رفتن به نوشته‌ها

مرام‌نامه (درباره سیتپور)

چرا سیتپور؟

  • به خاطر روایتگری در علم! ما اینجا دور هم جمع شدیم تا از علم بگیم و از علم بشنویم! دلبسته ی فیزیک و مجذوب ریاضیات هستیم. حرف زدن در مورد علم نه تنها ما رو خسته نمی‌کنه بلکه ما رو به وجد میاره. سیتپور رو ساختیم تا بتونیم منسجم‌تر از قبل لذت ببریم و شاید دوستانی مثل خودمون پیدا کنیم. دوستانی که به علم علاقه‌مند باشند و اون رو به صورت حرفه‌ای دنبال کنند. سیتپور جای گره خوردن علم و انگیزه‌ است. ما اینجا با هیجان در مورد مطالبی که ممکنه سال‌ها توی کتاب‌های درسی باشه حرف خواهیم زد!

فرق سیتپور با بقیه سایت‌ها چیه؟

  • راستش اول باید بگید با چه سایت‌هایی! اما به طور کلی، توی سیتپور ما دنبال این نیستیم که ببینیم کی چیکار میکنه، بعدش ما اون‌کار رو انجام بدیم یا نه! برای ما اهمیتی نداره که چقدر بازدیدکننده داریم و اینکه آیا کسی مطالبمون رو می‌خونه یا نه، با این وجود خوشحال میشیم که تعداد بازدیدکننده‌هامون زیاد باشه. صادقانه بگم، ما از نرم‌افزارهای آماری برای تعداد/نرخ بازدید مطالب و ارجاعات استفاده می‌کنیم ولی هیچ‌موقع از تعداد کم بازدید کننده ناراحت نخواهیم شد!
  • توی ستپور ما برای دل خودمون می‌نویسیم! نه این که الان چی مد شده! نه اینکه چه موضوعی الان داغه! ما در مورد هر چیزی که از بیان کردنش لذت می‌بریم، می‌نویسیم. ممکنه ما به جایزه نوبل سال و یا اتفاقات مهم دیگه بی‌توجه باشیم در عوض ممکنه در مورد مسائلی که شاید برای بعضی‌ها بی‌ارزش و یا قدیمی باشه به مراتب احساس نشون بدیم.
    keep-calm-and-study-physics-23
    یادگرفتن فیزیک به همراه ریاضیات ممکن است. فیزیک بدون ریاضی لال است و گنگ. داستان‌های عامه‌پسند از علم، علم نیستند!
  • مطالب سیتپور رو متخصصان اون موضوع می‌نویسند! ما توی سیتپور به کسی که مهندسی صنایع خونده (مثلا!) و تاحالا هیچ‌گاه با ریاضیات پیشرفته‌تر از حسابان مواجه نشده اجازه نمی‌دیم که در مورد نسبیت و یا مکانیک کوانتومی مطلبی رو بنویسه، مگر زمانی که کاملا مطمئن بشیم که سواد دانشگاهی (علمی) مناسب برای این کار رو پیدا کرده! ما از جوگیرشدن واهمه داریم. چرندیات پست مدرن منتشر نمی‌کنیم و از علم سو استفاده نمی‌کنیم. زمانی که فلسفه نمی‌دونیم اظهار نظر فلسفی نمی‌کنیم! به نظر ما فیزیک و ریاضیات مهیج‌ترین و عمیق‌ترین شاخه های معرفت انسانی هستند با این وجود هیچ شاخه‌ای از علم رو برتر از دیگری نمی‌دونیم. ما سر اینکه مثلا ما خیلی خفنیم بحث نمی‌کنیم! ما برای فیزیک دکان باز نمی‌کنیم!
