد دانشگاه) ، موسیقی هم یاد بگیری ولی نمی‌تونی بری رشته‌ی هنر و بعد در کنارش ریاضی یا فیزیک یاد بگیری که!» مسئله این بود که انگار با رفتن به موسسه‌ای که موسیقی تدریس می‌کرد، یادگیری موسیقی امکان‌پذیر بود در حالی که خارج از محیط مدرسه و دانشگاه یادگیری ریاضی و فیزیک خیر. به نظر من این توجیه‌ها یکی از بدترین انتقام‌هایی بود که نظام آموزشی بیمار ما از علم گرفت. امیدوارم این طرز تفکر امروز از بین‌ رفته باشه چون که امروز واقعا میشه دانشگاه نرفت ولی ریاضی و فیزیک یادگرفت!

توی این پست قصد دارم نشون بدم که تمام دروسی که یک دانشجوی کارشناسی فیزیک میگذرونه رو بدون رفتن به دانشگاه میشه گذروند، حتی با کیفیت بالاتر! امروز با وجود آموزش آنلاین این امکان هست که شما توی خونتون، زیر کولر و با بیژامه بشیند و مکانیک کوانتومی یا الکترومغناطیس یادبگیرید، اون هم از بهترین اساتید بهترین دانشگاه‌های دنیا!

دانشگاه‌های معتبر جهان که کلاس‌های درس خود را رایگان از طریق وب منتشر می‌کنند.

دروس دانشجوهای فیزیک به سه دسته‌ی: ۱) دروس پایه ۲) دروس تخصصی ۳) دروس انتخابی تقسیم می‌شند که من سعی می‌کنم تا اونجایی که یادم هست لینک کورس‌‌(دوره)‌هایی که مرتبط با هر درس هست رو بذارم.

۱) دروس پایه:

Arizona State University , edX, MIT OCW

ترمودینامیک

edX(1) (2), MIT OCW, مکتب‌خونه

مکانیک آماری

John Preskill CaltechStanford ,(2) (1)  Coursera (1) (2) , MIT OCW, مکتب‌خونه, Perimeter

ریاضی‌فیزیک

MIT OCW(1)((2), Perimeter, مکتب‌خونه

الکترومغناطیس

,Arizona State University , مکتب‌خونه (1) (2), Stanford

مکانیک کوانتومی

مکتب‌خونه، (2)(1) Coursera, Stanford, UC Berkeley (1) (2), OxfordUC DavisPerimeter ,edX(1) (2), MIT

الکترونیک

Coursera

اخترفیزیک

PerimeterCoursera , edX

کیهانشناسی

Coursera ,StanfordedX, MIT OCWPerimeter، مکتب‌خونه (۱) (۲)

نجوم مقدماتی

Coursera(1)(2) , edX, مکتب‌خونه

مبانی فلسفی مکانیک کوانتومی

مکتب‌خونه

میدان‌های کوانتومی

مکتب‌خونه(۱)(۲)(۳) , Perimeter

مکانیک سیالات/ایرودینامیک

UC Berkeley , edX, MIT OCW, مکتب‌خونه(۱)(۲)

بیوفیزیک

مکتب‌خونه

نسبیت خاص

WorldScienceU, ,StanfordedXPerimeter، مکتب‌خونه

نسبیت عام

,StanfordPerimeter، مکتب‌خونه (1)(2)

دینامیک غیر خطی و‌ آشوب

Cornell University, مکتب‌خونه

فیزیک اتمی و اپتیک

MIT OCW (1) (2

نظریه ریسمان

Stanford, Harvard

• در ضمن، ممکنه من یک‌سری از درس‌ها و کورس‌ها رو از قلم انداخته باشم. شما به راحتی میتونید با جستجو(سرچ) هر چیزی رو که بخواید پیدا کنید. راستی ;کورس‌های آموزشی موسسه پریمیتر رو از دست ندید! همین‌طور به لینک‌های پیشنهادی سر بزنید.
  • حتما به این لینک سر بزنید. همین‌طور این لینک و این‌لینک! اونجا می‌تونید ویدیوی‌های زیادی پیدا کنید.