  • هیچ بعید نیست که ما دچار اشتباه بشیم! با این وجود، مطالب سیتپور با اولویت دقت علمی مناسب و بیان شیوا منتشر میشن. ما مطلبی رو همین‌جوری رها نمی‌کنیم، تا جایی که میشه توضیح می‌دیم، زمانی که لازم باشه از ریاضیات استفاده می‌کنیم و معمولا سعی می‌کنیم آدرس جایی که بیشتر بشه یاد گرفت رو  ذکر کنیم. اشاره به صفحه‌های مختلف ویکی‌پدیا پای ثابت همه‌ی پست‌های ماست. معمولا هر جا که لازم باشه کلمه و یا عبارت‌هایی رو آبی می‌کنیم و لینک منبع رو متصل می‌کنیم. 
  • معمولا ما به زبان گفتگو و محاوره می‌نویسیم. جوری می‌نویسیم که شما حس کنید مشغول شنیدن حرف‌های یک دوست صمیمی هستید. ما خشک و بی‌عاطفه نمی‌نویسیم، هر لحظه ممکنه وسط نوشته‌ها، فریاد بزنیم و هورااا بکشیم! ما زمانی که جای خالی فاینمن و فاینمن‌گونه‌ها(!) رو بینمون حس می‌کنیم افسوس می‌خوریم و آه میکشیم!
  • هدف اصلی ما از بین بردن خرافات و باورهای غلط مردم نیست! ما محتوای علمی دقیق تولید می‌کنیم و در مورد باورهای مردم چه درست و چه غلطت مطلبی منتشر نمی‌کنیم. به نظر ما این وظیفه‌ی خود مردم هست که افکارشون رو مرتب و نظافت کنند. ما فقط دنبال این هستیم که علم رو صادقانه بازگو کنیم، قضاوت به ‌عهده‌ی ما نیست. ما شدیدا باور داریم که علم باید کاملا بی‌طرف باشه! 
  • ما تعهدی برای انتشار مطالب با یک الگوی زمانی مشخص نداریم؛ ممکنه در یک هفته چند پست و در چند ماه هیچ پستی نداشته باشیم! توی سیتپور مدیر و رئیس و ناظر نداریم؛ عقل جمعی همه‌مون اوضاع رو کنترل می‌کنه.
  • ما به هیچ سازمان، موسسه و یا دانشگاهی وابسته نیستیم. برای کسی تبلیغ نمی‌کنیم و هزینه‌های سایت رو از جیب خودمون می‌دیم! درضمن ما با هیچ کسی مشکل نداریم، هرکمکی را بدون سر و صدا قبول می‌کنیم. سیتپور و پروژه‌های مشابهش روی سرویس‌های رایگان WordPress بنا شدند. بدنیست بدونید که تا قبل از نوامبر ۲۰۱۷  Red Hat OpenShift هاستینگ سیتپور و پروژه‌های مشابه مثل رادیوفیزیک رو مهیا کرده بود. اما از اون تاریخ به بعد هزینه میزبانی سیتپور رو باید پرداخت کنیم. اگر دوست دارین که به ما کمک کنید، به صفحه حمایت از سیتپور برین 🙂
  • مرام‌نامه و خط‌مشی ما ممکنه عوض بشه! و اینکه تحول اخلاق ما رو مطالب ما نشون میده؛ بنابراین برای اینکه ببینید ما چقدر خوش‌ اخلاقیم مطالبمون رو ببینید!

پیوستن به سیتپور

اگر با مرام‌نامه ما هم‌دل هستید خوشحال میشیم که به ما بپیوندین. این فرایند خیلی ساده‌ است؛ یک نمونه کار که به نظرتون توی سیتپور یا پروژه‌های مختلفش می‌تونه منتشر بشه ارسال کنید. ما به اون محتوا نگاه می‌کنیم و از جزئیات بعدی کار شما رو آگاه می‌کنیم. می‌تونید به عباس ایمیل بزنید.

قصد ما در سیتپور تولید محتواییه که به راحتی، آزاد و رایگان به دست مخاطب برسه. برای ما مهمه که مردم مطالب ما رو بخونند و صدالبته به بقیه هم پیشنهاد کنند. در مورد استفاده از محتوای سیتپور، ما از پروانه‌ حق نشر همگانی کرییتیو کامنز با جزئیات زیر استفاده می‌کنیم.

به‌طور خلاصه، شما می‌تونید مطالب ما رو تغییر بدین و منتشر کنید تا زمانی که ازش پول در نیارین و اشاره کنید که اصل مطلب از سیتپور بوده و محتوای تغییریافته رو دوباره با همین مجوز منتشر کنید. ما واقعا تلاش می‌کنیم مطالبمون به دردبخور باشن! برای همین‌ دوست‌داریم تا جایی که میشه محتوای ما در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان بشن. از طرفی خوبه که منصفانه این کار انجام بشه و مردم امضای سیتپور رو همیشه پای محتواهاش ببینند.

نمادحقوقتوضیحات
ارجاعارجاع (BY)مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط در صورتی که حق تعیین نحوهٔ استفاده برای مجوز دهنده یا پدیدآورنده اثر محفوظ باشد.
Share-alikeاشتراک همسان (SA)مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط در صورتی که مجوز استفاده همانند اثر اصلی باشد. (همچنین کپی‌لفت را ببینید)
Non-commercialغیرتجاری (NC)مجوز تنها برای مقاصد غیر تجاری امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد.
در مورد مجوز BY-NC-SA

نظر

  1. سلام. داشتم در مورد فرکتال ها در google جستجو می کردم که با سایت بسیار خوب و عالی شما مواجه شدم. بقیه مطالب سایتتون رو هم دارم می خونم. از این که می بینم مطالب علمی رو اینقدر ساده و روشن و البته با بیانی دقیق و درست آموزش می دید بسیار لذت می برم. به قول انیشتین یک نظریه علمی رو کسی خوب یاد گرفته که بتونه اون رو برای مادربزرگش هم توضیح بده!
    آدرس سایتتون رو در وبلاگم لینک کردم و از این به بعد از خوانندگان همیشگی مطالب سایتتون خواهم بود. از صمیم قلب براتون آرزوی موفقیت دارم.

    • عباس کریمی عباس کریمی

      سلام
      به سیتپور خوش اومدین. چیزهایی که گفتین نظر لطف شماست.
      خیلی خوشحالیم که شما خواننده‌ی مطالب سیتپور هستید.به اینجا سر بزنید 🙂

      با آرزوی موفقیت

  2. شایان شایان

    سلام
    کارت واقعا عالیه
    امیدوارم همینجوری ادامه بدی
    اکثر بلاگنویسان بعد یه چند وقت خسته میشن
    امیدوارم شما اینطور نباشید و با قوت ادامه بدید
    وب فارسی به شما نیز مبرم داره 🙁

  3. محمد شریفی محمد شریفی

    سلام من دانشجوی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهانم و کارم انالیز مولتی فرکتالی هستس سایتی که راه اندازی کردید خیلی عالیه من میخاست از طریق لینکی که گذاشته بودید در چروه شما در تلگرام عضو بشم اما نمیونم چرا نشد من شمارما میذارم اطف کنید منا اد کنید ممنون 09139002565

  4. عباس کریمی عباس کریمی

    گروه بین‌دانشگاهی «فیزیک طوری » یک گروه «علمیه» که اعضای اون آدم‌های باحال، با حوصله و کنجکاوی هستند که فیزیک رو به صورت «حرفه‌ای» دنبال می‌کنند. قاعدتا توی این گروه الکی چت نمی‌کنیم، قربون صدقه هم نمیشیم، ✌ نشون نمی‌دیم، از استیکر استفاده نمی‌کنیم و این‌جور رفتارها!
    توی این گروه هر چیزی که به فیزیک مرتبط باشه فرستاده میشه، همین‌طور حواسمون هست موضوعاتی که «منبع موثقی» ندارند و یا مطالبی که تحت عنوان «شبه‌علم» طبقه‌بندی میشند رو به اشتراک نذاریم.
    حقیقتا ما علاقه‌ای به مطالب سطح پایین (چیزایی که بچه‌دبیرستانی‌ها یا کسایی که خارج از فیزیک باهاشون کیف می‌کنند) نداریم. لزومی هر چیزی که برای کسی جذاب باشه مطلب علمی نیست! مواظب باشید!