• سوالی که ممکنه براتون مطرح بشه اینه که: پس واقعا دانشگاه رفتن وقت آدم رو تلف می‌کنه؟ یا مثلا نریم دانشگاه دیگه؟ یا دانشگاه رفتنمون اشتباه بود؟

جواب این سوال منفیه! دانشگاه فقط محل ارائه‌ی یک سری درس نیست! دانشگاه‌ها پایه و اساس پژوهش هستند و نه صرفا محل برگزاری یک‌سری کلاس! دانشگاه محل اجتماعات علمی و تحقیقاتی هست و به هیچ وجه نباید در دانشگاه رو بست! در ضمن شما توی دانشگاه با انسان‌های متفاوتی تعامل می‌کنید، انسان‌هایی که در بین وفور و پراکندگی منابع و راه‌های موجود برای رسیدن به سطح خوبی از علم می‌تونند شما رو راهنمایی و هدایت کنند. در حقیقت این‌که شما فقط انسان باهوشی باشید و یا اینکه مطالعه‌ی زیادی داشته باشید، کافی نیست. شاید در مقاطع اولیه تحصیل این قضیه‌ زیاد خودش رو نشون نده ولی زمانی که پای پژوهش به میون بیاد اون موقع هدایت علمی مناسب خودش رو به خوبی نشون میده.  مهم‌ترین تفاوت دانشگاه‌ها و موسسات‌ علمی تراز اول جهان با بقیه جاها در نوع کلاس‌هاشون و ساختمون‌هاشون نیست، بلکه وجود افراد به معنی واقعی متخصص هست که وظیفه‌ی هدایت علمی رو درست ایفا می‌کنند. این بحث خیلی مفصلیه، امیدوارم بشه طی چندتا پادکست توی رادیوفیزیک بهش پرداخت.

در پایان، از  همه‌ی دوستانم توی سایر رشته‌ها درخواست می‌کنم که این لیست رو در مورد رشته‌ی خودشون منتشر کنند.

• مطالب مرتبط:
  1. آموزش آنلاین چه چیزی برای ما دارد؟!
  2. چگونه یک فیزیکدان خوب شویم؟!
  3. دانشگاه یک کتابخانه بزرگ نیست / دکتر فیروز آرش
  4. شرح دفاع «جان هنری نيومن» از ارزش بنيادي آموزش دانشگاهی: واكاوی ماموريت دانشگاه / دکتر فیروز آرش

• جدید:

برسام این کار رو برای رشته «علوم کامپیوتر» انجام داده: لیسانس علوم کامپیوتر بدون پیژامه

لیست کتاب‌هایی که به شما در در زمینه آمار، احتمال و یادگیری ماشین کمک می‌کنه.

55 comments

1. سلام، تشکر میکنم،
    همیشه فیزیک دوست داشتم اما لیسانسمو از رشته دیگه ای گرفتم و بعد فکر میکردم برای فیزیک خوندن حتما باید برم سر کلاس و یک لیسانس دیگه بگیرم که مشکلات مالی مانع از اون شد رفتم سرکار بعدم بدون خوندن زیاد ارشد رشته خودم قبول شدم رشته ای که بهش علاقه نداشتمو عشق به فیزیک هنوز تو وجودم بود، دکتراهم قبول شدم گفتم همزمان بصورت مستمع ازاد میرم سر کلاسای فیزیکو و فیزیک هم میخونم که نشد الان اخرای دکترامم و کاملا زده از رشته و درس، یک دانشجوی معمولی توی رشته م، پشیمون از اینکه جایی تغییر مسیر ندادم، علتش هم بی اطلاعی و نداشتن درامد و استقلال مالیو مصلحت اندیشی بوده، انرژیم مثل قبل نیست اما علاقه م چرا، بنظرتون چیکار میشه کرد؟

1. سلام
      حقیقتش اینکه چیکار کنید به خیلی از عوامل بستگی داره و شاید من اطلاعات کامل برای راهنمایی درست شما رو نداشته باشم. ولی در هر صورت اگر به فیزیک علاقمند هستید می‌تونید شروع کنید به فیزیک خوندن. دیر نشده. به این پست‌ها هم رجوع کنید:

۱) معرفی کتاب و دوره برای دانشجویان سال اول علوم‌پایه و مهندسی
      ۲) معرفی کتاب و دوره برای دانشجویان سال دوم فیزیک

شما خیلی راحت‌ می‌تونید علاقه‌تون رو دنبال کنید، الان واقعا منابع مناسب وجود دارند و یادگیری فیزیک کاملا امکان پذیر هست. اتفاقی که می‌افته اینه که بعد از یک مدت شما متوجه میشید که واقعا چقدر به فیزیک علاقمند هستید. ممکنه بعد از مدتی این علاقه تضعیف و یا تقویت بشه!