    با وجود انعطاف زیاد گروه و گستره‌ی موضوعاتی که در شاخه‌ی علم، به ویژه فیزیک، قرار می‌گیره لطفا قبل از ارسال هر گونه پیامی به محتوای اون نگاه کنید، چک کنید که چقدر این پیام مورد قبول یک جامعه‌ی دانشگاهی هست.

    بنابراین ما اینجا دور هم جمع شدیم تا از امکاناتی که تلگرام برامون به ارمغان اورده به توسعه‌ی علممون کمک کنیم، کلی چیز یادیگیریم و از یادگیریمون لذت ببریم.

    لینک گروه «فیزیک‌طوری»:
    https://telegram.me/joinchat/BBtzwD0S6ff2F8Rz9eBJ6Q

    لطفا این لینک رو‌ برای هر کس که می‌فرستید، قبلش از شرایط و سیاست‌های گروه آگاهش کنید. ما دوست‌داریم کسایی که حضور و فعالیتشون به گروه کمک می‌کنه در گروه حضور پیدا کنند.

    راستی، ترجیح ما اینه که بحث‌های خیلی طولانی در گروه نداشته باشیم. در صورت نیاز و علاقه، مباحث بحث‌برانگیز رو می‌تونید به گروه «بحث فیزیک‌طوری » منتقل کنید:
    https://telegram.me/joinchat/A0ATzAQivVLjf88Vi4hohQ

    به «فیزیک‌طوری‌» خوش اومدین

    • ovis mae ovis mae

      سلام. جسارتاً لینک گروه ها باز نمیشه اگر گروه ها آیدی دارن ممنون میشم قرار بدید تا بتونم بنده و دوستان عضو بشیم

  5. اتنا اتنا

    سلام، ممنون از جمع اوری مطالب مفید، متاسفانه لینكها باز نمی شوند

  6. m m

    فکر کنم بلاخره تونستم یه سایت فیزیک به درد بخور پیدا کنم
    مرسی
    قوی ادامه بدید

  7. mahdi mahdi

    سلام خییلی خوبه که کارتون ادامه داره معمولا سایت های علمی یا وبلاگ های علمی فارسی بعد یه مدت رها میشند متشکرم

  8. پیمان پیمان

    سلام کارتون فوق العاده اس . من خودم علوم کامپیوتر میخونم ولی ب شدت عاشق فیزیکم و سایتتونو خیلی دنبال میکنم . پیشنهاد میکنم مطالبتوتو در بستر تلگرام منتشر کنین که دسترسی ب اونا راحت تر باشه . در ضمن مطلبتون در مورد “لیسانس فیزیک با بیژامه” فوق العاده بود
    با تشکر مجدد

  9. سعیدی سعیدی

    ممنون از شما
    لینک گروه فیزیک طوری کار نمیکند

  10. الهام ساعی الهام ساعی

    سلام امروز یکی از دوستان لینک آپارات «مقدمه ای بر بازبهنجارش» رو در گروه گذاشت ازون موقع با سایت سیتپور آشنا شدم ! اولین سوالی که دارم اینه که معنی سیتپور چیه ؟

  11. فریبا فریبا

    سلام وقتتون بخیر جناب کریمی
    فریبا جهان بین هستم فوق لیسانس حسابرسی و عضو پروتیم کالج تی بورس
    من به واسطه ی مطالعه کتاب قوی سیاه نوشته( نسیم نیکلاس طالب که کتابی بسیار فوق العاده ای و از همین جا به همه ی کسانی که این مطلب میبینند توصیه میکنم حتما این کتاب بخونند ) با هندسه فرکتالی آشنا شدم و بعدش با شما و سایت خوبتون و تصمیم گرفتم این هندسه رو به صورت کامل یاد بگیرم و در زمینه کاریم پیاده کنم و خیلی نیازمند کمک شما هستم. لطفا منو راهنمایی کنید.

  12. سلام
    68 سال پیش وقتی شماها نبودین امیدمون به سایت هوپا بود اگراسمشو درست یادم باشه مدتی مجله تکانه شریف و الانم سالیانی ست مجلات آی پی امو چک میکنم
    برام جالب و شگفت انگیزه این مقدمه این معرفی این سبک نوشتن و این سایت تو وانفسای غربت فیزیک و فیزیکی
    بعضی از مطالبتون را توییت میکنم با ذکر منبع هرچند فالوور زیادی ندارم و تازه کارم اونجا
    وبلاگ نویسم ترجمه هم کار کردم فعلا که نه بعدا خواستم و خواستید درخدمتم . فعلا مشتاقانه و حریصانه میخونمتون چون متفاوت هستید
    ضمنا همین صفحه غلط املایی داره مثل کلمه اولویت . بای

  13. XCOSMOS XCOSMOS

    واقعا به اندازه ی فاصله ی کهکشان های بد و سیگار ازتون تشکر می کنم .
    خیلی به آینده ام امیدوار شدم .
    بی صبرانه منتظر این هستم که بتونم از سایتتون حمایت کنم .

  14. شهروز مجید شهروز مجید

    با سلام و احترام
    خدمت جناب آقای
    عباس ک. ریزی عزیز و دوستان و همکاران

    ” هر چند پیر و خسته دل و ناتوان شدم”
    ” هر بار رو به سیتپور نمودم جوان شدم”

    (با اجازه از شاعر اصلی به خاطر دخل و تصرف!)

    ۱. هنوز چندان پیر نیستم ولی هر بار با مطالعه و دیدن ویدئوهای علمی، بیان شیوا و نحوه ارائه مطالب بویژه توسط شما که بسیار صمیمی و جذاب است، نشاط جوانی و شور و شعف آموختن و کنجکاوی تمام وجودم را در بر می گیرد.
    ۲.‌ دانش آموخته حقوقم و فی الحال مستخدم دولت و بنا به آنچه فرمودید اغیار را به این ورطه راهی نیست …
    ۳. با وجود این، از دوره متوسطه (رشته تجربی) خرده ذوقی نسبت به فیزیک و ریاضی و … بجا مانده که با مطالب شما دوچندان شده، گویی آتش از خاکستر سربرآورده …
    ۴. در این آتش برخاسته، رگه هایی از ارتباط میان حقوق و فرکتال ها و … زبانه می کشد که بیشتر به جنون می ماند! به ویژه که مبتنی بر نوعی هندسه اقلیدسی در تعریف و ماهیت “حقوق”، حقوق مربوط به عالم “اعتبار” است و با فیزیک و هندسه فرکتالی هیچ وجه اشتراکی ندارد. به عبارت خوشتر گویی بر سر در حقوق نوشته اند: (بی فیزیک و بی از فرکتال وارد شوید!!!) .
    اما اگر شما از ساختارهای خودمتشابه فرکتالی تقریبا در همه چیز این جهان پهناور، حتی در شبکه های اجتماعی و … سخن می گویید و این ارتباط در دنیای حقوق امروز نیز و حتی تاریخ نگاره فقه و حقوق قابل مشاهده است، آیا جای خرق عادت و پژوهشی فراگیر از این زاویه نیست؟! با ظهور کوئید ۱۹ و تبلور دوباره اندیشه های آخرالزمانی گمان می کنم وقت آن شده و گاه آن نیز گذشته است!
    ۵. درست می فرمایید. شیفت از هندسه اقلیدسی، کار سیستم های مرسوم و مقبول نیست. انگیزه جوانی می خواهد و عشقی ذاتی ..
    ۶. نه من و نه شما علاقه ای به شبه علم نداریم … امید دارم که فرصتی دست دهد تا با ارائه مصادیق، درخصوص این ایده تبادل نظر کنیم.
    به امید دیدار شما در اصفهان.
    سلامت و برقرار باشید.
    ارادتمند.
    شهروز مجید

  15. زهراسادات زهراسادات

    چند تا خواهش:
    ۱. دکمه بازگشت به اول صفحه بذارین
    ۲. خواهشا از ویژگی «ادامه مطلب» استفاده کنید! شاید یک مطلب برای کسی جالب نباشه و باید تا بینهایت اسکرول کنه تا به مطلب بعدی برسه!
    ۳. زمینه های همکاری رو بنویسید (پیدا نکردم تو سایت) و اجازه بدید که حتی اگر عضو نویسندگان نیستیم همکاری کنیم (بله, به یک گروه اضافه برای تایید مطالب نیاز هست، ولی شاید بیارزه)
    ۴.از هشتگ یا ی چیزی واسه مرتب کردن مطالب استفاده کنید
    ۵. تبلیغاتتون رو بیشتر کنید، این سایت بیشتر از اینا می ارزه

    موفق باشید!