به نظر من بهترین کار صحبت با یکی از اساتید فیزیک دانشگاهنون باشه.

براتون آرزوی موفقیت می‌کنم

2. وبتون عالیه آقا
    واقعا جز معدود سایت هایی هستید که مطالب بروز و بدرد بخور دارین
    خسته نباشید واقعن

3. سلام ، مطلب خیلی جالبی بود
    من خودم همیشه آروزی خوندن فیزیک داشتم !
    ولی خوب کارمون کشید به خودن عمران و الان ام سال هاست تو کار اجرا این شهرستان و اون شهرستان
    حقیقتش خیلی دوست دارم سریع (!؟) و اصولی به درک از ذره هیگز و مباحث اینچنیینی برسم ( تکست بوک های مطرح رو بتونم بخونم و مسائلش رو حل کنم ).
    سوالی که دارم و ممنون میشم اگه پاسخ داده بشه اینه :
    خوب ما ریاضی عمومی 1و2 رو می خونیم و دروس/متون فیزیک پایه هم در همین حد هستند (انتگرال و مشتق )
    ولی چیزی که من نفهیدم خوندن متون/تکست بوک اصلی هست مثلا من الان کتاب معادلات دیفرانسیل می خوام ببرم شهرستان/پروژه بخونم ولی نمیدونم کتاب فیزیک معادلش چی میشه که ببینم بالاخر ه این تکنیکهای معادلات رو چه چوری بدر می خوره !؟ ( یک بار پاس کردیم ولی هیچی نفهمیدم یک مشت تکنیک حفظی بی سرو ته )

1. سلام
      معمولا دروس پایه رشته‌های مهندسی و فیزیک شباهات بسیاری دارند، در مورد معادلات دیفرانسیل هم همون‌چیزایی که بچه‌های مهندسی می‌خونند رو بچه‌های فیزیک می‌خونند. اما در مورد کاربردشون معمولا وقتی با کتاب‌های فیزیک سر و کله بزنید متوجه خواهید شد. مثلا مکانیک تحلیلی (کلاسیک)، مکانیک کوانتومی و الکترومغناطیس پر از معادلات دیفرانسیل هست که شما موقع خوندن اون‌ها می‌تونید پی به کاربرد درس معادلات دیفرانسیل ببرید!

در مورد درک مواردی مثل هیگز شما نیاز دارید که قبل از اون «الکترومغناطیس» (پیش‌نیاز: فیزیک۲) و «مکانیک کوانتومی» (پیش‌نیاز: فیزیک مدرن و مکانیک تحلیلی) رو یادگرفته باشید. بعد از اون سراغ ذرات بنیادی برید. اونجا می‌تونید به مرادتون برسید 🙂
      البته این راهی هست که دانشجوهای فیزیک طی می‌کنند. شما می‌تونید کتاب‌هایی که برای غیرفیزیکی‌ها نوشته شده رو بخونید و همین‌طور ویدیوهایی که به عنوان popular science هست رو ببیند. البته قبل از هر کاری پیشنهاد می‌کنم از ویکی‌پدیا شروع کنید.

موفق باشید

2. سلام
      یه سرچ تو سایت bigbangpage.com بزنید ،مقاله های خوبی داره ،اونا رو که خوندید ،کلیاتش دستتون میاد
      یکمی پیشرفته تر هم میتونید کتاب مقدمه ای بر فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی رو بخونید ،متن خوبی داره ،از پس مسائلش تا 70 درصد برمیاید ،دیگه بعد از اونم میتونید برید کتاب های پیشرفته بخونید ،که پیش نیاز هاشو گفتن !

4. سلام
    خسته نباشید ،منون بابت سایت خوبتون مخصوصا برای توجه ویژه که به فاینمن دارید !
    یه نکته که برای منم هست ،من الان داروسازی میخونم ،ولی خب به علت علاقه که به فیزیک و ریاضی داشتم ،خیلی از مطالب رو خوندم ،ولی خب بازم من هیچوقت نمیتونم از محدوده رشته خودم برای تحقیقات در ایران حداقل خارج شم !و خب این قسمتش زیاد خوب نیست و اذیت میکنه !