    • سلام.
      ممنونم از لطف شما.
      کاملا حق دارین 🙂 سیتپور نیاز داره که یه دستی به ظاهرش کشیده بشه. برای همین دنبال یه فرصت خوبیم تا یه سری تغییرات جدی ایجاد کنیم.
      در مورد همکاری، گزینه‌هایی که توی صفحه حمایت از سیتپور هست رو دیدین؟
      برای مرتب کردن می‌تونید از «ابر کلمات» در ستون سمت راست استفاده کنید.
      در مورد تبلیغات، راستش زیاد بلد نیستیم از این کارها، شما پیشنهادی دارین؟ :))

      خوب باشین

  16. E.K/LEGROUN E.K/LEGROUN

    سلام. شما فوق العاده این. دوستون دارم زیاد.

  17. امیرمهدی امیرمهدی

    باسلام و تشکر فراوان از همه ی شما سیپتوری های عزیز!
    فقط میتونم بگم سایت فراتر از عالی است!
    ممنون از زحمات همه ی شما عزیزان و تلاشتون برای روایتگری علم!
    موفق باشید .

  18. @astromehr @astromehr

    سلام وقتتون بخیر باشه،من دیروز با سایت شما آشنا شدم(آشنا شدنمم اصلا یادم نمیاد چجوری بود)و تا الان 13 تا از پست هاتون رو خوندم و یکی از پادکست هارو گوش دادم،واقعا به قول یک عزیزی توی یکی از کامنت ها،وقت صرف کردن توی سایت شما از عمر آدم حساب نمیشه انقدر که خوبین شما
    خیلی خیلی مرسی از شما که تلاش میکنید و برای ما مطلب و مقاله می‌نویسین
    ولی خیلی حیف هست که سایتتون رو به زور میشه پیدا کرد!
    حالا درسته شما بدنبال شهرت و تبلیغات نیستید ولی اگه خود من با سایت شما آشنا نمی‌شدم بنظرم چیز خوبی رو از دست داده بودم و الان خوندن پست هاتون خیلی کمکم کرد که ذهنیتم رو درباره‌ی فیزیک تقویت کنم و کلا طرز نگرشم بهتر شده(البته عالی بود ها،ولی خب…)
    و کسانی مثل من هم هستن مطمئنا گوشه و کنار این کشور که خیلی بدردشون میخوره این مطالب ولی متاسفانه به راحتی نمیتونن شمارو پیدا کنن…

    راستی سایتو هم چندتا قابلیت کاربردی که در کامنت های بالا گفتن دوستان، بهش اضافه کنید تا لذت بخش تر بشه خوندن مقاله تو اینجا;)
    مرسی که هستین و امیدوارم پر قدرت ادامه بدین.

  19. امیرمهدی امیرمهدی

    سیتپور عالی نیست ، فراتز از عالیه!
    موفق باشید .

  20. جواد جواد

    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی برق هستم و علاقه اولم فیزیک بود و میخواستم همزمان رشته فیزیک بخونم که متاسفانه نشدش و زمان کلاس ها تلاقی داشتن ولی دنبال منابع خوب و معتبر بودم تا با سایت شما آشنا شدم. خیلی سایت خوب و فوق العاده ای دارین، جواب خیلی از سوال هامو گرفتم و کلی جلو افتادم، واقعا دمتون گرم!
    فقط یه نکته ای، من خیلی تلاش کردم ولی این لینک گروه برام باز نشد، امکانش هست بابت این موضوع کمک کنین؟

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.