یه خواهشم داشتم ،اگه میشه لطف کنید و اخرین مسابقات که در حوزه فیزیک بر گزار میشه رو اطلاع رسانی کنید ،مثل مسابقه فیزیک پرینستون که تو بهمن بود !مرسی

1. سلام
      حقیقتش این هست که ما علاقه‌ی زیادی به این جور مسابقات نداریم. چون که برعکس ریاضیات که یک رشته‌ی پر از معما و مسابقه‌است توی فیزیک زیاد این چیزا برامون مهم نیست. با این حال با بقیه اعضا صحبت می‌کنم اگر کسی تونست بنویسه.

1. درسته
        ممنون که جواب دادید
        یه سوال دیگه
        کتابی رو میشناسید که بر گرفته از کتاب درس های فیزیک فاینمن باشه ؟(فارسی منظورم هست)مخصوصا در مورد مکانیک کوانتوم

1. کتاب «شش قطعه‌آسان» هست که از جلد اول درس‌گفتارهای فاینمن گرفته شده و فصل آخرش در مورد کوانتوم هست. ولی خب حجمش زیاد نیست. پیشنهاد می‌کنم که فاینمن رو انگلیسی دنبال کنید.

5. :))
    یاد یک خاطره ای افتادم. سال 87 که میخواستم انتخاب رشته کنم، علاقه ی شدیدی به فیزیک، مخصوصا فیزیک جدید داشتم.
    اما با مخالفت 100% همه ی اطرافیان اعم از خانواده، دوستان، مشاورین و … روبرو شدم. نتیجه؟ بهم گفتن تو که میخوای فیزیک بخونی، بهتره که بری برق-الکترونیک بخونی. پس اینکار رو کردم و از فیزیک تهران به برق کرمان رسیدم.
    وقتی وارد رشته شدم، متوجه شدم فقط 15 واحد فیزیک داریم. اون هم با استادهایی که هیچ ذوق و شوقی نسبت بهش نداشتند و عظمت مطلب براشون جذاب نبود. دردسرتون ندم. اونقدر مسیرها و گزینه های مختلف را تست کردم تا اخر رسیدم به MBA
    بله خلاصه. بعد از چهار پنج سال سعی و خطا، تازه به این نتیجه رسیدم با دانش بی کاربرد و مقدماتی که در مهندسی آموختیم هم قادر نیستم به شغلی مناسب دست پیدا کنم. لذا آمدم مدیریت کسب و کار و الان هم بسیار راضی ام 🙂
    تنها مزیتی که این سرگشتگی برام داشت (و اگر اساسا مزیت تلقی بشه): به طور غیرمستقیم تبدیل شدم به مشاور تحصیلی بچه های دانشگاه لیسانس. تا حالا به 15 20 نفر مشورت داده ام…

موفق باشید 🙂

6. سلام به همه پیشنهاد میکنم این سه تا مقاله ی دکتر آرش در مورد دانشگاه و این که دانشگاه واقعا کجاست رو بخونید جالبهhttp://tafreshu.ac.ir/fa/news/40/bodyView/959/0/مقالات..چاپ.شده.استادان.دانشگاه.تفرش.درجراید.html

7. درود
    اين كورس هاي فيزيك هم كه نياز به فيلترشكن داره.
    ممنون ميشم اگه اطلاعاتي بدون نياز به فيلترشكن داري بزاري؟
    سپاس

8. سلام من دانش اموز سال سوم هستم راستشو بخواید من علاقه خیلی زیادی به زیست شناسی و فیزیک دارم به خاطر همین اومدم رشته تجربی . ولی چون علاقه زیادی به فیزیک دارم خیلی دارم تلاش میکنم یه یه منابعی پیدا کنم اوقات فراقتمو با علم مورد علاقم بگذرونم . نمیدونم چرا این دوسال (دوم وسوم دبیرستان) معلم اصلا خوبی نداشتم بخاطر همین از شوقم نسبت به فیزیک کم شده . من نمیدونم چرا کم کم داره میشه نقطه ضعفم .نمیدونم چیکار کنم .من یه پی ارتباطی میخوام داشته باشم

1. سلام

به نظر من این کتاب رو تهیه کن:

برای عشق به فیزیک: شگفتی‌های فیزیک از انتهای رنگین‌کمان تا لبه زمان
      ———————————————————
      For The Love Of Physics: From the End of the Rainbow to the Edge of Time

نویسنده: والتر لووین – والتر گلداشتاین( Walter Lewin , Warren Goldstein)
      ترجمه: جمیل آریایی
      انتشارات: شرکت سهامی انتشار، با همکاری انتشارات حریر
      چاپ دوم، ۱۳۹۲
      تعداد صفحه: ۳۵۲

همین طور از کتاب درسیت هم غافل نشو.

9. سلام
    با این نظرتون که میشه تو خونه فیزیک رو خوند وفهمید مخالفم من خودم فارغ‌التحصیل فیزیک اتمی هستم و دیدم که درس هایی مثل مکانیک کوانتومی رو حتی وقتی یه استاد به آدم تدریس میکنه بعضی جاها غیرقابل فهمم!! حالا آدم کتاب کوهن رو بذاره جولوش بخونه بعد بفهمه بعید میدونم

1. سلام
      من نگفتم که میشه فیزیک «خوند» و فهمید. گفتم میشه دانشگاه نرفت و فیزیک یادگرفت (حداقل در سطح کارشناسی).
      من خودم کلاس کوانتوم ۱ و ۲ رو نرفتم. به جاش کورس دیدم (MIT , OXFORD) و تمرین حل کردم. نمره اولی ۱۸/۵ و دومی ۱۹/۵ شد.

10. سلام واقعا ازتون ممنونم. من زبانم خوب نیست ولی دلم میخواد بتونم دوره های MITرو ببینم.دوره های فارسی رو هرچقدر که گوش میکنم باز نمیفهمم (اونایی که تو مکتب خونه هست).باید چیکار کنم ؟

1. سلام
      به هر حال شما به زبان انگلیسی نیاز دارید، بنابراین بهترین راه اینه که زبانتون رو تقویت کنید. با این وجود پیشنهاد می‌کنم دوره‌های MIT رو با زیرنویس ببینید!
      منظورتون از نفمهیدن رو متوجه نشدم.

موفق باشید

1. سلام.ممنون که جواب دادین.نفهمیدن من تقصیر خودم هم هست چون دوره ی فیزیک کوانتوم رو بدون هیچ پایه ای شروع کردم وتنها با اطلاعات فیزیک پیش دانشگاهی دوره ها رو میدیدم.به خاطر همین درکشون مشکل بود.یه سوالی دیگه که دارم با توجه به این که فیزیک درس تخصصی هست من باید به چه منبع زبانی رجوع کنم تا زبانم رو تقویت کنم.دوم این که برای دوره های MIT با زیر نویس فارسی میشه یه لینک معرفی کنید.باز هم ممنونم

11. با سلام خدمت شما.از شما بابت سایت بی نظیرتون متشکرم.واقعا زحمتی زیادی میکشید تا این حجم از مطالب رو گرد اوری کنید.سوالی داشتم.میخوام از شما بپرسم برای تقویت زبان انگلیسی به منظور خواندن و نوشتن مقاله های فیزیک وریاضی، صحبت کردن روان موضاعات فیزیک و فهمیدن کورس های دانشگاه های انگلیسی زبان که در سایت شما موجودند بدون توجه به زیر نویس چه اقداماتی رو باید انجام بدم.به خاطر طولانی شدن سوال هام از شما معذرت میخوام.

1. سلام
      کلاس زبان برید و در کنارش کتاب‌های فیزیک رو به انگلیسی به خونید تا با ادبیاشتش آشنا بشید!

12. سلام.وقت بخیر.میخواستم بدونم به جای هالیدی برای فیزیک 1 و2و3 چه کتاب های بهتری رو میشه جایگزین کرد?ممنونم.

13. سلام اقای کریمی میشه لطف کنین یه کتاب خوب برای مکانیک آماری معرفی کنین؟کتاب thremal physics .daniel schroader به نظرتون کتاب خوبیه؟
    درضمن کورس مکانیک اماری علی مقاری از دانشگاه تهران رو هم دیدم اما به نظرم خیلی سطح بالا بود.

14. سلام وقت بخیر.میخواستم از شما بپرسم کتاب های ریاضی و فیزیک که به زبان اصلی هستند رو چطور میتونم برای خودم ترجمه کنم

1. سلام. این کاملا به خودتون بستگی داره. من راهی نمیشناسم جز اینکه در کنار دنبال کردن منابع فارسی منابع زبان اصلی هم دنبال کنید.

15. سلام.وقتتون بخیر.میخواستم اگر امکانش باشه جایگاه برنامه نویسی کامپیوتر در فیزیک رو توضیح بدید و اینکه کدام برنامه ها بیشتر به علم فیزیک مربوط میشوند و باید اونها رو یاد گرفت

1. سلام.
      سوال شما خیلی کلیه! به نظرم یک جواب مختصر اینه که فیزیک رو میشه به سه دسته تقسیم کرد: نظری، تجربی و محاسباتی! و بخش بزرگی از فیزیک محاسباتی به کمک کامپیوتر میسره!
      زبان‌های برنامه نویسی مثل پایتون و ++C مناسب هستند. همین‌طور نرم‌افزارهایی مثل متلب و متمتیکا.

16. با سلام .
    مطلبتون خیلی مفیده . یه سوال ؟ کورس های دیگه رو برای فیزیک جدید میشناسید ؟ اگه میشناسید میشه معرفی کنید . ممنون .

1. سلام
      چیزایی که من میشناسم همین‌هایی هست که لیست کردم و در انتها بهشون اشاره کردم.
      بعید میدونم برای درس فیزیک جدید یک کورس مشخص باشه.

17. سلام من دانشجوی سال آخر فیزیک هستم کاملا مطابی رو که در بالا نوشته اید تجربه کردم ولی فیزیک رو دوست دارم و میخوام ادامه بدم ممکنه راجع به گرایش های مختلف فیزیک هم اطلاعات بدید ودانشگاه هایی که خوبن تو این زمینه من واقعا مردد هستم که کدوم گرایش رو انتخاب کنم چون تقریبا همه ی گرایش ها رو دوست دارم به غیر از جامد البته به خاطر تجربه ای که از درس هاش داشتم

18. سلام من دنبال پادگرانش می باشم هنوز انتخاب رشته نکردم و دانشگاه تهران رشته ی فیزیک محض رو می رسونم به نظر شما ریسک کنم و بیام فیزیک یا رشته مهندسی برم به نظر خودم می تونم سختی راه رو تحمل کنم و به پادگرانش برسم رتبه ام کمتر از 2000 شده لطفا جواب بدید متشکرم

19. سلام!
    خسته نباشید.
    من تقریبا از اوایل دانشجوی فیزیک شدنم اینجا رو پیدا کردم و خیلی خیلی برام مفید بوده..امسال هم که سال دومی هستم برای درس ریاضی فیزیک لکچر های سایت پریمیتر رو شروع کردم که خیلی عالی بودن. مخصوصا وقتی فهمیدم اگه تو یوتیوب میدیدم زیرنویس هم داشتن!:))
    اینکه همه لینک های این سایت( حداقل همه اون هایی که من انتخابشون کردم!) کار میکنن و ارور نمیدن و اینکه اینجا به نظرات اینقدر اهمیت داده میشه و سوالات به خوبی پاسخ داده میشه خیلی خیلی باعث خوشحالیه!

20. سلام من کارشناسی مهندسی مواد دارم اما به فیزیک علاقه مندم قصد دارم ارشد رو فیزیک بخونم بتظرتون کار درستیه؟از همه نظر،کار.موقعیت شغلی، پذیرش گرفتن برای دکتراو..

1. باسلام
        مطالبی ک درج شده بود رو مطالعه کردم تا حدودی از شرایط هم مطلع بودم با این حال واقعا ممنونم برای توضیحاتتون .
        من شرایط خودم رو با شرایطی ک مطرح شده بود سنجیدم یعنی میتونم قاتع زندگی کنم و برخلاف تصور عام موقعیت های شغلی رشته های مهندسی هم واقعا بیشتر از علوم پایه ها نیست و همچنین برخلاف تصور دیگه اینکه در حال حاضر رشته های مهندسی خیلی بیشتر از علوم پایه اشباع شده و شرایط کار رو محدود کرده ب همین جهت ترجیح دادم حالا اوضاع همه رشته ها خوب نیست چ بهتر ک سمت علاقم برم.
        موضوع دیگه ای ک مطرح شده بود ریاضی بود من خیلی ضعف در ریاضیات ندارم و به نقل از بزرگان فیزیک ک میگن ریاضی نمیتونه سدی برای فیزیک باشه چون خودش ابزاره اول برای فیزیک بعد برای سایر رشته ها یعنی در کل باید طبیعتی قانون مندی وجود داشته باشه ک بشه به زبان ریاضی توصیفش کرد و از این جهت مشکلی نمیتونه ایجاد کنه .
        در نهایت متشکرم بابت سایت خوبتون و اگر امکانش باشه بازهم مشتاقم نظرتون رو بدونم